Forfatter Emne: 1Y Erfaringsberetning 50.000+ km  (Læst 8751 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Dato: 18. April 2009 kl: 10:19:38 »
Så har 1Y'eren taget de første 5000 km.

Aldrig har jeg været så glad for min T3! Den performer i mange henseender som en JX, men alligevel meget anderledes. Den har mere overarm i det lave register, den har mindre fra 2500 - 3500 rpm - derover har den igen mere end JX.

Men alt det betyder ikke en dyt for mig. Hvad der til gengæld betyder noget er, at jeg hver dag sætter mig ud i bilen velvidende, at motoren lever et køligt, velsmurt og ustresset liv. Små fejl bliver tilgivet i 1Y - JX straffer dem med omgående motordød. Faktisk er det min opfattelse, at det er den motor, der burde have ligget i dieselversionen fra start, og tilsyneladende har VW haft lignende tanker, da de har valgt at lægge den i T4.

Bilen er nu så tillidsvækkende, at jeg har valgt at bestille sommerhus 1700 km væk, og jeg har helt ro i maven ved den beslutning.

Optagelser af en KISS-konstruktion (bemærk den flæskede tomgangshævning via koldstarteren):

http://tinypic.com/player.php?v=29ge4ac&s=5
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #1 Dato: 18. April 2009 kl: 10:30:09 »
Citat fra: "Jarl"

Bilen er nu så tillidsvækkende, at jeg har valgt at bestille sommerhus 1700 km væk, og jeg har helt ro i maven ved den beslutning.


den lyder dejlig : )

hvor skal i hen?
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #2 Dato: 18. April 2009 kl: 10:48:28 »
Bretagne - kolde fadøl og perlende hvidvin på solbeskinnede sandstrande til far :D  - eller som min gnavne fransklærerkollega sagde: "Det sted i Europa, hvor det regner og blæser mest på de forrevne klipper..."
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #3 Dato: 18. April 2009 kl: 11:06:37 »
Den lyder kanongodt..  :D

Overvejer selv en 1,9 D til den af busserne som skal trække lidt rundt med 750 kg. campingvogn her i sommerperioden.....  :roll:

Mener du den kan klare opgaven, bedre end JX.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #4 Dato: 18. April 2009 kl: 13:34:10 »
Jeg kan VARMT anbefale 1,9 D - og selvf. vil jeg gerne have en fælle, jeg kan udveksle erfaringer med.

Om den klarer opgaven lige så godt som JX? Tjo - Hvis du træder klampen i bund på JX, så har du mere moment end i 1Y. Men hvis du træder klampen i bund på 1Y, så er der stadig smørefilm på cylindervæggene - modsat JX...

Min konklusion: Ham, der kører JX har midlertidigt mere motorkraft i mellemområdet. Ham, der kører 1Y kommer frem til destinationen...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #5 Dato: 18. April 2009 kl: 13:45:36 »
Jah, ligeså stille går man over til 1.9 u. turbo.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #6 Dato: 18. April 2009 kl: 14:05:26 »
Host host...overså du ikke et "D" ... :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mølle

  • Gæst
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #7 Dato: 18. April 2009 kl: 14:39:58 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Jah, ligeså stille går man over til 1.9 u. turbo.

 Mvh Jønne Ukendt


Jeg ser også en glidebane her.... Mindes indlæg 1. april... måske vi misforstod budskabet... grundet valg af en uheldig dato...???

Mads-kaa

  • Gæst
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #8 Dato: 18. April 2009 kl: 15:37:37 »
Nu spørger jeg så, fordi jeg har undret mig et stykke tid: Kunne man ikke fabrikere en ny manifold til JX/AAZ som flyttede turboen væk fra blokken, og samtidig ikke ledte varmen tilbage til topstykket? Jeg er klar over det er en del arbejde...

/Mads

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #9 Dato: 18. April 2009 kl: 15:38:42 »
Åhh unskyld, det så jeg ikke lige. Men alligevel armene i vejret 1.9

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Kkrogsgaard

  • Gæst
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #10 Dato: 19. April 2009 kl: 06:09:25 »
Den lyder fandme godt

Jeg kunne vældig godt tænke mig en tur en dag, ligesom for at mærke forskel fra vores Golf og så op til din Carat.

Djursland

  • Gæst
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #11 Dato: 19. April 2009 kl: 10:25:39 »
Citat fra: "Jarl"


Bilen er nu så tillidsvækkende, at jeg har valgt at bestille sommerhus 1700 km væk, og jeg har helt ro i maven ved den beslutning.


http://tinypic.com/player.php?v=29ge4ac&s=5



ja den skal jo også kun kunne til billund og hjem igen smiler undskyld

Mvh Djurs

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #12 Dato: 19. April 2009 kl: 11:03:34 »
ja det er osse det der er planen for syncroen, mangler dog alle de T3 specifike stumper til ombygningen fra JX til 1Y, så som bundkar, ind og ud manifold fra en sugediesel....

men jarl kan du ik lokkes til at lave en liste over nødvendige dele til ombygningen og evt. hvilke dyser og pumpe samt pumpetiming og dysseåbningstryk mm. som giver det bedste resultat :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #13 Dato: 19. April 2009 kl: 11:27:33 »
Mit set-up:

Fra 1Y:

Blok+top(inkl. tandremstræk og tandremsdæksler), dieselpumpe, ventildæksel, ånderør, oliefælde, vacuumpumpe, oliefilterflange.

Fra CS:

Begge manifolder, luftfilter, udstødningssystem, bundkar med påfyldningsstuds, sugesnabel til oliepumpe, svinghjul, kobling, kileremstræk, oliepind (dog med bøsning lavet af gammel oliepindsrør fra 1Y).

Hvad har jeg glemt? Det kommer på efterhånden.

Motoren er trimmet med pumpetiming på 0,90 og 297'er dyser på 130 bar, 87 graders termostat og ekstern oliekøler.

Vigtige obs.-punkter:

Mellemakselhjulet er mindre på 1Y end på 1,6.
Vacuumpumpen er IKKE den samme.
Tandremmen er på 137 tænder mod 1,6's 135.
Ventilerne er andereledes.
Oliefilterflangen er den samme som AAZ.
1,9 har brug for eksternt ånderør.
Det er et mareridt få ventildækslet til at holde tæt uden flydende pakning.
Forrøret skal vrides lidt nedad, da blokken er højere.
Det er en god ide, at "porte" indsugningsmanifolden, så kanalerne passer med åbningerne i topstykket.
Ståltoppakningen kræver IKKE efterspænding af topboltene.
Mange 1Y'ere er født med den ulyksalige 8.8-bolt i krumtappens takt hjul. - Skift omgående, men monter IKKE Hovwdiaudis skæve takthjul - genbrug det originale.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
1Y Erfaringsberetning 50.000+ km
« Svar #14 Dato: 19. April 2009 kl: 11:52:49 »
ok mange tak, går bare og venter på en skrotningsmoden t3 med cs motor :wink:  det er vist nemmest for at få det hele med :wink:

det eksterne ånderør du nævner, er det det der sidder standard på 1y?

kan man ik genbruge multiripremmen og generator fra golf motoren? eller sidder den anderledes så den ikke kan være der?

der kommer nok flere spørgsmål senere, men vil gerne have alle dele samlet ind inden jeg går igang med at bygge motoren :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D