0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.
En T3 er en meget behagelig bil at køre i. Det er eksempelvis den eneste bil jeg kan køre i flere timer i træk uden gener i form af ømhed og fornemmelsen af at være "radbrækket" når man stiger ud af den efter en lang tur.Det bør ikke være brændstofforbruget der afgør om det skal være turbodiesel eller benzin, for selv om en T3 på diesel/hvide plader ofte koster 10240/år i vægtafgift, så er den så meget billigere at køre i, at det uanset kilometer/år kan betale sig at køre dieselT3..Jeg har kørt med adskillige forskellige T3ere, og også forskellige motorer i samme bil.Forbruget varierer en del på dem, selv om det er ens motorer....mellem 10 og 14 km/literen..flest km/l er med kombinationen TDmotor og 5 trins gearkasseDen sidste jeg havde af dem, var en pickup påmonteret en campingkasse...den kørte med kassen påmonteret 10 km/literen (kassen vejer altså 750 kilo) og 13 km/l uden kassen på.Og erfaringen siger mig, at en T3 dur ikke til de campingkasser eller at slæbe campingvogn....de kan sgu ikke holde til det..bliver for varme og topstykket går til...motoren er i forvejen ikke særlig stor til den tunge bil...der passer den bedre til Golfen.Derudover skal sådan en 1,6 TD med campingkassen på, hidses godt og grundigt op for at kunne opnå at få en fartbøde andre steder end i bymæssig bebyggelse ;-)(E45 op gennem Sverige føles meeeeeget lang med en marchhastighed på max 80 og slæbegear op af bakkerne ;-)))))Men campingindretning bygget i en kassevogn/allrounder, det går fint..også på lange stræk hvis motoren ellers er i orden.Jeg kørte ofte nogen 10-12 timers næsten nonstop strækninger ( kun holde for at tanke og spise) på tyske Autobahner med ca 100-110 km/t i min T3er med indbygget Westfalia campingindretning, og det forløb uden problemer og uden en varmkørt bil, .....og på det tidspunkt havde bilen da næsten 300000 km bag sig, vel at mærke med den samme motor, som der aldrig havde været noget galt med.Og hvis man mener oliekøler er en nødvendighed til den slags kørsel (altså uden campingkasse eller campingvogn eller andre tunge ting på slæbpå slæb) fordi bilen bliver varm, er det fordi der er noget galt med kølesystemet....jeg oplevede aldrig på de lange ture, at termostatmåleren steg højere end "midterstilling"...og havde haft bilen i 5 år før jeg første gang oplevede at motoren blev så varm at møllen startede, og det var da jeg holdt stille efter en strækning med stejl bjergkørsel.
.....ved godt, at visse personer har lidt svært ved at tro på, at jeg aldrig har haft problemer med at køre + 300000 km med 1,6 TD motorer, men ikke desto mindre er det rigtigt...
Det bør ikke være brændstofforbruget der afgør om det skal være turbodiesel eller benzin, for selv om en T3 på diesel/hvide plader ofte koster 10240/år i vægtafgift, så er den så meget billigere at køre i, at det uanset kilometer/år kan betale sig at køre dieselT3..
@Eva: Du beretter om dine oplevelser med én bil, det er en imponerende beretning, det må jeg medgive. Men kan du, med hånden på hjertet, fortælle mig at det er de generelle erfaringer med 1.6TD i en T3? Nej vel? Derfor mener jeg at dit indlæg er ret ligegyldigt for hvad der her bliver efterspurgt./Mads