Forfatter Emne: AUY i transporter? AAZ årgang?  (Læst 1172 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AUY i transporter? AAZ årgang?
« Dato: 15. Maj 2006 kl: 10:40:31 »
Hej!

De forholdsvis højtydende 1,9 Tdi motortype "AUY" fra Skoda f.eks hvor langt er de fra en AAZ, d.v.s ville en inbygning af sådan en fætter være overskueligt?

Så vidt jeg kan fornemme begyndte VW at sætte AAZ motorer i deres Golf og Passat i 1994 er det korrekt? (så jeg ved hvor tidligt jeg skal lede)

De Golf II Gtd jeg kan finde de har 1,6 Td motorer med 90 heste.. Er det ikke nogenlunde samme motor som transporteren? Er det bare skruet op med en Intercooler på?

Nå.. spørgejørgen er ved at komme ALT for sent på job...
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AUY i transporter? AAZ årgang?
« Svar #1 Dato: 15. Maj 2006 kl: 13:39:21 »
Citér
De forholdsvis højtydende 1,9 Tdi motortype "AUY" fra Skoda f.eks hvor langt er de fra en AAZ, d.v.s ville en inbygning af sådan en fætter være overskueligt?


Alt er muligt, men dette er besværligt! Det skal laves enormt meget strøm, gearkassen holder ikke på sigt, og gearingen bliver utålelig lav. Hvis du vil, så smid en AAZ i.

Citér
Så vidt jeg kan fornemme begyndte VW at sætte AAZ motorer i deres Golf og Passat i 1994 er det korrekt? (så jeg ved hvor tidligt jeg skal lede)


De første kom med modelåret 92 - altså på geden ca. okt. 91

 
Citér
De Golf II Gtd jeg kan finde de har 1,6 Td motorer med 90 heste.. Er det ikke nogenlunde samme motor som transporteren? Er det bare skruet op med en Intercooler på?


Ja, du referer til den motor der hedder SB og RA. Det er en 80 hk 1,6 td med ladeluftkøler. Hvis de skriver 90 hk, så er det pral! Motoren er stort set identisk med  alle de andre 1,6 td'ere - blot har den som sagt ladeluftkøler. De motorer, der er født til småbilerne har hydrauliske ventilløftere fra 11.85, mens dieselmotorerne til T3'eren altid har mekaniske løftere. Begge dele fungerer fint i bilen - man kan bare ikke "blande" - f.eks. sætte top med hydr.løftere på en blok til mek.løftere.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
AUY i transporter? AAZ årgang?
« Svar #2 Dato: 15. Maj 2006 kl: 13:41:56 »
Citér
- altså på geden ca. okt. 91


Ja, ja ja - for fanden! Manden mente jo gAden
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
AUY i transporter? AAZ årgang?
« Svar #3 Dato: 15. Maj 2006 kl: 15:37:24 »
SÅ er den ged barberet! Tak for svaret..

Fandens at en AAZ med ca. 150.000 på bagen skal koste næsten det samme som jeg har betalt for mine to Syncroer.

Jeg tror det billigeste for at få lidt mere spark i kareten er en ladeluftkøler på turbofyren i en af mine 3 1,6 TDere.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012