Forfatter Emne: Koldstartsproblemer 1.6td  (Læst 8087 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Claus N.

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Dato: 22. November 2008 kl: 03:11:54 »
Har du trukket "koldstartshåndtaget" ud??
Din forvarmer får signal fra den ene af de følere der sidder for enden af dit topstykke, og at den bruger 20 sek. (går ud fra at der er når den er kold), syntes jeg ikke lyder helt urimligt.
Mht. den føromtalte føler, så prøv at pille ledningen af og se om det gør en forskel på hvor lang tid den forvarmer.
Mht. til den vandbeholder, skal vi vide hvilken en af dem det er, om det er den bag nummerpladen, eller den der sidder inde over motoren?
Mvh. Claus N.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #1 Dato: 22. November 2008 kl: 09:19:09 »
Søg på:

Gløderør, forvarmerrelæ, dyser, kompression, ekspansionsbeholder, toppakning og kompression.

Der ligger mindst 100 indlæg, der besvarer dine spørgsmål. God fornøjelse med læsningen de næste par dage :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

PARKHAVE

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #2 Dato: 22. November 2008 kl: 09:41:11 »
2 mand på.
Tjek at der virkelig kommer strøm til gløderørerne når du drejer nøglen til forvarmning med et volt meter.

Hvis der ikke kommer strøm overhovedet kan du begynde at fejlsøge i det elektriske, så er det måske lidt mere overskueligt. ?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #3 Dato: 22. November 2008 kl: 11:37:43 »
Citat fra: "Henrik_871"
Den forvarmer også så lang tid selvom bilen er varm.

Netop. Sensoren i vandstudsen er defekt, eller også er kablet til den defekt, men det giver ikke anledning til dine startproblemer, for nu gløder bilen bare meget længere.

Jeg må igang med at måle.

Håndtaget er trukket.

Noget kunne måske tyde på, at dit problem ikke skyldes forgødningen, men snarere dyser, timing, kompression eller andet motorinternt.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Eva

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #4 Dato: 22. November 2008 kl: 18:35:08 »
****Når jeg får den til at springe an skal jeg køre lidt på pedalen, så kan jeg høre i nogle sekunder at den ikke går på alle 4 cylindere, men efter 3-5 sekunder med lidt speeder så kommer den på alle 4, og den køre som den skal. ****

Det lyder ganske typisk sådan, hvis der er brændt et eller to gløderør....og det kan også forklare startproblemerne når det er koldt.

Hvis den slet ikke forvarmer er jeg 99 % sikker på, at den ikke starter overhovedet  i frostvejr  :wink:

Eva

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #5 Dato: 22. November 2008 kl: 19:05:59 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Eva"
****Når jeg får den til at springe an skal jeg køre lidt på pedalen, så kan jeg høre i nogle sekunder at den ikke går på alle 4 cylindere, men efter 3-5 sekunder med lidt speeder så kommer den på alle 4, og den køre som den skal. ****

Det lyder ganske typisk sådan, hvis der er brændt et eller to gløderør....og det kan også forklare startproblemerne når det er koldt.

Hvis den slet ikke forvarmer er jeg 99 % sikker på, at den ikke starter overhovedet  i frostvejr  :wink:

Ja, og da der er skiftet 3 gløderør allerede,
tyder det vel på manglende kompression.


Eller at det sidste gløderør er brændt.

Manglende kompression...hhmm...Jeg har aldrig prøvet, at sådan en motor har nægtet at starte, om den så var aldrig så slidt og om det så frøs ti grader eller mere...når bare den forvarmer som den skal.
Det var netop en af de ting jeg satte stor pris på i forhold til de gamle Mercedes'er jeg havde før T3-tiden, at Mercedes'erne altid nægtede at starte, bare der var lovet "udsigt til nattefrost på udsatte steder", mens 1,6 TDerne bare startede hver gang

Men du har da ret i, at noget kunne tyde på,a t motoren ikke har det helt godt, men det var bemærkningen om overskydende vand i kølevæskebeholderen......kunne tyde på et begyndende problem med en defekt top eller toppakning

Eva

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #6 Dato: 24. November 2008 kl: 14:18:05 »
Ja, hvis batteriet ikke leverer nok ampere  kan det også gi' startproblemer...især når det er koldt, for så skal batteriet yde meget mere...og 20-25 sekunder før batteriet er dødt, det dur bare ikke, det er alt for lidt kapacitet.

Forleden dag nægtede min Golf 1,6 TD  også pludselig at starte da det var frostvejr.
Det viste sig der var brændt 3 gløderør......og den gjorde nøjagtig som du beskriver med at den vamede længe, kørte i starteren, forsøgte at slå igang o.s.v.......først efter 7-8 forsøg på den måde startede den så til sidst.

Startproblemerne kom dog først for alvor efter at gløderørene var skiftet...den forsøgte på samme måde, men ville ikke gå igang.....gløderørene tjekket igen, de nye fejlede selvfølgelig ikke noget, men så viste det sig, at den "selvudluftende" dieselpumpe ikke udluftede en smule, så bilen fik ingen dieselolie. (dyserør o.s.v. havde været  pillet af for at skifte gløderørene)...og startede først efter at være blevet trukket næsten 1 kilometer i aftes.

Men til norgen startede den perfekt igen....

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #7 Dato: 24. November 2008 kl: 17:41:46 »
tjek bladsikringen under gløderelæet.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #8 Dato: 24. November 2008 kl: 18:06:37 »
Citat fra: "Eva"

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.


Hvorfor dog det  :?:

Det er sgu da nemmere bare at bruge en bremse udlufter e.lign (evt suge, men smager ikke godt) til at suge diesel igennem pumpen og fylde den på den måde - husk at slå tændingen til så magnetventilen er åben.

Dernæst kan man evt løsne en eller to af omløberne ved dyserne. Så er der i hverfald ikke probs med luft i systemet. Hvilket der i øvrigt heller ikke burde være da systemet er selvudluftende hvis det ellers er tæt.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #9 Dato: 24. November 2008 kl: 19:42:12 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Eva

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #10 Dato: 24. November 2008 kl: 19:49:17 »
Citat fra: "wilson"
Citat fra: "Eva"

Så hvis du ikke har haft bilen i gang efter skift af gløderør, så prøv at få den slæbt igang.....manglende brændstoftilførsel kan være årsagen, såfrem du har haft pillet noget af for at komme til gløderørene.


Hvorfor dog det  :?:

Det er sgu da nemmere bare at bruge en bremse udlufter e.lign (evt suge, men smager ikke godt) til at suge diesel igennem pumpen og fylde den på den måde - husk at slå tændingen til så magnetventilen er åben.

Dernæst kan man evt løsne en eller to af omløberne ved dyserne. Så er der i hverfald ikke probs med luft i systemet. Hvilket der i øvrigt heller ikke burde være da systemet er selvudluftende hvis det ellers er tæt.


Ja, som jeg også skrev burde systemet være selvudluftende, men diverse forsøg på udluftning virkede overhovedet ikke, heller ikke at løsne dyserørene, så derfor var det bare et forslag  til Henrik, hvis problem lyder lige sådan, fordi jeg lige har oplevet, at det var den eneste måde vi kunne få sådan en motor i gang igen.....selv om brændstofsystemet ikke fejler noget   :wink:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #11 Dato: 24. November 2008 kl: 21:08:08 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

PARKHAVE

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #12 Dato: 24. November 2008 kl: 21:25:59 »
rolig nu - knastaksel/motorrenovering osv. osv........

Skal vi nu ikke lige lade henrik tjekke sit forvarmesystem først.
Det er trods alt den kolde tid + han har lige leget med gløderør og hvad deraf kan forekomme :lol:  :lol:

Så kan vi komme ud i det mere vilde senere :twisted:

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #13 Dato: 24. November 2008 kl: 22:12:35 »
Vi er amatører ...

Jeg har slettet mit indlæg, statisk og dynamisk ESP justering står der ikke noget om i bøgerne. Erfaringerne omkring sagen er meget spændende for mit vedkommende og viden og know how skal nok hellere tages ud af den originale håndbog.

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

PARKHAVE

  • Gæst
Koldstartsproblemer 1.6td
« Svar #14 Dato: 24. November 2008 kl: 22:56:55 »
Blad sikring sidder i den sorte boks til venstre i motorrum. Skruet fast mellem 2 store fede røde ledniger, der giver strøm til dine gløderør - hvis ellers alt andet virker. :lol:
Den har det med at irre over, eller blive så irret ved polskoene at der er minimal gennemgang.

samme type som sidder på et stort ladeapparat, hvis det siger dig noget.