Forfatter Emne: Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.  (Læst 7534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Dato: 31. August 2006 kl: 01:02:18 »
Med hjælp fra dokajønne fik vi sparket 1,9 (han havde adskille stående) og hentet min kommende motor.

Sælgeren havde valgt en 1Y blok selvom jeg havde bestil et en AAZ og det viste sig at være et held for mig.

1. Der er ingen oliereturløb til turboen derfor ingen ekstra prop.

2. Olifilterflanchen fra JX passer på!!! Så nu er der dømt 1,9 med GTI oliekøler løsning!! (And there was MUCH rejoicing.. yaaaaahh)  :P

Tog lige et par hurtige pics af dyret på mit værkstedsbord.

Så er det LIGE før man var fristet til ikke at smide turbo på og se hvorn det kørte. MEN det bliver reelt dyrere for mig da jeg ikke har en CS jeg kan flytte dele fra. Så.. Turbo it is..

150 Nm and up.. here i come  8) (med trimmet JX dieselpumpe)

Så er det spændende hvad min stakkels gearkasse siger.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #1 Dato: 31. August 2006 kl: 07:20:03 »
Og med top fra en 1,6'er ser det ud til?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #2 Dato: 31. August 2006 kl: 08:49:10 »
Jeps godt set! Claus der solgte den mente iøvrigt at kunne lave en nem ombygning til mekaniske løftere med nogle skive hvis det viser sig at de hydrualiske løftere ikke bliver smurt p.g.a. den uvante vinkel i transporteren. Det lyder jo interessant.

Så ja, blok og lidt specifikt tilbehør fra 1y og aaz (remhjul, tandremsdæksel, vacuumpumpe bl.a.) Top mit alles drin fra personvognsprogrammet og resten kommer løbende fra JX.

En bastard der forhåbentligt kommer til at have op til ca. 150Nm og omkring de 80-85 heste med turbo hvis der ikke skrues alt for meget op for  det hele. Og hvor er det rart med en 1600 olieflanche 8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #3 Dato: 31. August 2006 kl: 09:02:53 »
Jamen tillykke, det bliver jo herligt at få en veltrimmet stor kværn i. Husk den store oliepumpe - det er pisseirriterende at skulle have bundkarret af igen bagefter - ikke også dokajønne :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #4 Dato: 31. August 2006 kl: 09:56:47 »
Ja du er også af den mening af der skal en AAZ/1Y oliepumpe til ikke? Det er sælger nemlig ikke enig i.. han mener der ingen forskel er.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #5 Dato: 31. August 2006 kl: 12:27:06 »
Jo det er jeg. - Så ønsker sælger sig vist en skydelære :wink:  Tricket er jo nemlig, at AAZ/1Y som bekendt aldrig har ligget i T3 og derfor er der ingen "autoriseret" oliepumpe til den. Derfor tager man selve pumpen fra en AAZ/1Y (som har længere tandhjul og dermed større pumpekapacitet end JX) og forsyner med sugesnablen til JX. Den er jo vinklet, så der kan suges trods motorens skrå indbygningsvinkel.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #6 Dato: 31. August 2006 kl: 15:58:49 »
Fedt.. godt med lidt ammunition til argumenterne, tak Jarl.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #7 Dato: 03. September 2006 kl: 02:03:38 »
Så gik vi i gang med at splitte en af mine JXere ad.

Nogle timer, eder, øller og en bruken bolt eller to senere, ligner værkstedet noget der skal det meste af en søndag til at få styr på.

Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..

Stemningsbilleder af hoffotograf Karll (som vi ihærdigt prøver at overtale til at blive Syncronaut):
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #8 Dato: 03. September 2006 kl: 09:01:05 »
Citér
Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..


Det er en klassiker

Prøv at få fat i et sæt med både torx og tolvkant bits. Find en, der næsten kan gå ind i det nu næsten halvrunde hul. Giv den lidt hjælp med en mukkert, så den kommer helt ind i bunden at hullet. Nu kan den som regel løsnes nemt og ligetil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #9 Dato: 03. September 2006 kl: 09:01:47 »
Citér
Der er fortrydeligvis flere bolte der knækkede og et enkelt ødelagt umbracohovede ved indsugningsmanifolden der skal bores ud / forsøges redet. Det kommer til at tage lidt mere tid end planlagt..


Det er en klassiker

Prøv at få fat i et sæt med både torx og tolvkant bits. Find en, der næsten kan gå ind i det nu næsten halvrunde hul. Giv den lidt hjælp med en mukkert, så den kommer helt ind i bunden at hullet. Nu kan den som regel løsnes nemt og ligetil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #10 Dato: 03. September 2006 kl: 15:52:41 »
...og husk at brug rigeligt med varme hvor det er muligt
[size=18]UNDERVURDER IKKE BETYDNINGEN AF VARME !!![/size]
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #11 Dato: 03. September 2006 kl: 19:41:37 »
Tak for rådene..

Kan en alm. elektrisk varmepistol anbefales eller skal der gas og ild til?

Jeg vil straks drøne ud og rode torx samlingen igennem..

Dieselpumpen ligger nu på bordet og skal shines/tjekkes. Tror jeg starter med en ydre opshining og lidt smøring. Nogle "do´s and dont´s" ?

Derefter skal der kigges på gløderørene, men der skal vist varme til.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #12 Dato: 03. September 2006 kl: 22:06:17 »
Men både indsugningsmanifold og gløderør er monteret i topstykkets alugods, så hvis du bare kan få et ordentligt bid, så skal de nok komme.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #13 Dato: 03. September 2006 kl: 23:00:13 »
Citat fra: "jankjerbye"

Kan en alm. elektrisk varmepistol anbefales eller skal der gas og ild til?


Nej! Du skal min. ha' en gasflamme! En af de små billige gasbrændere klarer rustene bolte op til 10-12 mm fint.

Spar nu dig selv for en masse slid og arbejde og få fat i en gasbrænder hurtig !
Jeg mener seriøst, at selv udstødningsbolte der ser ud til at være gået i et med udstødningen, kan efter varme behandling næsten skues ud med fingrene  :shock:

Jeg kan næsten ikke sige det nok gange.. BRUG VARME !
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ny motor hentet. Det blev en lille 1Y.
« Svar #14 Dato: 04. September 2006 kl: 09:33:19 »
Ok.. min gasbrænder er p.t. udlånt til en kammerat i Odense, guved om han stadig bruger den.. Men ellers kan den vel ikke koste mange basseører sådan en.

Jeg forsøgte at skære en slids i umbracoen i manifolden men kunne ikke komme til for sånogle rustne stikjaverter der sad på udstødningsmanifolden det ligner nærmest udluftningsskruer eller noget i den stil. De var ihvertfald nærmest blevet en del af manifolden p.g.a. rust. Hvad er de til?[/list]
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012