Forfatter Emne: Baghjulsleje  (Læst 2955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
Baghjulsleje
« Dato: 18. Januar 2009 kl: 18:08:12 »
Er ny her på forumet, men har dog haft min T3 siden 1995 som eneste bil (bruges dog ikke hver dag, men til gengæld masser af ture til Norge og Alperne). Jeg synes dog ikke helt at have fundet mit problem beskrevet:
Ved 145000 km (2001) fik jeg på Korsika hos VW skiftet højre baghjulsleje. Bilen havde været meget hårdt læsset på turen og der var metalspåner under hjulkapslen. Samme leje blev 10000 km senere skiftet på garantien herhjemme, da jeg ikke var tilfreds. Der har dog lige siden været mere slør end ønskeligt og nu vil jeg selv gøre noget ved det.
Navet kan bevæges lidt ind/ud og til siderne, dvs. bevægelsen kan ses på bagsiden mod drivakslen. Der er tilsyneladende ikke slør mellem navflange/hjulaksel, men jeg har ikke haft splitten ude af kronemøtrikken.
Hvor meget skal skiftes, taget i betragtning at tidligere skift af højre leje ikke har været nok? I venstre side er leje senere skiftet med succes af Verner i Himmelev, men han mente der nok krævedes lidt mere i højre side. Kan olietætningerne genbruges?
Hvem har evt. noget liggende?
Kunne måske også være rart at låne fornuftigt værktøj til tilspændingen!!!

Venlig hilsen Allan Christensen
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
Baghjulsleje
« Svar #1 Dato: 18. Januar 2009 kl: 21:34:22 »
Jeg har læst det tidligere indlæg, men jeg synes ikke det er dækkende for mit problem, idet sløret tilsyneladende ligger i lejerne uden mulighed for at afhjælpe helt med nye lejer (det har tidligere reparationer vist). Altså ikke mellem navflange og hjulaksel, så vidt jeg kan bedømme. Men måske skal jeg bare åbne og se. Jeg ville dog gerne have skaffet delene først - det plejer konen og ungerne at sætte pris på....

Mht. bremseskiverne så har jeg netop skiftet før syn, da de var på slidgrænsen. Sidst gik de igennem med en venlig bemærkning fra FDM. Jeg har bla. de senere år givet yderkanten af skiverne linolie (trænger godt ind i rusten og ekspanderer, hvis det altså får lov (og tid til) at tørre). Man skal selvfølgelig sikre sig at holde skiverne rene. Jeg satte dog for sent ind i forhold til ankerpladerne, som til sidst ikke stod til at redde. Bremsecaliperne fik jeg givet i tide, de lever stadig.
Medvirkende til den lange levetid er selvfølgelig også det ringe slid pga. hovedsagelig lange ture.

Og ja, linolien er min trofaste følgesvend i kampen mod rusten overalt. Jeg har til nu ikke oplevet en synsmand tage hammeren i brug, men nogen skønhedskonkurrence vinder vognen nok alligevel ikke, dertil er der for mange uskønne pladesamlinger og vindueskanter. Men jeg synes ikke pletbehandlinger med diveres midler fra bunden hjælper bedre end linolie ude og indefra. Jeg kan så glæde mig over at den er rød (LH3D vistnok) i forvejen!
Rigtig overbevist blev jeg om linolien (Biltema) da jeg begyndte at bruge det på vinterfælgene (kører mest om vinteren).

Jeg fik den i øvrigt omregisteret for to år siden til hvide plader (formedelst 11.000 kroner efter fem måneders forhandlinger), hvor jeg indsatte en bagudvendt bænk. Så den er indregisteret til 6 personer og med uændret egenvægt 1300 kg. Jeg brokkede mig ikke....
Der er så mulighed for plant dæk bagud fra sæderne, hvis der skal soves. Bagage kan under kørsel være under dækket (kan i princippet bruges som bord og ekstra bænk) og bag stålgitret, som kan slås op. Jeg skal prøve at lægge billeder ved lejlighed.
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
Baghjulsleje
« Svar #2 Dato: 19. Januar 2009 kl: 07:40:55 »
Jeg synes det lyder som om at lejehuset er slidt. Har selv lige skiftet begge lejehuse på den blå bus, da der var 0.1 mm luft mellem leje og lejehus i op/ned retning. Du skal skaffe nogle gamle lejehuse, fra før 85, tror jeg nok det er, de er åbenbart lavet af noget bedre stål, og ikke har tendens til at blive "bertlet" størrer.

Mvh Peter
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline ac

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 25
    • Vis profil
Baghjulsleje
« Svar #3 Dato: 19. Januar 2009 kl: 10:19:21 »
Er der nogen der vil af med et lejehus (højre baghjul), muligvis også hjulaksel og navflange?
\'89 WBX 1,9 DG, 10 km/l. 270.000 km/19 år på et sæt skiver. Linolie-fetichist.

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Baghjulsleje
« Svar #4 Dato: 19. Januar 2009 kl: 11:00:55 »
[size=9]Jeg fik den i øvrigt omregisteret for to år siden til hvide plader (formedelst 11.000 kroner efter fem måneders forhandlinger), hvor jeg indsatte en bagudvendt bænk. Så den er indregisteret til 6 personer og med uændret egenvægt 1300 kg. Jeg brokkede mig ikke....
Der er så mulighed for plant dæk bagud fra sæderne, hvis der skal soves. Bagage kan under kørsel være under dækket (kan i princippet bruges som bord og ekstra bænk) og bag stålgitret, som kan slås op. Jeg skal prøve at lægge billeder ved lejlighed.[/size]

Hej og velkommen til T3nettet.

Det med lejer osv. er jeg ikke ekspert i, men vi vil meget gerne
se billeder af din bil og mulighed for indretning. (Jeg overvejer lidt det samme, selvom vores er på hvide plader i forvejen).

Husk i øvrigt træf på Fyn fra d. 8-10 maj i år. Du er velkommen!
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

T3Anders

  • Gæst
Baghjulsleje
« Svar #5 Dato: 19. Januar 2009 kl: 11:07:05 »
Citér
Og ja, linolien er min trofaste følgesvend i kampen mod rusten overalt. Jeg har til nu ikke oplevet en synsmand tage hammeren i brug, men nogen skønhedskonkurrence vinder vognen nok alligevel ikke, dertil er der for mange uskønne pladesamlinger og vindueskanter. Men jeg synes ikke pletbehandlinger med diveres midler fra bunden hjælper bedre end linolie ude og indefra. Jeg kan så glæde mig over at den er rød (LH3D vistnok) i forvejen!
Rigtig overbevist blev jeg om linolien (Biltema) da jeg begyndte at bruge det på vinterfælgene (kører mest om vinteren).


Jeg har tilsvarende gode resultater med linolie. Vinterfælgene er slebet ned og malet med det, og det virker fint. Derudover er der sprøjtet en del ½-liters dåser fra biltema ind i vanger, enkelte hulrum, på samlinger, bærearme, div. bolte osv.

Ankerpladerne er godt rustne, men nu i efteråret fik den ene lige et lag linolie udvendigt, så kan jeg sammenligne fremover om der kan spores en forskel på dem også, selv om de er helt rustne i overfladen.

Sidste vinter var jeg endda i kontakt med et firma som sprøjtemaler vinduer med linoile for at undersøge om hele undervognen kunne få en omgang. Det kunne den godt, men jeg skulle selv gøre det og det skulle ske udendørs... og så er det projekt foreløbig ikke kommet videre  :roll:  :lol:

Men i Sverige gør de det:

http://www.oilpress.com/linolja_skyddar_bilen.htm