Esbjerg Cylinderservice er en del af Midtjysk Cylinderservice, Viborg. Jeg har et indgående kendskab til Viborg afd., som jeg har handlet med de sidste 20 år. Det er mit indtryk, at de laver noget af landets bedste motorarbejde kun tangeret af Marinus Nielsen, Varde.
Men det er en meget delikat sag at arbejde med turboladere. Særligt fordi en velrenoveret turbo kan spoleres på få sekunder, hvis noget kikser i monteringsprocessen. Et sandkorn, 10 sekunder uden smøring, manglende luftfilter eller løsrevne kokspartikler i udstødningsmanifolden får legen til at slutte lynhurtigt.
Derfor skal man altid være meget kritisk, når der efterforskes årsager til turbodefekt. Hvis en turbo arbejder under optimale betingelser, så er det en uhyre langlivet komponent, men små og tilsyneladende ubetydelige fejl kan få fatale konsekvenser for turboen. Jeg kan lige diske op med et eksempel fra min egen erfaringsverden: En fyr havde en revne i topstykket. Jeg hjalp ham med at skifte det til et nyt. Han ville gerne have ny turbo ved samme lejlighed, så det satte han på. Han startede op og alt gik fint. 14 dage senere var den nye turbo ødelagt. Hvorfor? Geniet havde ikke lige skiftet olien, så kølervæske fra revnen og slam fra udskiftningsprocessen havde slammet olien til, så turboen ikke fik ordentlig smøring. Ærgeligt at trække 4000 kr ud i lokummet, fordi gnieren lige skulle spare et olieskift.
Derfor Crapz: Når du monterer din nye turbo, så sikrer du dig, at der er beskyttelseshætter på olieniplerne lige indtil du sætter det nye fremløbsrør på. Det nye fremløbsrør har du på forhånd blæst gennem med trykluft, så der ikke er metalspåner i. Der er spritnyt oliefilter og frisk olie på, og du kranker motoren rundt på startmotoren indtil olietrykslampen slukker. Du sikrer dig, at der ikke urenheder i luftvejen fra filteret til kompressorhuset. Du starter IKKE motoren uden luftfilteret monteret. De første 5 min går motoren lav tomgang, så turboen bliver smurt igennem. Capice?