Forfatter Emne: Gear formel  (Læst 7595 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #15 Dato: 04. December 2009 kl: 19:03:12 »
Så er det måske nok, at man skal have alle fejlkilderne med:

1) Hjulets reelle diameter er ikke er ikke den teoretiske værdi, man kan beregne ved hjælp af formlen for cirklens omkreds. Dæk har det nemlig med at flade ud under vægten af af bilen. Derfor har dækket de facto en mindre omkreds end den beregnede.

2) Dæk har det med at slides. Se på to lastbilen med ens justeret fartbegrænser. Ham med de nyeste bagdæk på trækkeren kører hurtigst, da hans bagdæt har den største diameter.

3) Dækfabrikanterne "snyder" i større eller mindre grad. Tag en stor skydelære og mål dækket. Det har næsten med garanti en mindre dimension end angivet.

4) Trækkende hjul roterer hurtigere end medløbende hjul. Der er nemlig et elastisk "slip" i den måde gummiet arbejder på. Derfor får man ikke 100% valuta for omdrejningerne på hjulene.

5) Omdrejningstællere er yderst vejledende. Deres visning skal tages med en hel tønde salt. Hvis man gider at finjustere, så kan de blive næsten korrekte ét sted på skalaen - så må man håbe, at de også næsten passer et andet sted. Bemærk i øvrigt, at T3-omdrejningstællere er mere "omdrejningsvillige", når de er varme end, når de er kolde. Det fortæller noget om præcisionen...

Alle disse forhold kan ikke forklare den store forskel, der diskuteres her i tråden. Der er noget galt med enten fartvisning eller omdrejningstællerens justering. - Alternativt skal du meget snart have skiftet kobling BC... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #16 Dato: 04. December 2009 kl: 21:50:34 »
Citat fra: "BlackChart"
Ja, det ser rigtigt ud, men det passer ikke IRL :)


Ergo er dine hjul, omdrejningstæller eller gearkasse ikke det de giver sig ud for at være ;-)
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #17 Dato: 04. December 2009 kl: 22:05:15 »
Må ud og måle hjulenes omkreds imorgen samt tjekke om ikke det er en AHF jeg har (mener jeg helt bestemt det er)

Og tror nok nok min omdr. tæller passer rimeligt, den lyder fælt når den kommer op over de her 4000-4500 RPM, så hvis ikke det passer tror jeg sq ikke jeg har is nok i maven til at prøve andet :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #18 Dato: 04. December 2009 kl: 22:06:56 »
Citat fra: "Jarl"
Så er det måske nok, at man skal have alle fejlkilderne med:

1) Hjulets reelle diameter er ikke er ikke den teoretiske værdi, man kan beregne ved hjælp af formlen for cirklens omkreds. Dæk har det nemlig med at flade ud under vægten af af bilen. Derfor har dækket de facto en mindre omkreds end den beregnede. ja, det er rigtigt men en fejlvisning på 25 % ???

2) Dæk har det med at slides. Se på to lastbilen med ens justeret fartbegrænser. Ham med de nyeste bagdæk på trækkeren kører hurtigst, da hans bagdæt har den største diameter.igen, sku' ik med 30 km/t til forskel !

3) Dækfabrikanterne "snyder" i større eller mindre grad. Tag en stor skydelære og mål dækket. Det har næsten med garanti en mindre dimension end angivet. den tror jeg mere på

4) Trækkende hjul roterer hurtigere end medløbende hjul. Der er nemlig et elastisk "slip" i den måde gummiet arbejder på. Derfor får man ikke 100% valuta for omdrejningerne på hjulene.også er vi vist ude i promiller

5) Omdrejningstællere er yderst vejledende. Deres visning skal tages med en hel tønde salt. Hvis man gider at finjustere, så kan de blive næsten korrekte ét sted på skalaen - så må man håbe, at de også næsten passer et andet sted. Bemærk i øvrigt, at T3-omdrejningstælleren er mere "omdrejningsvillige", når de er varme end, når de er kolde. Det fortæller noget om præcisionen...Meget sandsynlig fejlkilde efter min mening

Alle disse forhold kan ikke forklare den store forskel, der diskuteres her i tråden. Der er noget galt med enten fartvisning eller omdrejningstællerens justering. - Alternativt skal du meget snart have skiftet kobling BC... ;-)
at gearkassekoden ikke stemmer overens med virkeligheden kunne også være en mulighed
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #19 Dato: 05. December 2009 kl: 09:56:15 »
Har nu været ude og rode.

Omkreds: 2198mm
Gearkassekode: AHF

Koblingen glider ikke eller på anden måde gør underligt...

Men 125 km/t ved 4000 RPM det kan den sq ikke!
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #20 Dato: 05. December 2009 kl: 10:29:06 »
Så er der næsten kun gearkassen tilbage...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #21 Dato: 05. December 2009 kl: 10:30:37 »
Det lyder bare mystisk...
Har da godtnok skiftet gearkasse, men det var AHF til AHF og det ændrede ikke ved andet end at den efterfølgende ville blive i gear...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #22 Dato: 05. December 2009 kl: 10:35:07 »
Pludselig slår en skummel tanke ned i mit ellers tomme hovede (ja, det siger IM i hvert fald det er)...

Kan der måske være en sammenhæng med at jeg ikke oplever 1Y så potent som andre snakker om?
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #23 Dato: 05. December 2009 kl: 11:17:46 »
Hmm...så er jeg ved at løbe tør for ideer...
Hvad er afstanden fra centrum af hjulet til jorden ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #24 Dato: 05. December 2009 kl: 11:41:55 »
Hmmm...
Digitalt udmålt, på krumtappen, har jeg måske fejlen...

Krumtap: 2045 RPM
RPM måler: ~2600 RPM

Krumtap: 2250 RPM
RPM måler: ~3000 RPM

Måske de 120 km/t er indenfor rækkevidde alligevel, synes bare den lyder FARLIG når den kommer op i de RPM områder, men det skal den måske...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Gear formel
« Svar #25 Dato: 05. December 2009 kl: 11:48:01 »
Det vil så sige at din motor lyder rimelig fæl allerede ved godt 3000omdr. Vil du ikke låne en JXer mens du roder med den
 uoriginale motor. :wink:
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #26 Dato: 05. December 2009 kl: 12:31:32 »
Den skal vel lyde sådan?! :D Synes bare det lyder vildt :D

Men er lige igang med at fintune det hele...

Det var ca. 5mm slup i spederpedalen før motoren begyndte at stige i omdrejninger, det er lige nu nede på ~1mm, resten skal jeg justere oppe foran...

Og skal lige have fundet min lille lige kærvede skruetrækker og have finjusteret RPM måler, og så skal jeg ud og se om det har givet noget at få justeret det slup i speederen væk (det håber jeg)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Gear formel
« Svar #27 Dato: 05. December 2009 kl: 13:51:03 »
Hmmm...Det gav ikke rigtigt noget brugbart, synes jeg ikke i hvert fald...

Nu siger den 90 km/h ved ca. 3500 RPM (den der sidder i instrumentpanelet som ikke kan justeres ret meget mere præcist end den er nu)...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Gear formel
« Svar #28 Dato: 06. December 2009 kl: 01:36:24 »
kan du ik sætte en modstand på signallednig til omdr.tælleren? sådan den kan justeres ned, eller ødelægger det bare hele mållingen?
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Gear formel
« Svar #29 Dato: 06. December 2009 kl: 10:54:39 »
Det lyder ikke helt somom du har en omdrejningstæller der passer til din Syncro gearkasses gearing.. Hvilket nummer står der på omdrejningstælleren nede i bunden på instrumentpladen?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012