De forholdsvis højtydende 1,9 Tdi motortype "AUY" fra Skoda f.eks hvor langt er de fra en AAZ, d.v.s ville en inbygning af sådan en fætter være overskueligt?
Alt er muligt, men dette er besværligt! Det skal laves enormt meget strøm, gearkassen holder ikke på sigt, og gearingen bliver utålelig lav. Hvis du vil, så smid en AAZ i.
Så vidt jeg kan fornemme begyndte VW at sætte AAZ motorer i deres Golf og Passat i 1994 er det korrekt? (så jeg ved hvor tidligt jeg skal lede)
De første kom med modelåret 92 - altså på geden ca. okt. 91
De Golf II Gtd jeg kan finde de har 1,6 Td motorer med 90 heste.. Er det ikke nogenlunde samme motor som transporteren? Er det bare skruet op med en Intercooler på?
Ja, du referer til den motor der hedder SB og RA. Det er en 80 hk 1,6 td med ladeluftkøler. Hvis de skriver 90 hk, så er det pral! Motoren er stort set identisk med alle de andre 1,6 td'ere - blot har den som sagt ladeluftkøler. De motorer, der er født til småbilerne har hydrauliske ventilløftere fra 11.85, mens dieselmotorerne til T3'eren altid har mekaniske løftere. Begge dele fungerer fint i bilen - man kan bare ikke "blande" - f.eks. sætte top med hydr.løftere på en blok til mek.løftere.