Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 77092 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Dato: 14. Juni 2009 kl: 21:31:20 »
Skrev for noget tid siden om at jeg havde gravet 2x AAZ billigt op under neglene...

Du har jeg så fået taget mig sammen og fået splittet den ene (efter mine vurderinger) den blok der har bedst chance for at overleve (den anden har et stempel der ligner noget der er tæt ved smeltet sammen med blokken, hører man nogle viske hængende dyse mon?! :D)

Billederne her er helt dugfriske, har nu fået vasket blokken og fået fjernet stort set alt møg fra den...

Næste trin er så udmåling og en evt. honing...

Btw. som nogle nok vil bemærke er toppen af blokken (hvor toppakning bør ligge) lidt rusten, hvordan klarer man den uden at ødelægge noget?? En gang korn 800 eller 1000 vandslibepapir og så ganske forsigtigt "polere" det væk??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #1 Dato: 15. Juni 2009 kl: 00:20:55 »
Når det ikke er mere end det der, ville jeg i første omgang tage en klud med rustopløsende olie. Evt. slut af med lidt slibepasta, og så polere efter.
Normalt ville jeg sige en omgang med smergellærred,men jeg tror faktisk ikke det er nødvendigt her.
 :D

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #2 Dato: 15. Juni 2009 kl: 13:12:35 »
Helt enig med Aran - det der er i småtingsafd. Hvis du absolut gerne vil bruge noget grovere, så er jeg selv helt vild med vandslibepapir korn 1600. Det føles som et stykke almindeligt kopipapir, men det kan lave overflader så skinnende rene som en nyvasket barnenumse, og så får man ikke lige pludselig taget for meget af. (BTW: Det kan bruges - i krydsbevægelser - til at amatørpolere lejesøler)

Supervigtigt efter al den rengøring og rumsteren rundt er den TOTALE PERTENTLIGT HYSTERISKE gennemrensning af oliekanaler og lejebukke/-overfald. Det sidste jeg gør, inden jeg samler en maskine er, at spule alle kanaler igennem med damprenser. 90 graders varmt vand og 140 bar gennem hver enkelt oliekanal og på overfladen, hvor lejerne skal ligge, afrenser alt uønsket. Et sandkorn mellem lejet og lejesædet maser en skævhed og dermed et slidpunkt i lejet - husk lejepander er bløde som snot! Bagefter tørres alt med rent og tørt trykluft, så kan man håbe på, at de nye lejer ikke starter deres liv med at sluge et halvt kg stabilgrus og slibeslam...

Og selvf. er det overflødigt at nævne det følgende overfor dette forums rutinerede maskinmestre, men alligevel:

Tilspændingsmomenter for toppen er angivet ved rene og smurte gevind.  Hvis gevindhullerne i blokken er rustne og halvfyldt af gammelt snask, så har man sikret sig chancen for at 1) få et forkert tilspændt topstykke og 2) at blokken flækker i godset ved bolthullerne, fordi topbolten trækkes til med et monstermonment, og der er ikke plads til snasket, bolten den tvinger sig vej ned gennem gevindet.
Derfor: 1) Tag en gevindbundtap og træk gevindet forsigtigt (lidt frem og lidt tibage, mens der hele tiden fjernes snask fra tappen) op. Smør hullet med olie, men slut med at blæse det rent, så der ikke står olie i det. Så har man i hvert fald gjort, hvad man kan for at undgå unødige risici. Og apropos risici, så er der jo den sidegevinst ved AAZ med ståltoppakning, at man slipper for efterspænding af toppen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #3 Dato: 15. Juni 2009 kl: 18:00:53 »
Denne her sugesnabel (JX), mangler der ikke noget der??

Eller har det ingen betydning??
Sugesnablen på AAZ pumpen har en slags dæksel på ved ventilen...

Nårh ja, findes der nogle mål for slid på kærven af sådan en pumpe??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #4 Dato: 15. Juni 2009 kl: 18:20:21 »
endelig troede man der var en der var kommet til fornuft og havde fundet en lækker 1.9dg maskine... men nej nej cylindrene sidder lidt mærkeligt på den boxer der så jeg tror du er blevet snydt :0) :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #5 Dato: 15. Juni 2009 kl: 18:28:41 »
Har med vilje ikke skrevet noget om det bliver en D eller TD da jeg ikke helt 100% har besluttet mig endnu :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Bo

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #6 Dato: 15. Juni 2009 kl: 19:11:29 »
Turbo... [size=9]Turbo....[/size][size=12]Turbo....[/size][size=18]Turbo.....[/size][size=24]Turbo...[/size] :twisted:

Kan du også høre den lille djævel hviske højere og højere  :wink:  :lol:

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #7 Dato: 02. Juli 2009 kl: 21:41:53 »
Så fik jeg målt motoren ud, der er stort set ikke slid, og den lille bitte smule slid der er er langt under grænseværdierne...

Motoren står som den er nu i 1. overstørrelse og den blev lige deglasserer og skyllet igennem ved samme lejlighed :)

Nu skal der bare bestilles pakninger og lejer så begynder det at ligne noget :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #8 Dato: 08. Juli 2009 kl: 18:04:48 »
Tror sq snart jeg får knupper af den (manglende) kommunikation med Autoteile.cc...
Var det ikke forde deres renoverings kit er super billigt havde jeg sq droppet dem for længe siden...

Kan ikke engang få svar på noget så simpelt som kan de levere 1. overstørrelse stempelringe i deres kit hvor der er standard ringe i...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #9 Dato: 08. Juli 2009 kl: 20:14:39 »
Citat fra: "BlackChart"

Kan ikke engang få svar på noget så simpelt som kan de levere 1. overstørrelse stempelringe i deres kit hvor der er standard ringe i...


Det kan du ikke, det står forøvrigt også i teksten at der ikke kan ændres så meget som en komma i indholdet
Mvh. Casper

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #10 Dato: 08. Juli 2009 kl: 21:01:11 »
Hmmm...Synes jeg nu ikke lige jeg kunne finde...

Synes på den anden side heller ikke jeg kan finde 1. OS stempelringe iblandt hans sortiment til en AAZ...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #11 Dato: 11. Juli 2009 kl: 11:07:27 »
Så lykkes det sq at få Autoteile til at forstå hvad hvad jeg ville have...

Fra Autoteile:
1 stk. komplet motor renoveringskit
4 stk. stempelring sæt i 1. OS

Fra Kaefer:
1 stk nåleleje
1 stk shimmering til gearkassen
1 stk udrykkerleje
1 stk bøsning for udrykkerleje

Købt og betalt :)

Nu begynder det da at ligne noget...

Skal lige have tjekket vandpumpen efter fra motoren, hvis den er skiftet ved renoveringen sidst så må den jo være fin fin som den er nu, men det må et tjek lige vurdere...

Nogen der ligger inde med et ekstra svinghjul man kan komme i nærheden af?? :)

Jo mere klar jeg kan få gjort motoren inden den gamle pilles ud jo bedre er det :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #12 Dato: 19. Juli 2009 kl: 15:28:00 »
Så fik jeg lige renset/rengjort stemplerne og afvejet dem så de ligger på ca. samme vægt...
De er godtnok vejet af uden stempelringe og lejeskaller, så de skal på vægten igen når det resterende kommer hjem (forhåbentligt imorgen)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #13 Dato: 23. Juli 2009 kl: 14:51:05 »
Bum bum...

Så kan jeg sq komme til at gøre klar til motor :(
Hjertet i Højben er nu dødt...Det startede med nye (brugte) dyserør fra Mølle (tak), da jeg havde tjekket timingen (.93 ved 155 bars dysetryk) startede den med en gennemskærende tikken fra område omkring topstykket...
Da den havde stået lidt i tomgang og fået lidt vand igennem systemet igen gav jeg den en smule gas og så brød helvede løs...Det lød somom en eller anden med en pneumatisk hammer havde lagt sig inde i blokken og hamrede mod det ydre...

Motoren blev omgående slukket, skal lige have flyttet hestetraileren og så må vi se om jeg kan få bakset motoren ud :(

Resultatet er nu at pladerne bliver afleveret på motorkontoret  i morgen og så kan jeg i ro og mag få lavet en motor klar og monteret...
Håber i samme ombæring at kunne konvertere til hvide plader og med bagsæder...
Alt dette skulle, om ham for oven vil det, gerne være klaret inden april måned næste år da der jo er 25 års jubilæum for syncroer på Mammut park i Tyskland...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

tplux

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #14 Dato: 24. Juli 2009 kl: 13:14:23 »
Hej Morten
Ærgeligt at din JX'er døde - havde indtrykket, at den nok godt kunne bruges, selvom du ville skifte den ud. Men nu har du jo som sagt ikke noget valg :-)

Hvis I får brug for at køre med hestetraileren, må du endelig sige til...

Jeg kom til at kigge rundt på siden og faldt over det her link i wiki'en, hvor der står, hvad timingen skal indstilles til:
http://vincewaldon.com/index.php?option=com_content&task=view&id=24&Itemid=28

og der står, at en 1.6 turbo diesel (som jeg går ud fra JX'en må falde ind under) skal indstilles til 1.00 - er der nogen grund til at du havde din på .93? Jeg mener også, at du stillede min til .91, da du skiftede mine dyser... Den kører for resten rigtig godt, selvom den er lidt sløvere, end den var før, men der er ingen slinger i valsen :-D

Mvh Tommy