Forfatter Emne: Brand :(  (Læst 4310 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

B3ac0n

  • Gæst
Brand :(
« Dato: 23. April 2009 kl: 18:34:17 »
Hej alle

nu her i eftermiddags havde jeg fået min bus på prøveplader, for lige at få lavet nogen småting på den hvor det var nødvendig at flytte den. jeg køre glad hen ad vejen med 50. pludselig giver nogen voldsomme ryk (lidt alla motor til motor fra) hvorefter den dør. jeg triller ind til siden og prøver lige om den vil starte igen, men nej. jeg venter lige på de resterende biler som jeg fik samlet bag mig er kørt forbi hvor jeg så stiger ud. jeg kikker automatisk under bilen for at se om den har smidt noget væske af en art eller noget, men kan ikke se noget. men pludselig kommer der en dråbe brændende plastic ned også kan det være der kom fut i mig. Jeg løber alt hvad jeg kan de 20 meter til det nærmeste hus og braser nærmest ind og ber om noget vand. hvor jeg så sponser tilbage og flår bag og motorklap op, der er heldigvis ikke ild i så meget endnu så jeg kan lige puste det ud med 2-3 forsøg. så fik heldigvis ikke brug for det vand der ankom 30-40 seckunder efter
det er tilsynladende tændspolen der har lavet noget haløjsa og er brudt i brand. det var ihvertfald den der var ild i sammen med kablet til strømfordeleren og de små der går til og fra tændspolen.

sys lige jeg ville fortælle om det. for jeg var virkelig virkelig bange et par sekunder der for at miste en bil jeg er helt vild med. og jeg ryster stadig svagt her godt 3 timer efter.
Er der nogen der har en tændspole og kablet der går fra tændspolen til strømfodeleren til en 2.1 DJ

Hilsen Ian

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Brand :(
« Svar #1 Dato: 23. April 2009 kl: 19:04:36 »
Hvis det er identisk med det fra en 2.1MV så har jeg.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

B3ac0n

  • Gæst
Brand :(
« Svar #2 Dato: 23. April 2009 kl: 19:09:26 »
Det vil jeg da gerne have hvis det er altså er ens, er der nogen der ved det?

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #3 Dato: 23. April 2009 kl: 20:46:52 »
1. Godt der ikke skete noget.
2. Pulverslukker skal være standard-udstyr
3. Det var godt det kunne slukkes med vand, pulver havde været hårdt ved motorrummet når det ikke var "mere" end det var.
4. Slynglen er det sekund brændstofslangerne brænder igennem - så kommer der fut i festen
5. Endnu en god grund til at lave motorvask i ny og næ - så er der mindre fedt og olie alle steder som kan nære en begyndende motorbrand.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Brand :(
« Svar #4 Dato: 23. April 2009 kl: 21:23:27 »

B3ac0n

  • Gæst
Brand :(
« Svar #5 Dato: 23. April 2009 kl: 22:57:01 »
Citat fra: "jensjakob"
1. Godt der ikke skete noget.
2. Pulverslukker skal være standard-udstyr
3. Det var godt det kunne slukkes med vand, pulver havde været hårdt ved motorrummet når det ikke var "mere" end det var.
4. Slynglen er det sekund brændstofslangerne brænder igennem - så kommer der fut i festen
5. Endnu en god grund til at lave motorvask i ny og næ - så er der mindre fedt og olie alle steder som kan nære en begyndende motorbrand.


jeg kommer ihvertfald  at tage nogen forholdsregler frem over for det var en serdeles grim oplevelse, hvad skal man slukke skidted med? jeg fik en dyb følelse af magtesløshed. havde det bare være noget mekanisk der var gået i stykker, ja så kan man ligesom forholde sig til så er skaden sket. ild er jo en helt anden sag. jeg er bare taknemlig for at jeg opdagede det så hurtig. sagen kunne jo have været en helt anden hvis jeg havde ventet lidt med at kikke.

@jønne ukendt
jeg fiser lige op til den lokale vw imorgen og finder ud af om det er den samme tændspole :)

/ Ian

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #6 Dato: 23. April 2009 kl: 23:12:47 »
Jeg forstår godt din ærgrelse. Det er rigtig surt med sådan noget. Mange gange tænker jeg over, hvor elendigt hele strømsystemet i biler er lavet, og hvor stor brandrisiko det udgør. Der er flere usikrede kredse og elendige ledningsføringer. Derfor må det være et mantra altid at udføre sit el-arbejde på bilen med en standard, der langt overgår, hvad fabrikken har præsteret. Jeg er gået helt bananasi motorrummet med primærkredsen - generator->batteri->starter. De kabler er simpelthen blevet overtrukket med en varmeapparatslange. Mine nerver kunne ikke bære at den usikrede strøm fra et 88 Ah batteri med en startstrøm på 750 A trukket gennem 50 mm2 kabler skulle kunne ramme stel ved et brud på isoleringen. Sådan en strømstyrke kan jo gøre en hvilken som helst CO2-svejser misundelig...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #7 Dato: 23. April 2009 kl: 23:17:50 »
Citat fra: "B3ac0n"

@jønne ukendt
jeg fiser lige op til den lokale vw imorgen og finder ud af om det er den samme tændspole :)

/ Ian


Hvorfor det når du har T3N?
Tændspole er umiddelbart den samme: 211 905 115 D
Kabel: 025 905 721 A
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #8 Dato: 23. April 2009 kl: 23:35:44 »
Citér
hvad skal man slukke skidted med?
Vores biler er store nok til at kunne slæbe rundt med en 6kg kulsyreslukker det er langt at foretrække fremfor pulver. Slukkeeffekten er ikke på god som pulver, men til gengæld totalskader man ikke vognen ved at bruge den. Desuden overgår 6kg kulsyre langt de 2kg pulver der er i de fleste biler. Et solidt pust i indsugningen stopper ligeledes let en løbsk dieselmotor.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

B3ac0n

  • Gæst
Brand :(
« Svar #9 Dato: 23. April 2009 kl: 23:49:39 »
jeg skal også  have lavet et eller andet, som minimum vil jeg da ihvertfald have kontroleret ledninger til starter og andre dele der bruger meget strøm, nu har min bus nærmest også kun stået og kikket på indersiden af vores lade siden slutningen af 90'erne så det er nok på sin plads og se efter det. og tror også jeg skal have købt mig en go stor slukker snart. som dokajønne siger der er jo go plads, specielt når det er en varebil

var lige ude og kikke til det jeg kan se at der også er brændt lidt i et støre kabeltræ/stamme med en 5-8 ledninger, der køre lige under tændspolen. håber det kan redes.

@ wilson. tak :)

hilsen Ian

Offline lagoni

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.115
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #10 Dato: 24. April 2009 kl: 04:59:44 »
Citat fra: "Jarl"
varmeapparatslange

 :?  Ku' du lige linke til sådan en? Er ikke helt sikker på hvad det er.
Donationer kan indsættes på regnr.: 5396 kontonr.: 0523319

T3Anders

  • Gæst
Brand :(
« Svar #11 Dato: 24. April 2009 kl: 06:38:46 »
Citér
6kg kulsyreslukker


Hvor finder man sådan en nemmest og billigst?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #12 Dato: 24. April 2009 kl: 07:15:18 »
Jamen tillykke med det unævnelige og ubærelige ikke skete, det er jo desværre set før, så du har været heldig. :P

Du er nødt til at fotodokumentere, så alle andre med fortids teknologi kan se samme sted igennem og sikre sig.

Brandslukning.: 30 Bajere, give or take et par stykker kan nok godt slukke en lille bilbrand. Derudover smager de jo fortrinligt og man har en god grund til aldrig at løbe tør. De krakilske kan supplere med et par liter dansvand.

Slange.: Jeg tror ikke det er noget specifikt slange Jarl mener, brug noget tyk gummislange, det fra biler er umådeligt slidstærkt, modellen er ligegyldigt.

Kurt
Kurt - 25115788

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Brand :(
« Svar #13 Dato: 24. April 2009 kl: 08:07:27 »
Citat fra: "T3Anders"
Citér
6kg kulsyreslukker


Hvor finder man sådan en nemmest og billigst?


http://www.helpansafety.dk/?catid=81
men direkte billige er de jo ikke.

Jeg kunne måske finde på at købe den lidt billigere vandslukker, eller skumslukker.

En helt tredie, knap så officelt, men væsentlig billigere løsning kunne være at score en gammel (tom) pulverslukker, fylde den 2/3 op med vand (eventuelt tilsat ½dl sulfo) og så efterfølgende pumpe tryk i fra en alm. kompressor. (forudsat kompressoren kan give minimum 3bar)

Kurts foreslag med bajerne er da også særdeles effektivt, man kunne jo bare ende i et dilemma, hvor man skulle beslutte om man helst ville redde øllet eller bilen. :)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

T4-dk

  • Gæst
Brand :(
« Svar #14 Dato: 24. April 2009 kl: 08:41:28 »
lad være med at slukke en bilbrand med en pulverslukker, fik afvide af en brandinspektør at pulveret nok skal slukke en mindre brand, men pulveret ødelægger rigtig meget...

min den gamle havde en nsu prince 1000 hvor der gik brand i 3 gange, de 2 første gange blev branden slukket med en jakke og vand 3´de gang blev motoren aflivet med en pulver slukker