Forfatter Emne: ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?  (Læst 1415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

larsen

  • Gæst
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Dato: 18. Januar 2009 kl: 19:18:42 »
leder efter en aap gearkasse til mit vinterprojekt. ved nogen hvilken t3 model der kører med den type gearkasse ? så jeg evt kunne begi mig ud på de europæiske jagtmarker.
mvh larsen

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #1 Dato: 18. Januar 2009 kl: 19:43:16 »
Den växellåda du söker sitter oftast i bilar med 112i motorer men den passar inte till diesel utan ombyggnation man måste antingen byta eller modifiera ingående axel som är 1,5cm för lång,samt byta sprängkåpan mellan växelhus o motor sen skiljer även slavcylindern mellan bensin o diesel men om du har en diesellåda är det inga problem.
Om du inte hittar nån låda så har jag en ombyggd som ev. är till salu.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #2 Dato: 18. Januar 2009 kl: 19:46:16 »
Ursäkta min oklarhet när du byter från 4vxl. till 5vxl, låda måste även länkage bytas ut.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #3 Dato: 18. Januar 2009 kl: 19:58:49 »
AAP findes kun på modeller med DJ motor, som Hasse ganske skriver så er det modellen med 112 heste
Mvh. Casper

larsen

  • Gæst
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #4 Dato: 18. Januar 2009 kl: 20:02:18 »
hej hasse, tak for svaret, hvilke biler kører med 112i motorer ? jeg har en 4trins gearkasse fra en disel 1.6td hvad skal jeg bruge fra den ?

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #5 Dato: 18. Januar 2009 kl: 20:16:21 »
Som Hasse også skriver, har AAP været monteret i 112 hk. bensinmodeller fra august 1984 til juli 1991. Den mest almindelige 5 trins gearkasse fra diesel er nok 3H, og den kan du lave om til en AAP ved at montere diff. fra ASL, ASM, og et par stykker mere, nemlig AAR, ASN, og AST, de 3 sidste er med spær.
Hvis der kan bruges diff. fra 4 trins gearkasser, så passer diff.gearing fra ABB, DT, DP, og DK. de 2 sidste er fra gamle luftkølede modeller.
Men om de forskellige diff. umiddelbart kan bygges over i f.eks. 3H som har samme gearhjul som AAP, kan de gearkasse-kyndige herindefra nok fortælle lidt mere om.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Mølle

  • Gæst
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #6 Dato: 18. Januar 2009 kl: 20:47:52 »
Citat fra: "larsen"
hej hasse, tak for svaret, hvilke biler kører med 112i motorer ? jeg har en 4trins gearkasse fra en disel 1.6td hvad skal jeg bruge fra den ?


Som Hasse har skrevet, så skal du bruge koblingsklokken og højgearsakslen fra din diesel kasse. Du kan ikke bruge det bagerste motorophæng fra din 4 gears. Det skal helst følge med den 5 trins.

Det Tony nævner er, at en 3H gearkasse kan ombygges, idet den har samme gearudveksling som AAP, og så nummeret lavere gearing på diffen. Det er stadig en højgearet gearkasse, idet den har den næsthøjeste totaludveksling VW har lavet i en T3 gearkasse.

god fornøjelse.

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #7 Dato: 18. Januar 2009 kl: 21:54:46 »
Om inte jag är helt dum måste inte växellänkaget bytas mellan 4 o 5 vxl, lådor jag har gjort det iallafall.
Den bakre växelväljaren skiljer mellan 4 o 5 vxl. lådor. Jag menar den som sitter på axeln o är i gjuten aluminium.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

larsen

  • Gæst
ved nogen hvad model t3 der kører med aap gearkasse ?
« Svar #8 Dato: 11. Februar 2009 kl: 18:02:46 »
den kunne jeg godt være interesseret i hvor i sverige bor du ? og hvad koster den ?

mvh larsen