Forfatter Emne: mystisk koblings deffekt ?  (Læst 3356 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Dato: 07. November 2009 kl: 18:10:07 »
min kobling er underlig ?

bilen kører godt nok og slirer ikke eller noget i den stil , hydraulikken til
armen fungerer godt nok , men lader man bilen trille i første gear , og kobler ud
hugger den lige et par gange efterfølgene samtid med den piver lidt ,
også efter 5 - 6 sekunder stopper den igen , og virker igen.
men den kan ikke koble ud eller ind lige med det samme...

lidt underligt symptom der godt kunne virke som belægningen evt
kan være hoppet af på lamellen , ifølge to andre kyndige personer
og mig selv , er der nogen her der har prøvet noget lign , kan det evt
også være et seriøst smadret pinot leje til højgearsakslen ?

Jeg har haft mange gamle biler , men kender ikke lige det symptom -
er der nogen der har nogen bud ?

jeg rykker gearkassen af den mandag , for at kigge efter - men der er jo lang tid til  :roll: og jeg frygter måske det evt kan være inde i gearkassen og ikke koblingen , og vil lige beroliges lidt  :cry:

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #1 Dato: 07. November 2009 kl: 18:32:49 »
Som du beskriver det, tror jeg det er det lille leje som styrer højgearakslen som du også selv er inde på.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #2 Dato: 07. November 2009 kl: 18:35:02 »
det håber jeg da , så er det jo ikke en reperation til en formue , men forstår bare ikke det skulle gøre
at den så virker med forsinkelse , men der er så meget der ikke er logisk med gamle biler ;0)

hvad hedder det leje egentlig , troede det hed et pinotleje , men der
er ikke rigtigt nogen hits på det i søgefunktionen eller på diverse forhandlerer af dele.

Solow

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #3 Dato: 07. November 2009 kl: 19:17:21 »
prøv med pilotleje istedet :-)

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #4 Dato: 07. November 2009 kl: 19:31:35 »
øøøhh doh , hvem fan har lært mig det hedder et pinotleje , ja , det positive er jo at nu husker
jeg det i al fremtid ...

også havde Jarl et rammende svar her :
Citat fra: "Jarl"
Det lyder godt, at du har fået styr på det. Men alligevel for arkivets skyld:

Et defekt pilotleje vil typisk vise sig først som nogle kværnende lyde, når man holder stille med nedtrådt kobling. Man kan i samme situation opleve, at bilen stødvis vil drive en anelse fremad (symptom på, at den er ved at kvadre de små ruller fra lejet, og derfor kommer til at drive gearakslen lidt med rundt. Når lejet så er så spoleret, at det slet ikke støtter højgearakslen længere, så kan koblingens friktionsplade foretage små excenterbevægelser, hvilket kan føles i tilkoblingssituationen som lidt rykkende tilkobling - i miniudgave - som når der er olie på friktionspladen. Denne excenterbevægelse kan lede til rystelser under hård acceleration.

Men, fedt at det bare var en def. fjeder. Hvordan oplever du ellers at køre 1Y-wannabee? Økonomi, trækkraft, driftsikkerhed? - Jeg for mit vedkommende kun begræde, at jeg ikke startede på det for 15 år siden, men på den anden side - så havde jeg jo aldrig prøvet at renovere en motor...:-)


så skal jeg bare på vw og ha et nyt på mandag , jeg er slet ikke i tvivl
når jeg læser Jarls symptom beskrivelse , den passer 100 %. ikke så meget det med knuselyde , men den der med små ryk fremaf i gear er
lige i øjet.
tak Jarl

og tak til solow  :oops:

er dog lidt chokeret over at det er så udbredt en T3 fejl at alle med
en smule T3 basisviden kender til problemet , har stået med to multimærke uddannede mekanikkerer i dag , og ingen af dem har tænkt på det + mig selv...

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #5 Dato: 07. November 2009 kl: 21:06:36 »
Læste lige at du har en AAZ i den, dog nogle tanker fra en JX ven:

Troubletanker:
- De der fjedre på koblingsskiven har mistet evnen, de er slidt - skiftes - bedst med at skifte hele koblingen pga mulig slid
- Pilotlejer skal skiftes
- Den der arm i gearkasse der presser på udrykningslejet er måske slidt eller skæv?
- udrykningslejer er slidt?

Problemet må ligge i et af de nævnte steder - prøv den totale omgang med udskiftning af alle sliddele (har jeg lige gjort på min LLE) og husk simmering og pakningen på gearkasse ;-)

En slidt hydraulikarm på koblingen i gearkasse eller luft i koblingshydraulikken er sidste gæt, hvor gammel er væsken?

Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #6 Dato: 07. November 2009 kl: 21:12:16 »
det får hele turen når det nu alligevel er skilt ad jens , skal ha skiftet bremserør også , så det
bliver en større omgang tidsmæssigt

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #7 Dato: 07. November 2009 kl: 21:43:10 »
lyder meget fornuftigt!
Jeg brugte næsten 3 uger til det hele, fordi jeg først kun ville skifte koblingsskiven, men den der ekstra skive uden om var ikke mere helt ok den trykkes af udrygningslejet og var slidt, derfor anbefaler jeg nu altid, at man skifter alle koblingsdele og ikke kun den der skive i midten.

Husk simmering og pakningen til gearkassen, den sidder direkte under den der trekant under udrykningslejet (you will see it) og bremseledninger fik jeg slibet og paintet med rustomvandler...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #8 Dato: 07. November 2009 kl: 22:10:43 »
vi har en lovgivning der foretrækker kobberrør i dk jens , tilbremserørene/ledningerne - jeg ved godt
det er modsat i tyskland at der er stålrør kun lovlige og ikke kobber , men sån er landende jo lidt forskellige , stålrør er lovligt i dk , så længe de er 100 procent friske , dvs vi i princippet ikke må rense dem og male dem , men kun friske dem op med lidt gennemsigtig olie , kan der stadig ses rust skal der kobber på. jeg ved ikke om de er så strenge med det mere , men sån var det i gamle dage.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #9 Dato: 08. November 2009 kl: 12:59:07 »
Man skal ikke spare på bremserne ...
sådan er det  bare og i Tyskland er der meget lobbyisme ...
Jens
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #10 Dato: 09. November 2009 kl: 20:06:03 »
det VAR det leje , der var så godt som ikke en eneste rulle tilbage i nålelejet , udrykkerleje og kobling
med mere var som nyt , så det får lov til at køre nogen km endnu - lejet koster 66 kr ved vw , så nu ved jeg hvordan man skifter kobling og gearkasse , det er jo helt fantastisk nemt i forhold til det
jeg plejer at rode med , tak for alle jeres foreslag , skal lige ha skiftet et kobberrør til koblingscylinderen i morgen , så kører den igen ....

fik lige en hånd af T1 finn og esben , tak for det

Kkrogsgaard

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #11 Dato: 09. November 2009 kl: 20:17:00 »
Er det ulovligt at bruge pex, istedet for kobber, fra hovedcylinderen og ud til slavecyl.?

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #12 Dato: 09. November 2009 kl: 20:21:36 »
tror jeg da ikke , der sidder allerede 8mm Pex den sidste ½ meter , men nu var samlingen der lige , og har røret , så er det jo det nemmeste...

pex er nok næsten lige så godt hvis man har det , med undtagelse af at det er lidt sart overfor frost og stenslag nok.

Kkrogsgaard

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #13 Dato: 09. November 2009 kl: 20:38:31 »
Jamen, det må da være nemmere at arbejde med.
Ved du hvor det kan købes?

ibber

  • Gæst
mystisk koblings deffekt ?
« Svar #14 Dato: 09. November 2009 kl: 20:42:23 »
bruger normalt PEX slange når vi laver luftaffjedring på de gamle vw'er , det køber vi
ved et firma der hedder randers tekniske forretning , det er sådan en forretning der har alt
muligt til maskiner og fabrikker og værktøj mv , men om der findes nogen nærmerer dig ved jeg ikke.

så galt er kobberrør da heller ikke at arbejde med syntes jeg