Forfatter Emne: Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX  (Læst 2135 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Dato: 04. Juni 2006 kl: 13:46:17 »
Kære forum

På enden af krumtappen på en JX sidder jo som bekendt remskiven. Men ikke en almindelig remskive. Det er en tung fanden med gummiindlæg i midten. Den omtales som en svingningsdæmper. Hvad laver den? Ja, dæmper svingninger - så langt er jeg med. Spørgsmålet er svingninger i hvad? I krumtappen? CS (altså uden turbo) har den ikke - der er bare et helt alm. remhjul, men de to motorer har identiske krumtappe, plejlstænger, svinghjul osv. Hvorfor har turboen (åbenbart) større behov for at have svingningsdæmper?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #1 Dato: 07. Juni 2006 kl: 01:05:37 »
En TD kan vel tage flere omdrejninger? eller hvad? kan det være en vibration der kun opstår ved JXens svimlende hastigheder? :)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

gulf

  • Gæst
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #2 Dato: 07. Juni 2006 kl: 21:16:32 »
Nu blev en diesel-nørd som mig jo nysgerrig, så jeg har undersøgt sagen lidt.

Jeg har ikke rodet med turbo-vw, så svingningsdæmpere har jeg egentlig kun set som ekstra-udstyr til amerikaner biler.

Nå, men min motorbibel "Diesel-Boken" af Peer Gretland (norsk tekst) fra 1965 gav selvfølgelig svaret (her frit oversat):

Svingningdæmperens/vibrationsdæmperens opgave er at hjælpe svinghjulet med at holde motorens omdrejningstal konstant . Dvs. hindre pludselige accelerationer og decelerationer af krumtapakslen (som følge af den stødvise påvirkning fra de forskellige takter). I de alvorligere tilfælde forhindrer den krumtappen i at komme i egensvingninger.

Vibrationsdæmperne kan være opbygget på flere måder, men fælles for dem er, at de har en del, der fast følger krumtappen og en anden del (med en betydelig masse) der roterer med rundt. De to dele har forbindelse til hinanden enten ved ophængning i gummi eller ved at have en sejtflydende væske i en smal spalte mellem sig.

Hvis de to dele roterer med samme vinkelhastighed og krumtappen begynder at tabe fart (f.eks. ved en kompression), så vil massen i vibrationsdæmperen forsøge at rotere videre med konstant hastighed og "hive" krumtappen med gennem gummiophængene/væsken.

Roterer de to dele med samme hastighed og krumtappen begynder at accelerere (f.eks. ved en forbrænding), vil massen i vibrationsdæmperen forsøge at blive ved konstant hastighed og bremse krumtappen gennem gummiophængene/væsken.

Som jeg ser det, er den elastiste/viskose ophængning nødvendig, for at de to dele kan få (kortvarig) forskellig hastighed og dermed bremse eller accelerere hinanden.


Jeg tror ikke nødvendigvis I skal betragte vibrationsdæmperen som en uundværlighed for en turbo-diesel, men mere som en luksus, der giver en roligere motorgang.



Har jeg skrevet det forståeligt, eller er det det rene volapyk?


Mvh. gUlf

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #3 Dato: 07. Juni 2006 kl: 21:24:32 »
Det er bare super! Tak for et kompetent svar.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #4 Dato: 07. Juni 2006 kl: 21:41:54 »
Lyder både fornuftigt og forståeligt  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #5 Dato: 08. Juni 2006 kl: 18:32:45 »
...men det forklarer vel ikke hvorfor der ikke er en på CS?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #6 Dato: 08. Juni 2006 kl: 19:05:47 »
Det har du ret i, men mon ikke forklaringen kunne lyde noget i denne retning:

Hver enkelt kraftimpuls (arbejdstakt) er voldsommere på en JX, fordi der er mere ilt og brændstof til stede. Det må bevirke en øget vridning af krumbassen, som i nogen grad modvirkes af svingningsdæmperen.

Hvis denne forklaring holder stik - og det tror jeg på, så må problemet være meget udtalt i mangecylindrede rækkemotorer, hvor krumtappen bliver meget lang. Eller hvad med f.eks. Djurslands lokomotivmotor. 16 cylindre - sikkert i V-form med en helvedes masse moment. Selv om der er mange cyl. og arbejdstakterne lapper over hinanden, så er det stadigvæk en lang krumtapaksel? Se nu ligger bolden lige til højre fod for boxer-folkene til at sige noget om fordelene ved en kompakt krumtap, hvor stemplerne mere eller mindre afbalancerer hinanden :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #7 Dato: 08. Juni 2006 kl: 21:07:39 »
Aha... Jeg har ellers tit spekuleret hvad fordelen ved en boxermotor var (udover lavt tyngdepunkt) måske er det der? en mere vibrationsløs gang! Subaru er vist de sidste der står fast.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

gulf

  • Gæst
Feinschmeckerspørgsmål: svingningsdæmper JX
« Svar #8 Dato: 08. Juni 2006 kl: 21:55:21 »
Citat fra: "Jarl"
forklaringen kunne lyde noget i denne retning:

Hver enkelt kraftimpuls (arbejdstakt) er voldsommere på en JX, fordi der er mere ilt og brændstof til stede. Det må bevirke en øget vridning af krumbassen, som i nogen grad modvirkes af svingningsdæmperen.



Det lyder meget fornuftigt. Fuldstændig enig.


Angående lokomotiv-motoren: Hvis det er en GM-rip-off fra f.eks. en dansk ME'er, så er det vel en 2-takter (?) = 16 forbrændinger pr. omgang. Mon det er så slemt?

I min norske motorbog står der forøvrigt, at svingningsdæmperen især bruges til 6-cylindrede motorer. Så kan vi jo tænke lidt videre over fordelingen af 6 x 4 takter over 720 grader....


Forresten vil jeg gerne lige gøre lidt reklame for det nyåbnede "Dieselhouse" i København (http://www.dieselhouse.dk/). Det er vist blevet til ved at B&W museet er flyttet ud til det der engang var verdens største Dieselmotor på H.C. Ørstedsværket i Sydhavnen.

Mvh gUlf