Ude i min gamle trailer ligger der 6 dieseltopstykker. De er på vej til genbrugspladsen formentlig for at genopstå som øldåser. Det er i bund og grund en skam. Jeg ved godt, at et nyt nøgent topstykke efterhånden kan fås til et par tusinde, men alligevel.
Topstykkeren er døde af revner, som de jo typisk gør. Små revner i alugodset, der lader kompressionstrykket sive ud i kølekredsløbet.
Nu har vi jo et forum med masser af dygtige folk, så det må være her, jeg skal kaste spørgsmålet om svejsning af sådan noget ud.
Toppene er jo støbt i en alu-legering og har meget varieret godstykkelse. Svejseprocessen må ikke give for meget vridning i godset og der må ikke være spændinger i godset, der får det til at revne straks igen. Det gør ikke noget, at der påføres rigeligt materiale - man kan jo altid planslibe igen. Hvad siger i? Kan det gøres ordentligt og økonomisk forsvarligt eller skal jeg bare tømme traileren på genbrugspladsen og nyde øldåserne? :wink: