Forfatter Emne: Køler-Påfylning-Udluftning  (Læst 6112 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Dato: 05. Februar 2009 kl: 07:53:16 »
Hej. Jeg har nu efterfylt køleren med kølervæske og det står op til mellem min---+----max. Skal der gøres mere :?: Har kigget i instruktionsbogen. Og der står lidt om udluftning af kølesystemet. Og det forvidre mig lidt :? . Det med udluftning vor man tager låget af udligningsbeholder og fylder den op samt at kølergitteret også skal af for at man kan komme ind til den udluftningsskruge på køleren. Er alt dette ikke kun vis lampen lyser. Eller skal man holde sig fra det og bare sørge for at den står på mellem ved min og max.  :?: Mvh Frank :D
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #1 Dato: 05. Februar 2009 kl: 08:07:23 »
Hvis du masserer  de store køleslanger, kan du så høre skvulpelyde i slangerne? Varmer varmeapparatet ujævnt? Svinger vandtemp måleren i større hurtige udslag når du kører?

Så kan du have luft i systemet,

Noget helt andet er.. når man har så temperaturbelastet en motor som en 1,6TD (JX) og køber en brugt T3 (der endda har kørt som erhvervsvogn) så ville den første større operation der var klog at lave at tappe kølervæsken af, spule igennem, rense køler og kølesystem med køler-rens (eller en opvasketab og noget citronsyre hvis man er husmand) og så fylde op med ny friskblandet vand+ny blå kølervæske. Der er meget køleeffekt at hente ved en sådan rensning..

DEREFTER skal der så udluftes.. og det kan du finde en masse tråde om her på forum.. søg og du skal finde.

Næste trin hvis du kører længere stræk på landevej/motorvej eller trækker tunge ting op af bakker så er en ekstern monteret oliekøler et must..

ALT for mange nybagte T3 ejere har måttet kaste sig ud i premature motorskift fordi motoren har tendens til at blive MEGET varm ved belastning.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #2 Dato: 05. Februar 2009 kl: 09:52:15 »
Citat fra: "jankjerbye"
Hvis du masserer  de store køleslanger, kan du så høre skvulpelyde i slangerne? Varmer varmeapparatet ujævnt? Svinger vandtemp måleren i større hurtige udslag når du kører?

Så kan du have luft i systemet,

Noget helt andet er.. når man har så temperaturbelastet en motor som en 1,6TD (JX) og køber en brugt T3 (der endda har kørt som erhvervsvogn) så ville den første større operation der var klog at lave at tappe kølervæsken af, spule igennem, rense køler og kølesystem med køler-rens (eller en opvasketab og noget citronsyre hvis man er husmand) og så fylde op med ny friskblandet vand+ny blå kølervæske. Der er meget køleeffekt at hente ved en sådan rensning..

DEREFTER skal der så udluftes.. og det kan du finde en masse tråde om her på forum.. søg og du skal finde.

Næste trin hvis du kører længere stræk på landevej/motorvej eller trækker tunge ting op af bakker så er en ekstern monteret oliekøler et must..

ALT for mange nybagte T3 ejere har måttet kaste sig ud i premature motorskift fordi motoren har tendens til at blive MEGET varm ved belastning.

mvh

Jan


Hej Jan tak for svar. :D  Der er god og stabil varme, ingen lampe der lyser og temptrumåleren står også på sin plads efter instruktionsbogen. Det jeg gør er som nybagt :D er at jeg bare går bilen igenem og så fylder efter vand olie smører hængsler kigger efter slanger(overløbslanger skal skiftet er bestilt og på vej med posten)  der skal skiftes. Har lige lavet nummerplade lys, skiftet visker. Næste ting som jeg så er nået til nu er at håndbremselys i instrument skal jeg have til at virke. Når så vejret bliver til det (Da jeg står ude)vil jeg igang med at skifte medfølgene sideklapper. Mvh og forsat god dag. Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #3 Dato: 05. Februar 2009 kl: 09:53:45 »
Citat fra: "ctange"
Citat fra: "Frank Binau"
Hej. Jeg har nu efterfylt køleren med kølervæske og det står op til mellem min---+----max. Skal der gøres mere :?: Har kigget i instruktionsbogen. Og der står lidt om udluftning af kølesystemet. Og det forvidre mig lidt :? . Det med udluftning vor man tager låget af udligningsbeholder og fylder den op samt at kølergitteret også skal af for at man kan komme ind til den udluftningsskruge på køleren. Er alt dette ikke kun vis lampen lyser. Eller skal man holde sig fra det og bare sørge for at den står på mellem ved min og max.  :?: Mvh Frank :D

Udluftning foran på køleren burde ikke være
nødvendig, hvis ikke der har været tappet kølervæske
af bilen af en eller anden grund.
Se iøvrigt her:
http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Udluftning_af_k%C3%B8lesystemet


Ok og tak for svar.  :D Mvh og forsat god dag. Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #4 Dato: 05. Februar 2009 kl: 13:18:06 »
Jeg kan ikke sige det mange gange nok:

Det er ikke for at lyde klog eller for at male fanden på væggen. Det er rimeligt velfunderet i de fælles erfaringer der er gjort herinde på t3nettet:

Hyppige olieskift, lav belastning af motoren (under 2500 rpm) når den er kold (10 mins eller 10 km) uden sejtræk og kun moderat belastning af motoren når den er varm (max 3900 rpm) samt en gennemskylning og rensning af køleren, så har du sikret dig T3 køreglæde. Eftermontering af ekstern oliekøler-kit sikrer den ydermere og sikrer at længere ture på ladevej/motorvej ikke ender som det er sket for RIGTIGT mange nye ejere af en brugt T3 (inklusive mig selv) med JX: motordefekt der i sidste ende kun kan løses med motorrenovering eller motorskifte..

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Bo

  • Gæst
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #5 Dato: 05. Februar 2009 kl: 13:41:51 »
Har nu kørt 60.000 med belastning, på motorrvej, med sejtræk, leg i grusgrave m.m i min, uden gennemskylning, oliekøler eller andet og har ikke oplevet de store problemer.

Toppen er godt nok smuttet nu, men mon ikke det var sket alligevel på et tidspunkt ? Den har gået 330.000 km 8)

Man kan også smadrer al glæde, fornøjelse og brugbarhed ved sin nye (gamle) T3´er, ved at være overforsigtig og hele tiden skulle passe på med omdrejninger, belastning, varme, koldstarter m.m.

I min verden er det sq stadig bare en bil, der skal opfylde nogle behov, og da det er en gammel én af slagsen, må man påregne lidt udgifter hist og pist :wink:

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #6 Dato: 05. Februar 2009 kl: 15:25:36 »
Citat fra: "jankjerbye"
Jeg kan ikke sige det mange gange nok:

Det er ikke for at lyde klog eller for at male fanden på væggen. Det er rimeligt velfunderet i de fælles erfaringer der er gjort herinde på t3nettet:

Hyppige olieskift, lav belastning af motoren (under 2500 rpm) når den er kold (10 mins eller 10 km) uden sejtræk og kun moderat belastning af motoren når den er varm (max 3900 rpm) samt en gennemskylning og rensning af køleren, så har du sikret dig T3 køreglæde. Eftermontering af ekstern oliekøler-kit sikrer den ydermere og sikrer at længere ture på ladevej/motorvej ikke ender som det er sket for RIGTIGT mange nye ejere af en brugt T3 (inklusive mig selv) med JX: motordefekt der i sidste ende kun kan løses med motorrenovering eller motorskifte..

mvh

Jan


Hej Jan

Jamen det har du ret i sådan vil jeg også bruge den. Skal ikke have et sådan olikølersæt lige pt. Da jeg skal bruge lidt mønt på Plader-1180,000kr-vægtavgift-4030,00kr-Forsinkring3300,00kr. Men vil da gerne høre hvad sådan et sæt koster :?:  hvordan med montering :?:  og har man et billede af en der har fået monteret et sådan oliekit i en tråd eller andet. :?:  Mvh Frank

Ps: Bilen er synet (19 nov-08) Så det er jo dejligt. :D at man ikke skal tænke på det  :D
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #7 Dato: 05. Februar 2009 kl: 15:29:52 »
Citat fra: "Bo"
Har nu kørt 60.000 med belastning, på motorrvej, med sejtræk, leg i grusgrave m.m i min, uden gennemskylning, oliekøler eller andet og har ikke oplevet de store problemer.

Toppen er godt nok smuttet nu, men mon ikke det var sket alligevel på et tidspunkt ? Den har gået 330.000 km 8)

Man kan også smadrer al glæde, fornøjelse og brugbarhed ved sin nye (gamle) T3´er, ved at være overforsigtig og hele tiden skulle passe på med omdrejninger, belastning, varme, koldstarter m.m.

I min verden er det sq stadig bare en bil, der skal opfylde nogle behov, og da det er en gammel én af slagsen, må man påregne lidt udgifter hist og pist :wink:


Hej vor meget skal der så skiftes/laves inden en sådan motor vor toppen er røget inden den er køreklar igen. Mvh Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin

Bo

  • Gæst
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #8 Dato: 05. Februar 2009 kl: 16:33:39 »
Toppen skal skiftes  :wink:

Prøv at bruge søgefunktionen på forsiden, og søg evt. på "Olikøler" eller "Topstykke", så får du svar, billeder og henvisninger til mange af dine spørgsmål  :D

Offline FrankBinau

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.228
    • Vis profil
    • vw
  • T3 model: En på vej
  • By: 5600
Køler-Påfylning-Udluftning
« Svar #9 Dato: 05. Februar 2009 kl: 16:47:14 »
Citat fra: "Bo"
Toppen skal skiftes  :wink:

Prøv at bruge søgefunktionen på forsiden, og søg evt. på "Olikøler" eller "Topstykke", så får du svar, billeder og henvisninger til mange af dine spørgsmål  :D


Fint nok :D Bruger den nu. Mvh Frank
Med vwenlig hilsen. Frank Berg Binau :-)
2006-VW-T5-Transporter-Kassevogn-lang-2,5-TDI-191HK-6gearTræk-M/Bremse-2175Kg-U/Bremse-750kg
2015-VW-Golf-VII-1,6-TDI-110HK-Bluemotion-Variant-Træk-1300K
1996-VW-Golf-III-CL-60HK-Benzin