Forfatter Emne: Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!  (Læst 14838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Dato: 02. Juni 2006 kl: 10:29:15 »
Hej

Min kære Whitestar bruger lidt for meget olie! Da jeg købte viste det sig at brugte alt for meget olie og jeg fik derfor en let brugt turbo med. Den drypper meget lidt olie (et par klatter) fra indsugnings røret, når den holder stille. På bagklappen er der ikke spor af olie. Kan det være andre ting? evt. topstykket?

Den ryger ikke synderligt meget - jeg har kørt bag ved den på motorvejen og ved accelration fra 90 til 110 ryger den ganske almindeligt sort røg og det lugter af dieseludstødning. Når den starter laver den en mørkegrå/sort røgsky og ikke mere!

Jeg har en turbo liggende - findes der et renoveringssæt til sådan en fætter?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #1 Dato: 02. Juni 2006 kl: 11:04:06 »
Citér
Min kære Whitestar bruger lidt for meget olie!


Hvor meget er det?
De kan jo bruge op til 1,5l pr 1000km uden at der decideret er noget galt :? .........selv om det nok ikke er så godt

Turborenovering har været diskuteret før så der må ligge en tråd et sted.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #2 Dato: 02. Juni 2006 kl: 11:20:20 »
jeg har ikke genflydt endnu men igår aftes i skarpt sving lyste og brummede olielampen! Jeg har ca kørt 1000km

jeg fandt linket http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=1003&highlight=turbo+renovering
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #3 Dato: 02. Juni 2006 kl: 11:40:12 »
Check allerførst om motoren har for meget underkompression. Tag oliefælden af på ventildækslet og mærk med hånden hvor meget den "puster" ud af hullet. Sammenlign evt. med en motor, du kender og ved er i orden. Prøv at holde hånden for hullet og se hvor længe der går før den presser olie ud af oliepinden. Har du adgang til en Goller-tester?

Når du har forvisser dig om, at motoren er OK så er det turboens tur:

Prøv at tage forrøret og ladeluftslangen til indsugningsmanifolden af. Start så bilen og lad den blive varm. Få en hjælper til at give gas, mens du selv ligger og kigger på kalorious Check om der kommer olie ud af udstøsningssiden Gør der det = død turbo. Check om der kommer olie ud af ladeluftsiden(hold evt. et kaffefilter over udgangen. Her må der gerne komme olietåge (det kommer jo fra krumtaphusudluftningen), men ikke "rigtige" stænk.

Skulle det vise sig, at turboen er død, så kan den måske reddes med dette:

http://cgi.ebay.de/Turbolader-Rep-Satz-KKK-Lader-VW-Bus-T3-JX_W0QQitemZ8064689583QQcategoryZ61310QQrdZ1QQcmdZViewItem

Held og lykke med projektet!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #4 Dato: 02. Juni 2006 kl: 15:29:12 »
Citat fra: "Jarl"
Check allerførst om motoren har for meget underkompression. Tag oliefælden af på ventildækslet og mærk med hånden hvor meget den "puster" ud af hullet. Sammenlign evt. med en motor, du kender og ved er i orden. Prøv at holde hånden for hullet og se hvor længe der går før den presser olie ud af oliepinden. Har du adgang til en Goller-tester?

Når du har forvisser dig om, at motoren er OK så er det turboens tur:

Prøv at tage forrøret og ladeluftslangen til indsugningsmanifolden af. Start så bilen og lad den blive varm. Få en hjælper til at give gas, mens du selv ligger og kigger på kalorious Check om der kommer olie ud af udstøsningssiden Gør der det = død turbo. Check om der kommer olie ud af ladeluftsiden(hold evt. et kaffefilter over udgangen. Her må der gerne komme olietåge (det kommer jo fra krumtaphusudluftningen), men ikke "rigtige" stænk.

Skulle det vise sig, at turboen er død, så kan den måske reddes med dette:

http://cgi.ebay.de/Turbolader-Rep-Satz-KKK-Lader-VW-Bus-T3-JX_W0QQitemZ8064689583QQcategoryZ61310QQrdZ1QQcmdZViewItem

Held og lykke med projektet!


Ja bare man havde den viden som dig Jarl!

Jeg har ingen Goller-tester. Hvis den "puster" meget hva så er det godt eller dårligt? Motoren går rigtigt godt og den er ikke sløv og trækker omdrejninger lyn hurtigt!

Jeg må se om det ikke er turboen!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #5 Dato: 02. Juni 2006 kl: 16:28:01 »
Tak for de pæne ord - den viden kommer af at være en fattigrøv, der i alt for mange år har kørt i gamle biler, og har været nødt til at lave dem selv... Det er også stimulerende for "gør-det-selv-tanken" at uddanne mekanikere til daglig - så ved man at man skal holde sig fra værkstederne... :lol:

Underkompression er kompression (altså overtryk) i den del af motoren der er under stemplerne. Hvis der opstår overtryk her, så skyldes det, at en del af forbrændingstrykket passerer ned forbi stemplerne/ringene og videre ned i krumtaphuset (det kaldes også "blow-by" - logisk nok). Jo mere slidte stempler/ringe/cylindre - jo mere forbrændingstryk kan der passere. Med andre ord: Stor underkompression = slidt motor.

Alle motorer har noget blow-by. Ingen stempler/ringe slutter 100% tæt. Derfor har alle motorer også underkompression. Denne luftmængde ledes normalt væk fra krumtaphuset og over i indsugningen for at få afbrændt den oliemættede luft. I en JX går der kanaler fra krumtaphuset op gennem topstykket. I toppen af ventildækslet sidder så hullet, hvorfra der går en slange til indsugningen. Altså kan man få et indtryk af underkompressionen ved at mærke, hvor meget luft der blæses ud her - og dermed få en fornemmelse af hvor slidt motoren er.

Underkompression er relevant når vi snakker turbo. Turboen får leveret olie fra oliepumpen (under tryk). Olien løber selv fra turboen og ned i bundkarret. Men i bundkarret er der jo det tryk, som underkompressionen skaber. Er det er stort overtryk, vil det være svært for turboens returolie at komme ind i bundkarret. Altså "vælger" olien at løbe ud i enderne af turboens aksel, hvor der er såkaldte labyrinttætninger. De er ikke tætte, men er baseret på at akslen pga. turboens omdrejninger skal "smide" olien af før den kommer ud. Møder olien modstand gennem returrøret, så kommer den altså ud i turboen og vi tænker: Død turbo. - Så køber vi en ny til adskillige tusinde monterer den - samme problem ØV! Vi skulle have renoveret motoren og beholdt turboen!

Derfor starter en mistanke om en dårlig turbo altid med at undersøge om selve motoren er i orden. Er den det, så falder mistanken igen på turboen - for selvfølgelig bliver turboer også slidt op og skal skiftes. Det er bare ærgeligt at gøre det uden den rigtige diagnose.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #6 Dato: 02. Juni 2006 kl: 21:29:54 »
Ja men det er perfekt!

Jeg ser på bilen imorgen og ser om blæser meget luft ud gennem ventildækslet!

Endnu engang tak!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #7 Dato: 07. Juni 2006 kl: 19:03:49 »
Hej igen


Nu fik jeg endeligt fundet ud af hvor meget den puster v ventildækslet! Desværre må jeg konstaterer at det er motoren som lider af underkompression den puster en dejlig olietåge ud og i sammenligning med en anden JX´er som ikke bruger det store olie kan jeg godt se at der er et problem! De pustede dog lige meget men der var ingen olietåge ved den raske motor!

Nu er spørgsmålet bare om jeg skal renovere motoren der sidder i med nye stempler, ringe og skrabere? Kan man gøre det uden at tage motoren ud?

Eller skal jeg bruge en blok som jeg har liggende?

Det er ikke noget jeg ved om jeg kan gøre selv eller skal have mekaniker til!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #8 Dato: 07. Juni 2006 kl: 20:30:51 »
Så synes jeg, at det var en god ide, at få laget en goller-test eller en kompressionstest, før du helt afskriver motoren. Hvis du ikke kan komme til et værksted med bilen, så kan man tit få lov til at låne/leje et af instrumenterne for en slik.

Det er stadig uvist hvordan turboen har det. Den brutale virkelighed er jo tit sådan, at hvis motoren har trasket mange km, så har turboen også.

Hvad angår evt. renovering, så er der nogle forskellige muligheder

1) Du kan finde en brugt blok+top fra en Golf 2 TD. I sådan en lille matchbox-bil holder motoren meget længe, og derfor er der gode muligheder for at finde noget fornuftigt til en rimelig pris. Det indebærer, at alle T3-specifikke dele bliver overflyttet - bundkar, oliepumpe, dieselpumpe, svinghjul, kobling mm.

2) Du kan få en nyrenoveret ombytningsblok + top i Tyskland (med nye lejer, stempler, pakninger, topstykke) - pris ca. 1200€ - samme arbejdsindsats som ovenfor.

3) Hvis du vælger at renovere din egen er der 2 muligheder. Den store tur eller den lille tur. Enten er din blok(cylindrene) slidt så meget at en opboring af blokken er nødvendig. det betyder selvfølgelig udgifter til nye stempler, lejer, pakninger og 1000 andre småting. Det kræver, at motoren kommer ud, fordi den skal bores hos et cylinderservicefirma. Og er man igang med den store tur, så skulle man da næsten ofte et nyt topstykke til ca. 300€. Den lille tur kan man vælge, hvis cylindrene er acceptable og blot behøver en honing. Så er det bare i med nye stempelringe , plejlstangslejer og pakninger. Det koster ikke mange håndører, hvis man laver det selv og samtidig kan motoren blive i. Desværre er det sjældent at man kan nøjes med det.

Der er lidt at tygge på - men tag lige at teste motoren først.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #9 Dato: 07. Juni 2006 kl: 22:59:11 »
hej jarl..

nu kan det godt være at jeg spørger dumt

men hvad er en goller test

det er ikke et ord jeg har hørt før i mine år som diesel  mekker

det kan godt ske jeg har lavet den men ikke vist hvad det hed det jeg lavede

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #10 Dato: 07. Juni 2006 kl: 23:22:45 »
Jo, det kender du godt. Man måler underkompressionen ved at sætte et manometer i krumtaphusudluftningen, så motoren ikke kan komme af med sin underkompression. Så kan man jo måle, hvor meget blow-by, der er i motoren, så man får en ide om hvor slidte stempler/cylindre er. En regulær komp.test er selvfølgelig bedre, men det her er en OK "fattigmandsudgave".
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #11 Dato: 08. Juni 2006 kl: 01:08:40 »
hej hej med dig

nååååå den kender jeg godt..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #12 Dato: 08. Juni 2006 kl: 09:07:56 »
Ja jeg tager hen og får lavet en Gollertest!

Jeg sad igår aftes og tænkte det hele igennem!

Jeg har en motor stående som jeg fik byttede ud sidste år i min gulplade bil! Den var slidt og træt g brugte olie ca 1½l pr 1000 km! Til sidst kunne bilen ikke trække sig op af stejle opkørsler i 2. gear! Whitestar´en har en super motor gang og den trækker bedre end min gulplade bil!

Den motor som nu er i gulplade bilen bruger ikke ret meget olie men blæser dog lige så meget som den i Whitestar´en! Da jeg testede den så jeg der var et slags filter nede under hullet i ventildækslet (det var lig et fra en emhætte) det så jeg jo ikke efter da jeg tjekkede Whitestar´en!

Hvis 2 biler puster lige meget ville de så ikke bruge det samme olie fra underkompressionen?  

Er jeg helt på galt spor eller?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #13 Dato: 08. Juni 2006 kl: 12:07:37 »
Citér
et slags filter nede under hullet i ventildækslet


Det er en oliefælde. Den SKAL være der - ellers har man et afsindigt olieforbrug. Tag ventildækslet af og tjek, at den er intakt. Tag lig og vask ventildækslet med oliefælde i diesel, så alt slammet kommer væk.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Olieforbrug og Turbolader \"Vakuumpumpe\"!
« Svar #14 Dato: 10. Juni 2006 kl: 14:47:52 »
Hej

den Whitestar er tosset! Jeg er nu i Skagen og vi har brugt 2 L olie på 800km.  Den kører godt og ryger og drypper ikke. Jeg tror sgu den oliefælde er Kaputt. Jeg undersøger sagen- kan ikke tjekke nettet før mandag

Jeg kunne uden problemer holde 110 kmt på motorvejen med 2 surfboards en sejltaske og en skiboks på taget!
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.