0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
Hvis du masserer de store køleslanger, kan du så høre skvulpelyde i slangerne? Varmer varmeapparatet ujævnt? Svinger vandtemp måleren i større hurtige udslag når du kører?Så kan du have luft i systemet,Noget helt andet er.. når man har så temperaturbelastet en motor som en 1,6TD (JX) og køber en brugt T3 (der endda har kørt som erhvervsvogn) så ville den første større operation der var klog at lave at tappe kølervæsken af, spule igennem, rense køler og kølesystem med køler-rens (eller en opvasketab og noget citronsyre hvis man er husmand) og så fylde op med ny friskblandet vand+ny blå kølervæske. Der er meget køleeffekt at hente ved en sådan rensning.. DEREFTER skal der så udluftes.. og det kan du finde en masse tråde om her på forum.. søg og du skal finde.Næste trin hvis du kører længere stræk på landevej/motorvej eller trækker tunge ting op af bakker så er en ekstern monteret oliekøler et must.. ALT for mange nybagte T3 ejere har måttet kaste sig ud i premature motorskift fordi motoren har tendens til at blive MEGET varm ved belastning.mvhJan
Citat fra: "Frank Binau"Hej. Jeg har nu efterfylt køleren med kølervæske og det står op til mellem min---+----max. Skal der gøres mere :?: Har kigget i instruktionsbogen. Og der står lidt om udluftning af kølesystemet. Og det forvidre mig lidt :? . Det med udluftning vor man tager låget af udligningsbeholder og fylder den op samt at kølergitteret også skal af for at man kan komme ind til den udluftningsskruge på køleren. Er alt dette ikke kun vis lampen lyser. Eller skal man holde sig fra det og bare sørge for at den står på mellem ved min og max. :?: Mvh Frank Udluftning foran på køleren burde ikke værenødvendig, hvis ikke der har været tappet kølervæskeaf bilen af en eller anden grund.Se iøvrigt her:http://wiki.t3nettet.dk/index.php/Udluftning_af_k%C3%B8lesystemet
Hej. Jeg har nu efterfylt køleren med kølervæske og det står op til mellem min---+----max. Skal der gøres mere :?: Har kigget i instruktionsbogen. Og der står lidt om udluftning af kølesystemet. Og det forvidre mig lidt :? . Det med udluftning vor man tager låget af udligningsbeholder og fylder den op samt at kølergitteret også skal af for at man kan komme ind til den udluftningsskruge på køleren. Er alt dette ikke kun vis lampen lyser. Eller skal man holde sig fra det og bare sørge for at den står på mellem ved min og max. :?: Mvh Frank
Jeg kan ikke sige det mange gange nok:Det er ikke for at lyde klog eller for at male fanden på væggen. Det er rimeligt velfunderet i de fælles erfaringer der er gjort herinde på t3nettet:Hyppige olieskift, lav belastning af motoren (under 2500 rpm) når den er kold (10 mins eller 10 km) uden sejtræk og kun moderat belastning af motoren når den er varm (max 3900 rpm) samt en gennemskylning og rensning af køleren, så har du sikret dig T3 køreglæde. Eftermontering af ekstern oliekøler-kit sikrer den ydermere og sikrer at længere ture på ladevej/motorvej ikke ender som det er sket for RIGTIGT mange nye ejere af en brugt T3 (inklusive mig selv) med JX: motordefekt der i sidste ende kun kan løses med motorrenovering eller motorskifte..mvhJan
Har nu kørt 60.000 med belastning, på motorrvej, med sejtræk, leg i grusgrave m.m i min, uden gennemskylning, oliekøler eller andet og har ikke oplevet de store problemer.Toppen er godt nok smuttet nu, men mon ikke det var sket alligevel på et tidspunkt ? Den har gået 330.000 km Man kan også smadrer al glæde, fornøjelse og brugbarhed ved sin nye (gamle) T3´er, ved at være overforsigtig og hele tiden skulle passe på med omdrejninger, belastning, varme, koldstarter m.m.I min verden er det sq stadig bare en bil, der skal opfylde nogle behov, og da det er en gammel én af slagsen, må man påregne lidt udgifter hist og pist :wink:
Toppen skal skiftes :wink: Prøv at bruge søgefunktionen på forsiden, og søg evt. på "Olikøler" eller "Topstykke", så får du svar, billeder og henvisninger til mange af dine spørgsmål