Stedet for os alle
Hjem
Forum
Hjælp
Søg
Kalender
Medlemmer
Vis medlemslisten
Søg efter brugere
Log ind
Registrér
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
Vores biler.
»
Dine Projekter...
»
Boxer til Række
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå ned
Forfatter
Emne: Boxer til Række (Læst 13701 gange)
0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
PARKHAVE
Gæst
Boxer til Række
«
Dato:
05. Februar 2009 kl: 22:37:15 »
Lyder spændende, glæder mig til at se nogle billeder af ombygningen. :wink: :wink:
Logget
verner
Hero Member
Indlæg: 5.472
Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
By: Nord for Vejle
Boxer til Række
«
Svar #1 Dato:
05. Februar 2009 kl: 22:37:33 »
kan du ikke bruge svinghjulet til en jx, dem må der ligge nogle af rundtomkring i landet :roll:
Logget
Hilsen Verner
2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D
wilson
Hero Member
Indlæg: 1.018
Boxer til Række
«
Svar #2 Dato:
05. Februar 2009 kl: 22:43:47 »
Nu er det ikke for at nedgøre dit arbejde på nogen måde, men d´gør du det ikke lidt besværligt for dig selv? Her tænker jeg på afdrejning af svinghlul, adapterplader mm.
Var det ikke nemmere at bruge de orginale reservedel fra en diesel og bygge over.
Her tænker jeg også på om du regner med at sætte motoren lodret. Er det ikke en bus, er der så plads til motoren?
Logget
vi høres / Olsen
Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)
Jarl
Hero Member
Indlæg: 5.234
Boxer til Række
«
Svar #3 Dato:
05. Februar 2009 kl: 23:09:47 »
Hvis du benytter vores søgefunktion, så får du masser af svar på dit spørgsmål, og samtidigslipper de "gamle røvhuller" for at svare på det samme for 717. gang...
Og så til spørgsmålet:
VW's 1,6 og 1,9 D er begge lavet på basis af den samme blok som 1,6, 1,8 og 2,0 benzin. Den blok hedder i internt folkevognssprog "827'eren" (og det var den, de stjal fra Audi i starten af 70'erne, da det begyndte at være en joke med den 4 cylindrede boxer i boblerne) Derfor passer en 1,6 - 1,8 og 2,0 benzin direkte på dieselmotorens koblingsklokke (den bagerste del af gearkassen). Du skal altså bare have den bagerste hus fra en dieselgearkasse, og så skal du også lige have den bagerste stump af højgearakslen med. Det tager 15 minutter at ændre en gearkasse fra benz. til diesel - og så har man endda haft tid til en ølpause.
Svinghjul og kobling tager du også fra en diesel - passer plug'n'play. Så fyr smeden og find nogle dieselstumper, så bliver det bedre og billigere.
Og husk så lige søgefunktionen - right? Den kan du f.eks. bruge til at finde ud af, hvad en JX'er er - det får du nemlig brug for at vide! :wink:
Logget
Bedste hilsner
Jarl
-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk
Tager udenom - og nyder det!
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #4 Dato:
05. Februar 2009 kl: 23:11:10 »
Hej Martin
Respekt for dit gåpåmod :-)
Her er lidt klip fra TheSamba om ombyningsdele der skal til:
------------------------------------------------------------
I've used all VW parts. Here is a list of diesel vanagon parts that I used;
trans bell housing
trans input shaft
clutch, pressure plate, throw out bearing
flywheel
starter motor * hard to find
motor mounts
engine carrier bars
diesel coolant hoses * hard to find, check ebay
diesel coolant bottles
diesel oil pan and fill tube
diesel oil pump pick up tube
------------------------------------------------------------
Der er en tråd her om ombygninger i US:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=297697
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #5 Dato:
05. Februar 2009 kl: 23:28:20 »
Der ligger et hav af diesel-klokker rundtomkring - når næsen på gearkassen er tæret op og smuldret væk, ligger klokken pænt tilbage. (ca) - men spøg til side - der må være et par diesel-klokker hist og pist på Sjælland til så godt et projekt.
Med VWenlige hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Hasse
Hero Member
Indlæg: 659
T3 model: 1982 Bus D
By: Katrineholm Sweden
Boxer til Række
«
Svar #6 Dato:
06. Februar 2009 kl: 06:45:50 »
Ta en resa till Jensjakob o titta på Ambasadfruen så kommer du att förstå allting om den motorkonvertering du vill gjöra.
Logget
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #7 Dato:
06. Februar 2009 kl: 10:44:43 »
Hej Martin
Fra diesel:
Gearkasseklokke - trans bell housing
Gearakslen . trans input shaft
Kobling komplet - clutch, pressure plate, throw out bearing
Svinghjulet - flywheel
Start motor - starter motor * hard to find
Motormontering - motor mounts
Motorholderne - engine carrier bars
Diesel kølerslangerne - diesel coolant hoses * hard to find, check ebay
Ekspansionsbeholdere fra diesel - diesel coolant bottles
Bundkar og oliepåfyldningsrøret diesel oil pan and fill tube
Oliepumpe - og sugestudsen fra oliepumpe - diesel oil pump pick up tube
Så jo, der skal da en håndfuld diesel-dele til og lidt tilpasning.
Du er velkommen til at kigge forbi 2100Ø og se på Frk Grå og se hvordan det er lavet der :-)
Derudover er der noget med mekaniske løfter vs hydroløftere - her må en anden end jeg svare.
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #8 Dato:
06. Februar 2009 kl: 12:34:22 »
hej Martin
Her er lidt billedserier:
http://2e-im.vw-bus.net/?cat=20
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Mølle
Gæst
Boxer til Række
«
Svar #9 Dato:
06. Februar 2009 kl: 13:12:06 »
-og hvis du ikke skal have turbo på, så har jeg de dele, som adskiller sig.
Logget
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #10 Dato:
06. Februar 2009 kl: 20:18:39 »
Hov - læste lige:
Wird der 2E in einen Benziner-Syncro eingebaut muss darauf geachtet werden das der Tank gegen den vom Diesel getauscht wird. Dieser Tank hat eine Aussparung für den Anlasser der an der Dieselgetriebe-Glocke anders sitzt als beim Benziner.
Som jeg oversætter det, skal der skiftes tank
Grunden til det:
1. På en Syncro ligger tanken ovenover gearkassen bagi.
2. Der er en udskæring i tanken for at få plads til startmotor.
3. Der er forskel på hvor startmotoren sidder på en benzingearkasse (klokke) hh en dieselgearkasse (klokke)
Kan nogen af Syncro-kørerne bekræfte dette? Mølle - du skiftede den anden vej, fra benzin til diesel i Brand-dokaen?
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Hasse
Hero Member
Indlæg: 659
T3 model: 1982 Bus D
By: Katrineholm Sweden
Boxer til Række
«
Svar #11 Dato:
06. Februar 2009 kl: 20:20:16 »
Helt riktigt Jens Jakob
Logget
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #12 Dato:
06. Februar 2009 kl: 20:20:46 »
Joeh, jeg brugte søgefunktionen og fandt Mølles historie, hvor tankens forskelle dukker op allerede tidligt i historien:
http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=5540&highlight=syncro+tank
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #13 Dato:
06. Februar 2009 kl: 22:32:34 »
Hej Martin
Der skal klikkes en masse rundt derinde.
Men her er lidt guf.
http://2e-im.vw-bus.net/?p=128
http://2e-im.vw-bus.net/?p=57
http://2e-im.vw-bus.net/?p=69
http://2e-im.vw-bus.net/?p=71
http://2e-im.vw-bus.net/?p=112
Og lidt om motorophæng på denne side:
http://2e-im.vw-bus.net/?p=59
(Og her - oversat med
http://translate.google.com
http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=da&u=http%3A%2F%2F2e-im.vw-bus.net%2F%3Fp%3D59&sl=de&tl=da
God kampgejst
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
jensjakob
Hero Member
Indlæg: 10.416
Boxer til Række
«
Svar #14 Dato:
06. Februar 2009 kl: 23:01:22 »
Hej Martin
Billede af dieseltank for Syncro (plads til starter i midten):
http://www.t3nettet.dk/download.php?id=3834
Billede af benzintank for Syncro (plads til starter i siden):
http://www.t3nettet.dk/download.php?id=3829
(Tak til Mølle for billeder)
Ekstra indkøb til ombygning:
Hvis du skifter klokken og højgearsakslen skal du bruge en ny papirspakning til imellem gearkasse og klokke, samt en ny simmerring til højgearsakslens udgang af klokken.
Derudover - er der noget med at ophæng af gearkasse er lidt forskelligt på en benzin og en diesel - noget med hældningen, men her må der andre end mig på banen med viden.
Mht. en diesel-syncro-tank - så prøv med et indlæg i Køb forummet - gad vide om f.eks ikke JanK har en stående?
Kkrogsgaard havde også på et tidspunkt en Syncro-diesel-tank til salg. (600 kr)
Gode hilsner
Jens Jakob
Logget
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA: 1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus. 2014 -
Tlf 28260167
"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."
Udskriv
Sider: [
1
]
2
3
Gå Op
T3nettet og T3Klub Danmark forum
»
Vores biler.
»
Dine Projekter...
»
Boxer til Række