Forfatter Emne: Motorolie i 1Y  (Læst 2028 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:23:00 »
Hvad motor olie vil anbefales at fylde på min nye 1Y'er??

Min JX fodrede jeg med 15w40, men er den for tyk til en 1Y'er??
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Motorolie i 1Y
« Svar #1 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:26:19 »
Jeg har lige hældt 10/40 på vores... men den har snart rundet 300.000

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Motorolie i 1Y
« Svar #2 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:27:54 »
ja det er for tykt, hvad siger vw?
umiddelbart vil jeg sige 5W/40 pga de hydr.ventilløftere, de skal helst ikke have for tyk olie, så kan man høre det ved koldstart!
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Motorolie i 1Y
« Svar #3 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:32:44 »
min onkel siger 5W/30 ved koldt klima og 15W/40 ved moderat klima!

alt efter hvilken pris du kan finde olien til vil jeg gå efter en 5W/40 eller 5W/30 :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #4 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:42:20 »
Jeg tror en 10w/40 er alt nok. Husk på at din motor ligger i måsen af vognen og har meget at slæbe på og derfor lidt hårdere belastet (=varmere) end da den lå i en golf. man kunne frygte at en 5W/40 kunne blive rigeligt tynd ved en olietemperatur på 80 - 100grader.

Dit dilemma er nok at kører du mest korte ture med mange koldstarter vil en 5W/40 nok tjene dig bedst. modsat bør du nok hælde en 10W40 i hvis du kører få og længere ture.

Endelig har jeg gennem utallige tråde om olie her på forumet lært at det nok mere er et spørgsmål om overbevisning, end om kolde målbare facts
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #5 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 22:59:13 »
Brug, hvad du har eller kan finde. At vælge en olie til en 1,9'er med en ydelse på 68 hk er altså ikke nogen delikat og krævende sag. Alt, hvad du kan købe med betegnelsen "motorolie", er way beyond de krævede specs. Brug i stedet krudtet på at skifte tit og særligt her i starten.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #6 Dato: 02. Oktober 2009 kl: 23:06:21 »
Satser på at de første 2 intervaller bliver 1000km og så derefter 5000 som jeg kørte med på JX'en...
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #7 Dato: 03. Oktober 2009 kl: 03:21:13 »
Er man holdt op med at angive en motorolies viskositet, med første tal ved kold og det andet tal ved varme. ???

Kurt
Kurt - 25115788

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #8 Dato: 03. Oktober 2009 kl: 08:41:38 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Er man holdt op med at angive en motorolies viskositet, med første tal ved kold og det andet tal ved varme. ???

Kurt


Skulle da ikke tro det...  8)

Faktum er at en syntetisk (5W-40) har høyere viskositet ved overtemperatur (120+ grader) enn den "tykke" olje (15W-40), selv om de har den samme viskositet ved 80-100 grader. Siden mye av lagerslitasjen skjer i kald tilstand bruker jeg syntetisk.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #9 Dato: 03. Oktober 2009 kl: 09:44:22 »
Det er meget muligt at der er 5w/40 har en højere viskositet ved høje temperaturer, jeg tror bare at den er mere tyndtflydende og i en let slidt motor af ældre konstruktion tror jeg at tykkelsen betyder noget MÅSKE i højere grad end viskositeten. Jeg har ingen dokumentation, men har oplevet at når olielampen begynder at blinke i tomgang, efter længere tids motorvejskørsel på 10w/40 kan man løse fænomenet ved at skifte til 15w/40. (løse og løse er måske så meget sagt, men afhjælpe i hvert fald)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #10 Dato: 03. Oktober 2009 kl: 10:35:42 »
"Tykkhet" = viskositet... Jeg kan ikke forklare det observerte fenomen.

Jeg vet det er forskjellige oppfatninger der ute, men jeg tror på denne: Guide til motorolje

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Motorolie i 1Y
« Svar #11 Dato: 03. Oktober 2009 kl: 16:03:52 »
Citat fra: "dokajønne"
Det er meget muligt at der er 5w/40 har en højere viskositet ved høje temperaturer, jeg tror bare at den er mere tyndtflydende og i en let slidt motor af ældre konstruktion tror jeg at tykkelsen betyder noget MÅSKE i højere grad end viskositeten. Jeg har ingen dokumentation, men har oplevet at når olielampen begynder at blinke i tomgang, efter længere tids motorvejskørsel på 10w/40 kan man løse fænomenet ved at skifte til 15w/40. (løse og løse er måske så meget sagt, men afhjælpe i hvert fald)


nu er det jo så en nyrenoveret motor uden koks ved stempelringene.
jeg ved af erfaring at hydløftere går bedst med en 5/40 olie om vinteren, og jeg syntes det ville være dumt at spare 20-50kr om sommeren ved at køre 10/40 der, men det er jo ikke noget jeg bestemmer ;-)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

LJensen

  • Gæst
Motorolie i 1Y
« Svar #12 Dato: 11. Marts 2010 kl: 20:20:42 »
jeg ved godt det er en gammel tråd, men jeg sidder her med Volkswagen's officielle fabriks reperations manual (official factory repair manual) som dækker 1980-1991 inc. diesel, syncro og camper. Der står hvilken olie der anbefales til hvilke klimaer man køre i.

Diesel motorer
singel grade oil
tropisk: +20 - +40 C, SAE 40
moderat: -20 - +20 C SAE 30 / SAE 20W/20
aktiske: -10C - -30C SAE 10W

Multi grade oil
tropisk: +10-+30 SAE 20W50 / SAE 20W40
moderat: -10 - +30 SAE 15W50 / SAE 15W40
aktisk: der anbefales at der ikke bruges multi grade oil ved under - 20C

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Motorolie i 1Y
« Svar #13 Dato: 11. Marts 2010 kl: 20:26:08 »
Kører på den bedste olie der findes (til den pris) ;)

Gratis 15w40 Statoil olie :)
Fri afhentning på jobbet, samme slags som vi fylder i vores højtydende diesel-maskiner som yder omkring 420 hyppere (i hvert fald den model som jeg triller rundt i) ;)

Det samme gælder faktisk blå kølervæske samt sprinklervæske :) Frit afhentet, fandme en god pris :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Motorolie i 1Y
« Svar #14 Dato: 11. Marts 2010 kl: 21:04:28 »
At bruge en monograde/singlegrade-olie i en bilmotor er helt i skoven i dagens DK. Sådan en olie kan anvedes til industriel brug, hvor de omgivende betingelser er konstante - ikke i en bil ved skiftende temperatur og klima iøvrigt.

En multigrade olie er det rigtige valg og der kan vælges mellem fuldsyntetisk, del/semisyntetisk eller mineralsk olie.

For at tage fætter-forklarrøv-hatten på, er alle 3 olietyper stort set ens additiveret efter nogle krav, der bl.a. stilles af VW og MB, for at nævne de mindste nåleøjer i den forbindelse - og idag skal man være særdeles heldig, hvis man kan købe en motorolie, der ikke opfylder kravene til vores motorer i T3'erne.

Den væsentlige forskel i olietyperne ligger i den raffineringsproces, der er overgået baseolien:

Den mineralske type er populært sagt den mindst forfinede, men gør stadigt det arbejde, den skal - nemlig at holde metalflader fra direkte kontakt - og så ikke ret meget mere..

Den fuldsyntetiske baseolie er nøje optimeret mhp at fjerne uønskede egenskaber som feks fordampning og fortykkelse ved lave temperaturer.

I mellemgruppen ligger den udefinerbare del/semi-syntetiske baseolie, der er et blandingsprodukt af de to andre baseolietyper. Man ved aldrig hvormeget af hver type, der er i.
Denne type olie kom til verden bl.a. som følge af de første hurtigtgående dieselmotorer fra VW - dengang kaldt letløbsolie. Her havde præcis fordampningen den afgørende faktor for VW 505.00 godkendelsen, der satte en standard for fremtiden. Kan I huske scenariet, hvor de dumme danskere kørte i ALDI eller byggemarkedet og købte billig mineralsk motorolie og skiftede inden de kørte på sommerferie nede i Europa. Fuld drøn ned af autobahnen og så ellers ind til højre med sammenbrændte motorer, når olien var fordampet...

Se baseolierne som hhv koldt, varmt og lunkent vand, hvor det lunkne kan svinge fra kuldslået til lunt men hverken koldt eller varmt. Ka' I se billedet...??

I dag skal man simpelthen vælge den motorolietype, man synes bedst om.

Der er klart en forskel på en 5W40 og en 15W40 en kold vintermorgen. Den tynde smører langt hurtigere. Prøv engang at lægge 1 ltr mineralsk 15W40 og 1 ltr fuldsyntetisk 5W40 i dybfryseren en nat og ryst begge dunke... Hvilken olie tror du først når frem til smørestederne en kold vintermorgen..??

Jeg kører selv på en fuldsyntetisk 5W40 og nyder den rædselsfulde lyd af en kold JX'er hver morgen - vel vidende, at der er smøring stort set samtidigt med at man slipper start-nøglen. Havde man nu kørt på en mineralsk 15W40 - eller værre en 20W50 - havde støjniveauet nok været mere moderat - ligesom smøreevnen ved den kritiske koldstart.

Man kan altid gå op i pris og dermed kvalitet med en motorolie - spørgsmålet er, hvornår man synes at det er godtnok og jeg mener, at det ikke kan blive godtnok.

Man kan til gengæld ikke gå op i skifteinterval. Check oliestand hver gang du tanker og vær kun glad, hvis den nye dyre motorolie bliver hurtigt sort. Det betyder, at de selvrensende additiver virker og at maskineriet kommer af med det. Additiverne indkapsler skidtet indtil næste olieskift, hvor det tappes af.

Helt ideelt forløb - undskyld ulejligheden....
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)