Forfatter Emne: Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?  (Læst 3776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Dato: 13. Juni 2009 kl: 21:31:58 »
Hej,

Der er jo en del forskel på forhjulsophæng 1983 og 1986.

Men - er der nogen som kan genne,mskue (eller sågar ved?) om der er forskel på fjedre eller geometri på en 1983 og en 1986?

Jeg tænker  -  kan det være at et sænkningssæt der sænker X på en 1986, sænker Y (større end X) på en 1983?

Når selv Mølle bemærker hvor kraftigt Frk Grå er sænket foran, begynder jeg at tænke om det mon er pga at det er en 1983, og bærearmens udformning at den er blevet SÅ! lav foran?

Hvad er andres erfaringer med at sænke 40/40 på en model fr afør 85?

GOde hilsner

Jens Jakob

Samt - ps - er der nogen som har et sæt almindelige forfjedre jeg kan låne med forkøbsret - hvis jeg ender i fjederskift i næste uge?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #1 Dato: 13. Juni 2009 kl: 21:44:56 »
Jeg tror du har fat i noget af det rigtige...
Bærearmene foran, hvor fjederen hviler på, er total forskellige, bag i er svingarmene ens på både før og efter 86, det kunne meget nemt være forklaringen på din situation.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #2 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:03:45 »
Hej Rasmus

Tak for hint.

Kan jeg løse det ved at lægge en stor fed jernskive på bærearmen - eller er det tilbage til standard-fjedre?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #3 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:08:38 »
Citat fra: "jensjakob"

Kan jeg løse det ved at lægge en stor fed jernskive på bærearmen - eller er det tilbage til standard-fjedre?



Tjaaa, det kan du godt... Huske støddæmperen skal også ha den rigtige længde, de er sikkert for lange nu hvor den er RAD low  :lol: .
Støddæmperen går ikke i bund nu vel ? -jeg tænker bare, at det kunne være årsag til ekstra ubehagelige komfort
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #4 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:39:52 »
OK - rad-lav, og derfor meget skæv camber - og derfor skæve dæk...

Hmmm, jeg må se på hvordan jeg kan få lavet nogle jernplader til at lægge under fjeder................ Og hvor tykke de skal være....

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #5 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:42:20 »
Citat fra: "jensjakob"
OK - rad-lav, og derfor meget skæv camber - og derfor skæve dæk... Ja, det er mit bud

Hmmm, jeg må se på hvordan jeg kan få lavet nogle jernplader til at lægge under fjeder................ Og hvor tykke de skal være.... så tykke som du ønsker bilen hævet  :wink:

JJ
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #6 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:46:40 »
1½-2 tommer tykke..............
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #7 Dato: 13. Juni 2009 kl: 22:54:43 »
Jeg er lige i dette øjeblik ved at afslutte sænkningen mm. af Retro-Bussen som er fra ´82, så jeg målte lige både den og Bastler-Bussen som er fra ´89
Det er to meget forskellige nederste bærearme, men jeg kan kun måle en forskel på ca. 5 mm. og det er anlægsfladen på den nye type som tilsyneladende ligger lavest.
Fremgangsmåden ved målingen var at lægge en waterpas på fælgkanten og måle op til anlægsfladen på bærearmen, det er et mål som kun kan variere ganske få mm. afhængig af hvor meget bilen (fjederen) er belastet.
Jeg målte også højde på spindlen og der er heller ikke nogen nævneværdig forskel, så du skal nok finde "fejlen" i fjederen, jeg kan ikke umiddelbart se andre muligheder......  :?

Spindelhøjden kan vel egentligt heller ikke betyde noget.... eller   :?:
... men nu er den da målt.  :wink:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #8 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:02:45 »
Citat fra: "TONY"

Fremgangsmåden ved målingen var at lægge en waterpas på fælgkanten og måle op til anlægsfladen på bærearmen, det er et mål som kun kan variere ganske få mm. afhængig af hvor meget bilen (fjederen) er belastet.


Tony

Husk på fjederens placering på armen også har stor betydning, målte du den ?
Hvad med toppunktet, er de ens på 82 og 89 ?

Jo længere fjederen er placeret mod omdrejningspunktet af bærearmen, jo mere bliver den komprimeret.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #9 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:16:32 »
.... okay, fanget på halvvejen  :wink:  så jeg var lige en tur i gruset igen.

Toppunkt, Ø-bærearm og fastgørelse af bærearmen er ens på dem.
Afstand fra N-bærearms fastgørelse og til fjederkanten er også den samme 23 cm. + / - lidt usikkerhed pga. let bøjet målebånd  :wink:

...og det var sidste måling i aften, ellers skal jeg jo til at finde lygter frem.  :lol:

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #10 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:18:25 »
Hej Tony

MANGE TAK for målingerne. Så skal jeg ikke jagte det spøgelse.

Men, weird at Frk Grå er SÅ lav foran...

JJ
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #11 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:22:47 »
@ JJ, kan du se om den tykke gummiskive mangles på toppen af fjederen ?

Hvis du kan finde en transportløsning, må du få de 2 fjedre jeg lige har pillet af min ´82, de fejler intet udover at der skal vaskes ½ cm undervognsbehandling af dem.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #12 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:40:18 »
Hej,

Fjedrerne ligger i en "gummi-kop" i toppen.

Er det gumiskiven?

Hvad er det for nogle gfjedre du er igang med at montere? Det vil være interessant at høre om din også bliver lavere foran.

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #13 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:47:36 »
Jeps, det er gummiskiverne, de fylder jo også lidt...  :wink:

Jeg sænker 45/45 og da jeg havde monteret den ene side kunne jeg måle en forskel på 3,5 cm fra gulv til skærmkant, men de sætter sig nok lidt mere ved kørsel.
Jeg vil umiddelbart mene at der stadig er ca. 5 cm. fra dæk til skærmkant.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Forhjulsophæng - 1983 vs 1986?
« Svar #14 Dato: 13. Juni 2009 kl: 23:54:43 »
Citat fra: "TONY"
Jeps, det er gummiskiverne, de fylder jo også lidt...  :wink:

Jeg sænker 45/45 og da jeg havde monteret den ene side kunne jeg måle en forskel på 3,5 cm fra gulv til skærmkant, men de sætter sig nok lidt mere ved kørsel.
Jeg vil umiddelbart mene at der stadig er ca. 5 cm. fra dæk til skærmkant.

Tony


Husk at få rettet hjulgeometrien  :wink: Og nej alm sporring er ikke nok !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."