Forfatter Emne: Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"  (Læst 6022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Dato: 19. December 2008 kl: 22:06:37 »
hi folks
jeg har et mindre problem med taget på min garage, det hænger 5 cm ned i midten. som det kan ses på konstruktionen, har bjælken omtrent 6 meter fri længde ...

Nu har jeg 2 jern dobbel T trager??? på 10 x 18 cm og 320 cm længde liggende, dem vil jeg svejse sammen i midten med min co2 ...

Hvor meget last kan midterpunktet mom bære, når den kommer tværs ind under taget på venstre og højre på betonringen?

jeg vil prøve på at hæve taget i midten på denne stålbærearm ...

hva hedder sådan en ståldims hos jer? den er fra en gammel nedbrudt lade i Ravsted DK ...

se foto
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #1 Dato: 19. December 2008 kl: 22:11:49 »
550 bred og 600 lang + ekstra havehus i enden med ekstra port
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

PARKHAVE

  • Gæst
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #2 Dato: 19. December 2008 kl: 22:15:53 »
Jeg tror godt jeg ved hvad du mener, meen grundlæggende er der da et eller andet forkert med den konstruktion der ????

Spær, dvs de bærende elementer skal da være på højre-venstre på dit billede og ikke det enlige spær der vender frem-bagud ???

Enten er der helt anderledes byggemetoder i DE eller også er jeg galt afmarcheret. Jeg tror ikke du kan redde det med 1 jerndrager på tværs her. Den vil give sig på det spænd der når der kommer tagbeklædning og isolering m.m. på.

Er der ikke en tømrer eller bygningskonstruktør der kan lave en tegning ???

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #3 Dato: 19. December 2008 kl: 22:21:44 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #4 Dato: 19. December 2008 kl: 22:26:19 »
den er godkendt, bjælken ligger langs med den viste opad bjælke på 80 cm ... i princippet genialt ...

med jeg har monteret et loft nedenunder med et mellemrum og ca. 1,5 tons i vægt med masser af stumper til mine bobler og min redstar, det trækker på øverste bjælke ...

hva kan denne nye stålarm mon bære af vægt i midten, når den er 550 cm lang?

svejsningen laves som legoskinneprincippet (9 volt teknik) med en sko på 10 cm i midten der skæres øverste og nederste (vandrette) 10 cm ud med vinkelsliberen af første stålarm. så lapper øverste og nederste jern af den anden arm ind over den ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #5 Dato: 19. December 2008 kl: 22:30:42 »
sådan skæres begge og så svejses de sammen med flere baner af co2 - hvad kan den mon bære i midten?
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #6 Dato: 19. December 2008 kl: 22:36:47 »
Kan du ikke lave en skitse af konstruktionen, så kan der regnes på lasten!?

Det er lidt svært når man ikke har nogen dimensioner på de anvendte bælker (beams).

Jeg tror der er tale om et I eller H profil. Jeg kan ikke lige se det på billedet

Jeg forstår heller ikke rigitgt hvordan du havde tænkt dig at lave det  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #7 Dato: 19. December 2008 kl: 22:37:08 »
vi skal ikke diskutere mulige rigtige eller forkerte tagkonstruktioner, den er fint på plads - den har et overbyrdet midterpunkt pga. loftet imellem (ses ikke) og jeg arbejder på en løsning af problemet.

den har omtrent 25 tons i fundamentet og 3DF sten + øverste oring med masser af jern og beton.

dog hænger bjælken i midten pga overlast ...

jeg kender de danske kontrktioner, tak, det her er bunkerbeton med en dum fejl i toppen pga. loftet, der ikke var beregnet.

jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #8 Dato: 19. December 2008 kl: 22:38:36 »
ok... der kom du mig lige lidt i forkøbet... det hjælper, men stadig lidt uklart
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #9 Dato: 19. December 2008 kl: 22:39:46 »
jeg har en skitse på arbejde - så først efter nytår - sorry

hvad kan stålarmen mon ca. bære, når den er 550 cm lang og når 17,5 cm på enderne ligger på øverste oring i begge ender?

thats the point

jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #10 Dato: 19. December 2008 kl: 22:42:05 »
er den massiv ? hvilket stål er den af, alm. stål 37 ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #11 Dato: 19. December 2008 kl: 22:43:33 »
Hej Jens !
Hvis jeg har forstået det ret er det den øverste kipdrager der hænger , el er det den over porthullet . Hvis det er den første er det fordi den ikke er holdt sammen i foden , så de to skråstivere som skulle holde den oppe på midten ,bare sender trykket udad , det kan du modvirke med en bardun , feks. jernrør med gevind i begge ender , som du så spænder sammen , til højden passer . Eller du kan bolte en bjælke på siden af foden ( det hedder bunden af et spær ), efter du har spændt kipbjælken op med en donkraft el. en stolpe , gerne lidt over vandret så den har lidt at synke på . Det med jerndragerne lyder som en lidt kraftig løsning , hvad skal du have på taget , det skal bære sig selv + 50 kg snelast .
Hilsen poul ( tømrer )
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #12 Dato: 19. December 2008 kl: 22:50:16 »
Hej !
Ja jeg er lidt langsom til at skrive kan jeg se
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #13 Dato: 19. December 2008 kl: 23:04:26 »
Der er alt for mange ubekendte for at jeg i hvert fald ville kunne hjælpe dig.
Der er visse ting jeg bør vide om stål drageren:
- hvad er materialet (flydespænding)
- hvor og hvordan er der understøttet. (positionen, skitse)
- hvor er den belastet (positionen belastninngen)
- hvilken type last ( punktbelastning, ligeligt fordelt mv.)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Svejsning af stål \"dobbel T Traeger\"
« Svar #14 Dato: 20. December 2008 kl: 08:45:31 »
Hej Polle har ret, den øverste drager hænger fordi den er for klejn til at bære spændet og de to skråstag sender trykket ned, men de presser sig bare ud af istedet.

Som Polle foreslår så skal de to punkter trækkes sammes, så kan drageren løfte sig på midten. Men der skal også noget mere til for at få konstruktionen helt på plads. Den øverste drager er stadig for klejn (ud fra billedet at dømme). Inde på midten skal der derfor nogle lodrette eller skrå forbindelser til at fordele og stabilisere kræfterne.

Det kan formentlig sagtens laves med en gitterkonstruktion af træ under den øverste drager. Et vandret stykke spærtræ på fx. 2 x 8 tommer (høvlet mål 45 X 195 mm) placeres på højkant og så en række "tænger" skåret af nogle 32 x 150 mm brædder skruet i på hver side til at forbinde øverste og nederste drager for hver meter eksempelvis. Det er meget billigt i materialer.

Men der skal understøttes med "soldater" for at rette konstruktionen op i processen.