Forfatter Emne: Projekt 1.9 TD til Højben  (Læst 86817 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #330 Dato: 20. Juni 2010 kl: 14:35:24 »
Citat fra: "BlackChart"
Status:

Efter 2 dage har jeg nu en helt ny 1.9 monteret, denne gang en TD'er ;)

Det tog sin tid, ikke mindst pga. vejret, men måtte også lige skifte turbo her til aften...
Den første ville ikke holde tæt, nummer to holder tilsyneladende tæt...

Eneste lille "problem" der er tilovers er at jeg lige skal have kigget på en mindre utæthed fra ventildækslet, nårh ja og så lige have sat lydpotten på :D

Britta mener at jeg har opdraget bilen godt, den kan sitte på kommando :) Prøvede et alternativ under motorskift, istedet for at løfte motoren op til bilen, så af med baghjul og ned med bilen...Meget lettere :)


Hey, hvad så? Kører det? Du kunne ikke nære dig for at sætte turbo på?

Skynd dig ud og pil den af, den motor du har i nu kan slæbe en scania sidelæns over en pløjemark UDEN turbo :wink:
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #331 Dato: 20. Juni 2010 kl: 16:36:59 »
Med et konservativt (eller endda lidt derunder) sat ladetryk og dieselmængde. En velserviceret motor med hyppige olie og filterskift. En intercooler og en større minimum 25 rækkers oliekøler i front, så tror jeg på at en AAZ kan holdes i live i en T3.

Men på trods af ekstra olie og ladeluftkøling, kan man sagtens dræbe en TD, endda uden at syntes man gør noget forkert. (Siger manden med 2 dræbte JXere på sin samvittighed)

Problemerne opstår efter min mening når:

1. Vandkølesystemet ikke er korrekt serviceret og vedligeholdt, så køleeffekten er lavere end den skal være.

2. Motoren er sat med for højt ladetryk og dieselmængde. (Golf2-Brian finten)

3. Motoren køres uden forsigtighed når den er kold (et dieselfyr kan være et must for en kammerdiesel der skal bruges til dagligt)

4. Hele bilen køres med hård speederfod, fordi man forventer at kunne følge med alle Common-Rail 2,5L direkte indsprøjterbilerne, der har dobbelt så mange hk/nm at gøre med en 30 år yngre motorkonstruktion og en CW værdi på det halve.

5. All of the above.

Overholder man alle forholdsregler og bruger hjernen når man kører med en motor der trods alt er ud over alle specs fra VW (i en T3), (og dermed ikke har nogle officielle vedligeholdelses intervaller at læen sig op af).. SÅ bør det bestemt være muligt at holde liv i kværnen.

Om man så er tilfreds med hvad bilen kan levere og tilbyde i form af ydelse, kørestil og vedligeholdelses hyppighed, det er jo meget individuelt. (Ellers må man jo melde fallit og spare sammen til en T4-2,5TDi :twisted: )
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #332 Dato: 20. Juni 2010 kl: 18:07:24 »
Så er jomfruturen overstået...

Allerede på helt blank motor (ikke tilkørt eller noget) virker den mere kvik end min 1Y'er (det bør den også være!) endda uden på nogen måde at presse den...

Første 3 km lagde den en fæl olie tåge/lugt men det forsvandt derefter og er umiddelbart ikke vent tilbage...

Den smider ikke umiddelbart med olie nogen steder mere og turboen spinder som en mis...

Eneste lille men er at jeg måske skal have adskilt LDA'en og have motioneret den, det er nemlig som om der ikke sker noget når der er turbotryk...

Den er justeret ned i mængde og det får den lov at være det næste stykke tid...
Ladetryk har jeg ikke lige tjekket, har først lige sat måleren på så det ved jeg efter næste tur...

Alt i alt vil jeg sige at 1. gangs indtrykket er positivt...

Indtil nu har den fået en opvarmer på tynd olie (den stod vel henimod en time i høj tomgang for at være sikker på at den var varmet helt igennem) til den havde rundet 100 grader olie, så ville den ikke højere...
Derefter nyt filter og ren olie af lidt tykkere viskositet...

Efter ~500 km regner jeg med et olie-/filterskift mere, derefter ved 1000 km...
Så er det nok ved at være sommerferietid og når jeg så kommer hjem derfra bliver der skiftet olie og filter igen hvis ikke det bliver gjort undervejs...

Så må vi se derefter om den skal have et mere inden den kommer i 5000 km service intervaller...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Mølle

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #333 Dato: 20. Juni 2010 kl: 19:39:35 »
Husk at når du skruer den ned på mængdeskruen i pumpen, så sænker du automatisk ladetrykket. Turboen kræver fed dieselos i rigelige mængder.

Ellers tillykke med jomfruturen. Med ønske om mange tusinde sorgløse kilometer.

hilsen Mølle

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #334 Dato: 21. Juni 2010 kl: 18:08:54 »
Så blev dagens ~80 km (job tur/retur) overstået...

Kun et ord kan beskrive oplevelsen: NICE!

Den giver "kun" .55 bars ladetryk når den arbejder fuldt ud, men var sjældent over .5 i det hele taget..
Kunne for første gang i lang tid holde farten på Århus S bakken uden at skulle træde pedalen igennem bunden, den skulle ikke engang helt i bund for at holde de 90 piloten stod til :)

Og nej den er ikke blevet kørt hårdt, den er holdt i lave omdrejninger...
Dejligt skønt at kunne hente den helt nede på 2000 RPM uden at skulle et gear ned, det kunne den gamle motor ikke :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #335 Dato: 21. Juni 2010 kl: 19:02:42 »
Nøøj hvor er jeg træt af at du løb med den motor, jeg har de sidste par år været rigtig tilfreds med år den stod ude ved jan og ventede på at jeg fik et motorsammenbrud......men tillykke med den, det er et rigtigt lækkert momentstærkt setup. (den vi havde ydede op til 1bar i ladetryk. Lækkert når der var nogle smølrøve på gudenåsbakken)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Mølle

  • Gæst
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #336 Dato: 21. Juni 2010 kl: 19:17:11 »
Citat fra: "dokajønne"
Nøøj hvor er jeg træt af at du løb med den motor, jeg har de sidste par år været rigtig tilfreds med år den stod ude ved jan og ventede på at jeg fik et motorsammenbrud......men tillykke med den, det er et rigtigt lækkert momentstærkt setup. (den vi havde ydede op til 1bar i ladetryk. Lækkert når der var nogle smølrøve på gudenåsbakken)


Yes.. Ladetryk....Det er vejen frem... op med ladetrykket og ind med mængdeskruen.

SÅ kører det....

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #337 Dato: 21. Juni 2010 kl: 19:26:15 »
He he...Indtil den har fået de første par olieskift og har fået chance for at køre lidt "magert" nogle km, så bliver der ikke skruet på noget som helst :)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #338 Dato: 22. Juni 2010 kl: 00:30:38 »
Spændende hvordan dit brændstofforbrug ter sig på de første 5000km
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #339 Dato: 22. Juni 2010 kl: 17:34:46 »
Indtil vidre på den første halve tank ser det lovende ud...

Men kan se at den smider med olie fra ventildækslet, må lige se om jeg kan få den til at slutte helt tæt med gummipakningen, ellers må jeg have fat i en ny tube flydende pakning og give den et tyndt lag...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline smilly

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 62
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #340 Dato: 22. Juni 2010 kl: 19:49:44 »
Det var bare et træt spændebånd fra t-svandsen ;)
smilly Aka: Finansminister Aka: Britta Trab

.oO0(*smil til verden og den vil smile til dig*)
T3-Tulle

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #341 Dato: 22. Juni 2010 kl: 19:50:14 »
Muligvis ;)
Lad os nu se om det har hjulpet...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #342 Dato: 23. Juni 2010 kl: 17:26:04 »
Nå, det var ikke nok med et andet spændebånd :) Tænkte det nu nok...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #343 Dato: 06. Juli 2010 kl: 20:36:43 »
Fuldstændig knastør motor efter ~1200 km siden i fredags :)
Selv med fuld oppakning lå den lidt over 10 km/l dog kun 9,3 på vej hjem dd. men der var også en del ekstra vægt (turen gik omkring tyskland) samt stiv mod-/sidevind hele vejen...

Indtil nu er jeg ganske godt tilfreds, skal lige have skiftet starteren og på sigt måske skruen den en lille smule op i dieslen...

Nårh ja, varmeproblemer har jeg ikke oplevet noget af, den prustede ikke mere end JX'erne på Rømø og olien var på intet tidspunkt over 112 grader...
Nålen for vandet lå som den plejer med det halve af nålen i oversiden af dioden og resten over...

Olieforbrug: Intet!
Vandforbrug:en dl eller to, men det er med overvejende sandsynlighed en luftbobbel eller to der er forsvundet
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Projekt 1.9 TD til Højben
« Svar #344 Dato: 11. August 2010 kl: 16:31:22 »
Nu nærmer de første 10000 km med den nye motor sig... (Arh okay, der er nok 2500km endnu)

Man skylder vel en lille opdatering efter denne lange tråd...

Olieforbrug: ZIP! Ikke noget alarmerende, ingen efterfyldning imellem olieskift...
Vandforbrug: ZIP! Okay, den bruger lidt men det er pga. en lille utæthed i varmelegemet under bagsædet...
Varme: Intet udover det som var ventet, den viser ikke højere temp. end min JX'er kunne præstere...
Dieselforbrug: Mellem 9,5 og 10,5 (hvilket vel er rimeligt med syncro, store hjul og en højde på 2.8m?? :D) afhængigt af vejr og fod ;) Faktisk går den længst når den er fuldt pakket og på vej på camping - men der har vi somregel heller ingen grund til at skynde os...

Nårh ja, og så trækkraften...Bliver bagenden af lastbilerne for kedelige at kigge på, så træder vi pedalen ned og overhaler, ikke noget med at planlægge en overhaling et par km i forvejen :)

Og hvad er der så lavet siden montering??
Olieskift og finjustering af timing...

Planer for fremtiden: Olieskift, udskiftning af strammehjulet på multiribremmen (det piver lidt i tomgang) og så på sigt en 120A generator med friløbsnav...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan