Forfatter Emne: @JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.  (Læst 6728 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #15 Dato: 10. Marts 2009 kl: 17:04:19 »
@Kurt: Tak for billederne.

Jeg forsøgte at tage nogen nedefra, men de blev ikke gode - det eneste jeg kan se på dem er at det ser ud til at jeg har en utæt slavecylinder :(

Men Kurts billeder giver meget godt billede af pladsen - og jeg tager gerne flere,

Mvh

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #16 Dato: 10. Marts 2009 kl: 17:56:37 »
Det ser fint ud.

Til diskussionen om, hvilke motorer, der kan bruges, er der lige et par forhold, der skal med inddrages:

1) Motorer fra biler, hvor de ligger på langs (A80/A100/A6) kan være anderledes støbt på motorens højre side. De passer derfor ikke til vores standartmotorophæng.

2) Motorer, der ikke er baseret på 827'er blokken, kendetegnes ved fraværet af mellemakslen. De passer ikke med motorophængene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #17 Dato: 10. Marts 2009 kl: 21:40:05 »
@Jarl,

Hvad med denne oversigt over 827 motorer:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_engines#Four_cylinder_EA827.2FEA113

@Kurt:
Golf3, Vento og Passat havde ABS motor:
http://www.autoshoppingcenter.com/Volkswagen/vw_enginescode.html

@Brutus:
Kan du hjælpe os med mere viden om ombyningen og godkendelsen af motorilægningen?

@Alle:Er der nogen overhovedet som har en officiel godkendelse på papir af en T3 med række-4 motor? Det vil gøre det meget nemmere for andre at gøre samme show.

Goe hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #18 Dato: 14. Marts 2009 kl: 23:15:55 »
Citat fra: "jensjakob"

@Alle:Er der nogen overhovedet som har en officiel godkendelse på papir af en T3 med række-4 motor? Det vil gøre det meget nemmere for andre at gøre samme show.


Jeg havde fat i en flink herre ved fstyr om sådan en godkendelse for noget tid siden. Han nævnte, at der ikke skulle en særskilt godkendelse til. Hvis der benyttes originale VW stumper ved konverteringen, er det jo stadigvæk fabrikanten (VW) der bære "ændringen".
Jeg antager så "egenrådigt" dette er gældende for konfigurationen: JX + 20%; dvs. 70 hk + 20% HK = 84 HK; men har ikke spurgt videre til dette hos fstyr.

Mht, forurening gælder "lempelsen": "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med
standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator."

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #19 Dato: 15. Marts 2009 kl: 00:06:35 »
Citat fra: "Hinze"


Jeg havde fat i en flink herre ved fstyr om sådan en godkendelse for noget tid siden. Han nævnte, at der ikke skulle en særskilt godkendelse til. Hvis der benyttes originale VW stumper ved konverteringen, er det jo stadigvæk fabrikanten (VW) der bære "ændringen".
Jeg antager så "egenrådigt" dette er gældende for konfigurationen: JX + 20%; dvs. 70 hk + 20% HK = 84 HK; men har ikke spurgt videre til dette hos fstyr.

Mht, forurening gælder "lempelsen": "For biler med forskel mellem tilladt totalvægt og tjenestevægt (med
standardudstyr) på over 685 kg er der ikke krav om katalysator."

Hinze


Der er vist 2 dimensioner i denne sag.

1) Jeg har en anelse vanskeligt ved at se, hvordan fabrikanten - VW - skulle "bære" konverteringen al den stund, at de aldrig har bygget den bil. Ville de så også hæfte for ombygningens sikkerhed og egnethed, hvis jeg puttede en WBX'er i en Lupo? Næppe. Men den flinke mand i Færdselsstyrelsen har nok ikke lige paratviden om, hvad VW gennem tiderne har motoriseret T3 med, og måske tror han derfor, at der foreligger en typegodkendelse med en række-benz'er.

2) IRL er der næppe nogen, der vil gø af sådan en ombygning, fordi alle fornuftige synsmænd kan se, at det er nøjagtigt samme koncept som diesel'en.

I værste falæd kan man risikere at en kolerisk synsmand forlanger dokumentation for alverdens forhold, og der er man jo så heldigt stillet, hvis man har lagt en 2E i, for på den findes denne dokumentation fra et godkendt prøvingsinstitut - TÜV. Imidlertid er 115 hk jo kun skattefrit indenfor rækkevidde af MV'erne & DJ'erne, men jeg er som sagt sikker på, at andre rækkefirere glider lige gennem synshallen. Der er også en 2,0 med - vist - 107 hk - husker ikke lige MKB, men så kan tidligre GW biler også være med uden ny afgift.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #20 Dato: 15. Marts 2009 kl: 10:42:51 »
Citat fra: "Jarl"
1) Jeg har en anelse vanskeligt ved at se, hvordan fabrikanten - VW - skulle "bære" konverteringen al den stund, at de aldrig har bygget den bil. Ville de så også hæfte for ombygningens sikkerhed og egnethed, hvis jeg puttede en WBX'er i en Lupo? Næppe. Men den flinke mand i Færdselsstyrelsen har nok ikke lige paratviden om, hvad VW gennem tiderne har motoriseret T3 med, og måske tror han derfor, at der foreligger en typegodkendelse med en række-benz'er.


Vi fik en lille snak om netop ligheden mellem benz og diesel blokken. En wbx i en lupo kunne vel godt lade sig gøre HVIS ophæng stadig var de originale og antal HK var identiske, men det bliver vel lidt hypotetisk.
Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #21 Dato: 15. Marts 2009 kl: 13:28:35 »
Citat fra: "Hinze"

Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze


... også alligevel. En T3 er vel godkendt til 112 hk +20% = 134,4 Hk
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #22 Dato: 15. Marts 2009 kl: 13:34:14 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hinze"

Baggrunden for at smide en 115HK i en T3, skal vel kræve dokumentation for egenthed, da denne konfiguration netop ikke har dannet grundlag for evt. styrkeberegninger fra VW.

Hinze


... også alligevel. En T3 er vel godkendt til 112 hk +20% = 134,4 Hk


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #23 Dato: 15. Marts 2009 kl: 13:45:21 »
Citat fra: "Hinze"


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze


Jeg vil så mene motor ophængene aldrig bliver et problem med motorer i den størrelse og effekt.
Bremser er LANGT større problem, hvis vi ser det ud fra en objektiv sikkerheds synsvinkel.
Jeg har prøvet med fuldt læs at skulle bremse ned fra 140-150, det er hverken sjovt eller problemfrit!
Rent typegodkendelsesmæssigt skulle det ikke være noget problem op til 134,4 Hk.
.... eller tænker du her på et hjemmelavet motorophæng ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #24 Dato: 15. Marts 2009 kl: 13:57:53 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Hinze"


mjaa, når vi taler bremser og karosse, men motorophæng skal vel med i betragtningerne. Enig, for en dj konfiguration passer tallene fint.

Hinze


Jeg vil så mene motor ophængene aldrig bliver et problem med motorer i den størrelse og effekt.
Bremser er LANGT større problem, hvis vi ser det ud fra en objektiv sikkerheds synsvinkel.
Jeg har prøvet med fuldt læs at skulle bremse ned fra 140-150, det er hverken sjovt eller problemfrit!
Rent typegodkendelsesmæssigt skulle det ikke være noget problem op til 134,4 Hk.
.... eller tænker du her på et hjemmelavet motorophæng ?


Jeg forstår klart dine betragtninger og er enig, men problemet opstår når det skal dokumenteres. Den flinke synsmand kan jo ikke "retfærdiggøre" hverken tro, følelser eller kundens personlige meninger, men er nød til at holde sig til dokumenteret fakta. Ellers ender det jo med det rene ragnarock.....( det kunne selvfølgelig også være sjovt nok).

Netop derfor skal vi have gravet SA VW data frem fra gemmerne. Det må kunne anvendes til dokumentation for lidt sjov og ballade.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #25 Dato: 15. Marts 2009 kl: 14:19:26 »
Citat fra: "Hinze"

Jeg forstår klart dine betragtninger og er enig, men problemet opstår når det skal dokumenteres. Den flinke synsmand kan jo ikke "retfærdiggøre" hverken tro, følelser eller kundens personlige meninger, men er nød til at holde sig til dokumenteret fakta. Ellers ender det jo med det rene ragnarock.....( det kunne selvfølgelig også være sjovt nok).

Netop derfor skal vi have gravet SA VW data frem fra gemmerne. Det må kunne anvendes til dokumentation for lidt sjov og ballade.

Hinze


Så det er et hjemmelavet motorophæng du tænker på, ellers forstår jeg ikke dine bekymringer med dokumentationen !?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #26 Dato: 15. Marts 2009 kl: 16:55:56 »
Jeg ved naturligvis ikke, hvad Hinze tænker på, men de ophæng en 2E'er skal hænge i, er jo til en diesel, og det kan principielt kun dokumenteres, at de kan tøjle 70 hk. At enhver så i praksis kan se på dem, at de kunne holde maskinen på en Centurion, er jo en anden sag. Jeg tror ikke, at de vil give anledning til rynkede øjenbryn i synshallen. - Jeg mener, man har jo før hørt om folk, der endda har skåret en tværgående hjulbærende vange over uden dårlig samvittighed... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #27 Dato: 15. Marts 2009 kl: 16:58:17 »
Og så kan man jo vælge at lade synsmanden opdage det. No harm No foul.  :wink:

Som HIM sagde, jeg behøvedes jo ikke fortælle det var anden motor der var i.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #28 Dato: 15. Marts 2009 kl: 17:13:24 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg ved naturligvis ikke, hvad Hinze tænker på, men de ophæng en 2E'er skal hænge i, er jo til en diesel, og det kan principielt kun dokumenteres, at de kan tøjle 70 hk.


Kan ikke udtrykkes mere præcist, (+20%). Tak.

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
@JJ: Erfaringsdeling rækkebenz.
« Svar #29 Dato: 15. Marts 2009 kl: 21:50:37 »
Citat fra: "Jarl"
Jeg mener, man har jo før hørt om folk, der endda har skåret en tværgående hjulbærende vange over uden dårlig samvittighed... :wink:


Hmmm, jeg har ellers kun set folk der fjerner de midterste 20 cm af tværvangen som holder gearkassen, hvilken overhoved intet har med de langsgående hjulbærende vanger at gøre  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."