Forfatter Emne: Diesel Kontra Benzin  (Læst 6818 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #15 Dato: 28. Juli 2009 kl: 18:48:14 »
spørgsmålet om det skal være benzin eller diesel er vidst er spørgsmål om tempermant (eller noget  :D  )
selv har jeg både haft diesel med og uden turbo og et par benzinere hvor den jeg har nu nok er den bedste
og jo det koster lidt at køre benzin men til mit behov er det nu godt nok og hvis man giver sig god tid er det ikke så slemt
vi brugte lidt over en halv tank fra tinglev til nakskov med fuld oppakning 2 voksne 4 børn en trailer fyldt med øl og sodavand med ca 90 km/t og den samme mængde brændstof blev brugt fra nakskov til gilleleje så det syntes jeg ikke er så slemt
men skal jeg ud og køre med campingvogn eller på en længere tur ud i den store verden ville jeg nok vælge en diesel og så opgradere til en 1,9d
men uanset hvad man køber kommer man til at holde af den gamle bør  :lol:  :lol:
som der var en anden der skrev så ud og prøv begge dele og så se hvad der passer til dig
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #16 Dato: 28. Juli 2009 kl: 19:16:05 »
Og endelig er der den oplagte mulighed, at starte med en benziner, da de som regel er billigere i anskaffelse, end dieselversionerne. Dette forhindrer dog ikke, at man senere kan konvertere til dieseldrift, med alt hvad det nu indebærer. Flere herinde har gjort det, og vil sikkert være behjælpelige med råd og vejledning.
Har selv "kun" haft to benzinere, som jeg har været jublende lykkelig for. Velkørende og pålidelige, - også selvom den ene kostede mig en total renovering af motoren 1,9 dg. De er nok ikke det mest benzinøkonomiske, men pokkers praktiske. Man kan stoppe det mest utrolige i dem, og jo mere læs, desto bedre ligger de på vejen.

Eva

  • Gæst
Diesel Kontra Benzin
« Svar #17 Dato: 28. Juli 2009 kl: 19:36:17 »
Citat fra: "Jarl"
Når man skal udtale sig sikkert om, hvor langt en motor har kørt, så må man have kendt motoren (bilen) fra første færd for at kunne vide, hvad der er lavet på den og om den evt er skiftet.


Ja eller en udfyldt servicebog



Citat fra: "Jarl"
Det hævdes, at der er set eksempler på JX'ere, der har kørt 4-500.000 km. Lad os lave lidt sandsynlighedsregning på det. Det tager en rum tid at køre en halv million km. Kører man f.eks 30.000 om året (hvilket er mere end de fleste privatbiler tilbagelægger om året), så varer det 13-17 år. Altså skal man have haft kendskab til til motoren (bilen) i denne årrække..


Næ...det er skam ikke unormalt at eks. firmabiler kører 70-100000 km/år, eller busser kørt som taxi, der havde tilbagelagt 250000 km på 3 år

Citat fra: "Jarl"
Hævder man at have tilbagelagt over 300.000 km i en privat bil med samme motor, så vil det ved et årligt km-tal på 20.000 implicere, at man har ejet den samme bil i 15 år. Hævder man at have gjort det i indtil flere T3'ere, så må man enten have et rasende stort kørselsbehov (og så havde man sikkert fundet et andet og hurtigere køretøj) eller også har man erhvervet sin første T3, før den kom i produktion i 1979. .


Ja, eller 50-60000km/år   :wink:

Den T3 jeg i øjeblikket har stående i carporten har rundet godt 500000. deraf de første 325000 med samme motor


.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #18 Dato: 29. Juli 2009 kl: 21:26:15 »
:shock:  :D  Miiiine damer og herrer.: I det Blå ringhjørne har vi Jarlen af Jylland, flere gange sværvægtsmester i Honing og besiddende titlen som undefeated DieselMålmand.

Iiiiii det røde Ringhjørne har vi Eva, et hidtil ubeskrevet søge-blad, men alligevel kendt som Asfaltens ukronede dronning med utallige kilometer under dækkene i både små og store fuldblodsbiler.

Blokken er tæt, trykket er højt, kampen på sit højeste, modstanderne slider på knasterne, banker argumenterne ind med turbotryk, topstykkerne koger i højeste 4 eller 5 gear, der slides på tolerencerne. DING.

Runden er ovre. Laaaaaang pause.

DING igen. værsgo.
Kurt - 25115788

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Diesel Kontra Benzin
« Svar #19 Dato: 29. Juli 2009 kl: 21:43:40 »
* hente en pilsner og en pose popcorn *
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #20 Dato: 29. Juli 2009 kl: 22:06:47 »
der er simpelhen ikke noget sjovere end benzin kontra diesel trådene  :D  :lol:  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Diesel Kontra Benzin
« Svar #21 Dato: 29. Juli 2009 kl: 22:28:11 »
Citat fra: "bos1"
der er simpelhen ikke noget sjovere end benzin kontra diesel trådene  :D  :lol:  :D


ja kom nu ind i kampen :P

diesel styrer :twisted:

selvom jeg er milimeter fra at pille pladerne på camperen for at hive motoren ud :roll:
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Diesel Kontra Benzin
« Svar #22 Dato: 30. Juli 2009 kl: 08:57:10 »
Såmænd en udemærket "kamp", så længe tonen er sober er det jo sundt nok (igen igen og igen).

Et sidespring til optællingen. Hvis man tager alle solgte diesel motore der ligner den, der ligger i T3 (Golf, Passat....) og sammeligner tallet med alle boxer motorer solgt i vw (type1, type2......), hvor havner vi så.

Kan vi få et skud fra/til hoften :D

Hinze

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #23 Dato: 30. Juli 2009 kl: 12:17:42 »
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Eva

  • Gæst
Diesel Kontra Benzin
« Svar #24 Dato: 30. Juli 2009 kl: 12:27:05 »
Citat fra: "KHSalvesen"
:shock:  :D  Miiiine damer og herrer.: I det Blå ringhjørne har vi Jarlen af Jylland, flere gange sværvægtsmester i Honing og besiddende titlen som undefeated DieselMålmand.

Iiiiii det røde Ringhjørne har vi Eva, et hidtil ubeskrevet søge-blad, men alligevel kendt som Asfaltens ukronede dronning med utallige kilometer under dækkene i både små og store fuldblodsbiler.

Blokken er tæt, trykket er højt, kampen på sit højeste, modstanderne slider på knasterne, banker argumenterne ind med turbotryk, topstykkerne koger i højeste 4 eller 5 gear, der slides på tolerencerne. DING.

Runden er ovre. Laaaaaang pause.

DING igen. værsgo.





 :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #25 Dato: 30. Juli 2009 kl: 13:04:00 »
Citat fra: "WBX Manden"
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner


i sverige er de fleste vidst også benzinere
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline Hasse

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 659
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 Bus D
  • By: Katrineholm Sweden
Diesel Kontra Benzin
« Svar #26 Dato: 31. Juli 2009 kl: 06:07:32 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "WBX Manden"
Klart flest benziner, hvis USA tælles med, der er næsten ingen diesel T3'er.
I mange lande er der kun solgt meget få T3 dieselmaskiner


i sverige er de fleste vidst også benzinere


Att det i Sverige är flest benziner beror på skatteregler.
(ô\\_!_/ô)
Medlem nr 856 Nordiska typ2-klubben
Mitgleid IG Syncro 16

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #27 Dato: 01. August 2009 kl: 03:13:09 »
Vi har lige krydset grænsen fra Ecuador til Peru. Her er dieselen og benzinen pludselig meget dyr. Diesel koster ca. 5kr pr. L. (ditto gør benzin). I Ecuador kostede dieselen ca. 1kr pr. L og benzin ca. det dobbelte. Alle Mary's ekstratanke var selvfølgelig fyldt godt op med billig diesel inden grænsen. Som vi desuden krydsede ulovligt første gang, da vi kom til at dreje fejl vej ude midt i en bananplantage og pludselig blev stoppet af en grænsebetjent på en tuktuk.

En ting, som diesel dog ikke er godt til, er koldstart i højderne. Især når man er oppe omkring 5.000m over havets overflade, hvor der kun er ca. 50% ilt i luften, så er det svært at starte. Det ryger gevaldigt og motoren vil helst af alt gå i stå hele tiden. Den ene gang måtte vi skubbe hende ud over kanten af bjergvejen oppe på en vulkan for at trille hende igang. Det lykkedes, men det var først nede omkring 4.000m højde at motoren gik bare nogenlunde igen.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

Offline TONY

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.868
    • Vis profil
  • T3 model: Yamaha FZ6
  • By: 8765 Klovborg
Diesel Kontra Benzin
« Svar #28 Dato: 01. August 2009 kl: 03:33:28 »
... men der vil være det samme problem med en bensiner...
Jeg havde tilsvarende oplevelse da vi var over Gross-glockner i Østrig, på motorcykel, den skulle have meget mere rulle på gashåndtaget for at trække nogenlunde og det er jo langt fra samme højde.

Tony
Mobil 30111518

KØBES : T3 i super god stand, "ingen" rust, bensiner under 1500 kg, mindst 6 siddepladser, evt m hævetag men ikke højt tag.

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
Diesel Kontra Benzin
« Svar #29 Dato: 01. August 2009 kl: 03:44:56 »
Det var dejligt at vide at samme problemstilling også gælder for en benziner. Men hvad søren gør de biler, som bare starter og kører ned? For dem så vi også nogle stykker af (og troede faktisk at det var benzinere).

I øvrigt er det ikke kun bilen der ikke har det sjovt i disse højder. Vi har alle lidt af højdesyge i større eller mindre grad. Den værste gang var dog da vi sov i ca. 4.700m højde. For søren en hovedpine at vi alle havde, og så vågnede vi op midt i en snestorm, selvom vi mindre end 100km fra ækvator.
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk