Forfatter Emne: startbøvl ved driftsvarm motor  (Læst 1995 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pawel

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Dato: 29. August 2006 kl: 13:03:18 »
Min turbodiesel hugger ikke i gang med det samme når den skal startes med en driftsvarm motor. når den er helt kold om morgenen skal den lige forvarmes og så snart man drejer nøglen om til start slår den i gang med det samme, men når den har kørt og man slukker den for at gå ind i kiosken efter en pakke et eller andet og når man så kommer tilbage og drejer nøglen til start, ja så står den og kører på startmotoren og tager en hulens masse omgange før den slår i gang. sådan er det hver gang -det virker ligesom om den ikke får noget diesel at leve af når den gør det nummer.. somme tider i helt op til 10 sekunder står den og hakker og hakker. og når den så endelig slår i gang så står der en hvid-grå røgsky ud af den...
er der nogle som har haft lignende oplevelser?
har prøvet at skifte brændstoffilteret uden at det gjorde nogen forskel...
er det noget luft i brændstofsystemet?
synes bare det er mærkeligt at den kun har problemet ved driftsvarm motor..
kom med nogen bud på hvad jeg kan gøre..
mange hilsner fra pawel

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #1 Dato: 29. August 2006 kl: 13:10:21 »
det lyder lidt som det Jarl tidlige har kaldt lunken motor syndromet, prøv at søge på det
Mvh. Casper

transpeter

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #2 Dato: 29. August 2006 kl: 20:43:49 »
Havde samme bøvl, for år tilbage. Startede fint, når den var kold. Men når den var varm, sikke noget LORT!!! Skulle trækkes igang, når det lykkedes. Snakkede med "kloge folk", som sagde, at normalen var, at hvis motoren var slidt op, ville det være når den var kold, at den ikke kunne starte. Besluttede dog at rykke kværnen ud, og skilde den ad. Og sikke da et syn der meldte sig. Uha da da... Den ene cylinder var så ujævn, så jeg tror at bølgepap ville være mere glat end den var.
Tog en anden motorblok, fra hylden, og flyttede top, samt resten af det "løse", over fra den dårlige motor. Og sikke en fornøjelse. Den kom til at lyde som en rigtig diesel. Havde den sq ikke gjort længe. Og går fint stadig.
Og lige et "lille" ekstra plus. Nu går der længe mellem den skal ha' lidt olie. Før, der gik der ca. 3-4 liter, på en tur på 800 km. Det er ovre nu.
Den ryger heller ikke mere.

TRANSPETER

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #3 Dato: 29. August 2006 kl: 22:08:21 »
søgning på "lunken" giver den her:

http://www.t3nettet.dk/viewtopic.php?t=115&highlight=lunken

Jarl har skrevet en fin oversigt over startproblemer på en jx i det indlæg
Mvh. Casper

Kkrogsgaard

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #4 Dato: 29. August 2006 kl: 23:57:17 »
Jeg har lidt á la samme problem i min den grønne, den starter hver gang hvis jeg hiver "choker" dimsen ud, med en grålig røgsky som resultat. Men kan have svært ve det, hvis ikke chokeren hives ud.

Der er vist lidt små bobler i føderøret fra pumpen, så måske det er der fejlen ligger...

Jeg har flere gange sniffet til den grå røgsky og umidelbart lugter den lidt af motorolie, men ikke enormt meget. Den bruger ca. 1 l. olie pr 1500 - 2000 km.

Løber motorolien forbi stempelringene, når den er driftsvarm?

pawel

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #5 Dato: 30. August 2006 kl: 15:25:55 »
ja, nu har jeg læst alle tråde om lunken-motor-syndromet i gennem, og jeg tror ikke at der er noget galt med min starter eller startrelæet.. de funger jo perfekt når den er kold.
forgløderfunktionen fungerer fint - lampen slukker efter 6-7 sekunder og efter yderligere fem lyder der et klik fra relæet. når jeg drejer nøglen går motoren i gang med det samme.
men når jeg har kørt længe og slukker motoren og kommer tilbage efter 5, 10 minutter ja så er det at den står og kører på startmotoren enormt længe. for mig at se virker det nærmest som om den står og udlufter sig først. som om den ikke har noget diesel at starte med.såeh luft i brændstofsystemet er vel den mest optimale teori..
men man kan vel heller ikke udelukke at den simpelthen mangler kompression..? jeg håber det ikke for motoren har kun kørt 25000km efter at den blev købt som nyrenoveret med nye 1.7liters stempler osv.osv. fra tyskland..
hmm, flere grå hår på vej..

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #6 Dato: 30. August 2006 kl: 15:35:39 »
prøv at aktivere gløderørne når motoren er varm(træk stikket til thermostaten af) så kan du da udelukke noget hvis det virker/ikke virker
Mvh. Casper

Djursland

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #7 Dato: 30. August 2006 kl: 17:17:37 »
hej pawel..

prøv at køre den drift varm og ha en kammesjuk til sidde i bilen og gå om og løsne et af dyse røren oppe ved en dyse så kan du jo se om der kommer diesel/raps op til dysen

ellers gi et ring og kik ud så kan jeg kikke på den..

Mvh Flemming  :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #8 Dato: 30. August 2006 kl: 17:48:53 »
Citér
men man kan vel heller ikke udelukke at den simpelthen mangler kompression


Nej det kan man ikke, men hvorfor skulle det være så galt på så ny en motor.

Tjek

Glødefunktionen
Timingen
Dyserne
Dieselfilteret
Luft i systemet
Returventilerne i dieselpumpen

Det er jo mange ting så giv os lidt mere til diagnosen

Starter den let og ubesværet når den er kold?
Starter den OK varm med aktiveret koldstarter?
Er den også træls, hvis den kun har været slukket i 20 sek.?
Mister den mange arbejdstakter, når den er kold?
Er dieselpumpen 100% tæt, eller er der en andedam under den?
Ryger den?
Har du "kun" diesel i tanken, eller har der sneget sig noget planteolie med?
Er der gode og tætte samlinger hele vejen fra tank til dyser?

Hit med nogle hints
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

pawel

  • Gæst
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #9 Dato: 01. September 2006 kl: 10:33:04 »
tak indtil videre, jeg prøver at eksperimentere lidt mere med den her i weekenden.
indtil videre er dieselfilteret udelukket, og når gløderørene er tændte selvom den er varm så gør det ingen forskel.
jeg fornemmer at jeg må lede efter luft i systemet
og Jarl, hvad mener du med at timingen kan være forkert, er det dieselpumpen som står forkert? (förderbegin?)
god weekend
pawel

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
startbøvl ved driftsvarm motor
« Svar #10 Dato: 01. September 2006 kl: 10:34:22 »
Yes!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!