Forfatter Emne: Off topic- spørgsmål om trykladning  (Læst 1687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Dato: 23. September 2006 kl: 09:06:59 »
Ja, som bekendt kører fruen i en Astra TD.

Der er nogen :?:  :?:  :?: , som går og skruer op for turbotrykket og dieselpumpen. I den anledning er der et strømningsteknisk problem som nogle af jer motorerfarne folk sikkert har et bud på.

Når der bliver skruet op, så ryger den for meget i området fra 1500 til 2300 omdr. Når den spinner hurtigere er der ingenting. Det er også tydeligt, at røgen forsvinder, når den snurrer så hurtigt, at turbotrykket kommer med op.

Der er altså et tydeligt hul i turboens ladning i bunden. Og hvorfor? Ja, jeg har en teori, som i måske har en mening om: Ladeluft-afgangen fra turboen er 50 mm i indv. diameter. Denne bliver brutalt droslet ned til 32 mm i det rør, der fører luften til ladeluftkøleren - et 90 cm langt rør. Selve indgangen til LLK'eren er 50 mm og det mål gælder for alle rør og slanger resten ag vejen til manifolden.

Og så er det jeg studser - 50, 32 og 50 mm - hmm - tværsnitsarealet i det tynde rør er kun halvdelen af hvad det er i resten. Samtidig er neddroslingen fra turboen til det tynde rør meget brutal - nærmest som en prop - ikke noget med tragtformet indsnævring - bare pludselig fra 50 til 32. Det må sgu da bremse luften meget - især i det lave omdr.-register, hvor turboen ikke har for meget magt? Hvad siger i? Er det umagen værd at lave et 50 mm rør til erstatning for det tynde?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #1 Dato: 23. September 2006 kl: 12:56:54 »
hej jarl...

er der ikke noget med at det er en turbo fra en T3 du har mosselet på

jeg sidder og tænker på om den også gjorde det med den gamle turbo

og jeg sidder også at tænker på at det er fordi den ikke får nok luft i de beskreven omdr. og det kan der jo være flere grunde til..

men nej 50-32-50 er ikke optimalt men jeg tror ikke det er det.. for så ville det være galt hele vejen op efter min mening.. fordi du har den samme mænde luft, der vil ikke blive mere luft fordi du sætter et støre rør på der det vil bare glide nemmere igemmem

når alt kommer til alt vil jeg tror at det er turboen ikke arb nok i de lave omdr...

Mvh Flemming

 :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #2 Dato: 23. September 2006 kl: 14:20:05 »
Jo, jo. Det har du jo ret i. Det er en T3 lader, der sidder der. Det er en større lader og derfor er den selvfølgelig sværere at få op i omdr. Alligevel tror jeg, at der er en sammenhæng. På en T3'er er den jo pænt med fra de små omdr og der kommer jo ca. den samme mængde udstødningsgas fra en 1,7 Astra. Det burde kunne virke. Da laderen er større giver den også mege luft fra sig, når den har noget magt - derfor kan der også skrues mere op for dieselen, end med den originale lille lader. Det er jo det, jeg gerne vil udnytte... Men en stor luftvolumen bliver mere bremset i et lille rør end en lille luftmængde. Jeg har prøvet at regne lidt på tværsnitsarealer. Det viser, at det tynde rør har mindre end det halve areal - det må sgu da virke som en prop i systemet. Jeg tror, at jeg som pilotprojekt vil forsøge at gå uden om ladeluftkøleren og så bare sende turboens luft direkte i manifolden gennem et 50 mm rør. Hvis det løser problemet, så skal jeg jo bare igang med at lave et tykt rør til LLK.

Og så forresten til alle jer andre:

DJURSLAND SYNES NU OGSÅ, AT DET ER I ORDEN AT REPARERE EN MOTOR MED ET ENKELT ELLER TO OVERSTØRRELSESTEMPLER :lol:  :lol:  :lol:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #3 Dato: 23. September 2006 kl: 14:51:01 »
Citat fra: "Jarl"

Og så forresten til alle jer andre:

DJURSLAND SYNES NU OGSÅ, AT DET ER I ORDEN AT REPARERE EN MOTOR MED ET ENKELT ELLER TO OVERSTØRRELSESTEMPLER :lol:  :lol:  :lol:


ha ha ha ha ha ha ha ha ha ha  NEJ DET ER IKKE det er en 25% løsning som kun skolelære kan finde på...

nå tilbage til din turbo

jo det er langt fra godt at det går ned i en 32 mm

og som du selv er inde på prøv at sætte turboen uden om  inderkøleren med et 50 mm rør og se hvad der sker...

hvis den ikke ryger ja så er det bare at komme igang med et rør i 50mm hele vejen

men jeg tror stadig at det er fordi turboen ikke er oppe i omdr i de små omdr og det kan jo godt være at det er fordi der er for meget modstand i røret

Mvh Flemming

The Dude

  • Gæst
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #4 Dato: 23. September 2006 kl: 17:54:48 »
Nu burde jeg jo egentlig bare "flette næbbet", og lære af tråden istedet for at blande mig. For min viden om bilmotorer er begrænset til et plug n'play-niveau  :oops:

Men hvis røret går fra 50mm til 32mm i ét hak, så må der også opstå turbolens på begge sider af indsnævringen. Hvis man kigger på et vandløb, lige der hvor det snævrer ind. Så vil man og så se at turbolensen gør, at det ikke er alt vandet der umiddelbart kommer videre.
Om det samme sker i et lukket system som et rør nu er, ved jeg desværre ikke. Men det slog mig bare.

Ved ikke ikke om det er noget værre vrøvl jeg fik liret af der  :?:  , men det er da værd at tage med i beregningerne.

Dan

Djursland

  • Gæst
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #5 Dato: 23. September 2006 kl: 18:34:08 »
hej dan

jamen du er helt på rette vej... det er en god teori du har...

det er ikke særligt godt med sån en indsnævring..

i mine kronede dage som Bmw mekaninker gjorde vi meget ud af at får en blød overgang med runde hjørner osv netop for ikke at få turbolens

den kan godt køre ja men det er bedre med blød overgang

Mvh Flemming

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #6 Dato: 23. September 2006 kl: 21:48:43 »
ømenøm
skulle en forsnævring ikke give (procentvis) større tab jo mere man forsøger at klemme igennem?

Kan man ikke bare "træge" trykdåsen på pumpen? (hvis det altså også er sådan en astra virker)
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Off topic- spørgsmål om trykladning
« Svar #7 Dato: 24. September 2006 kl: 00:15:52 »
Jo, strømningsteknisk vil tryktabet være afhængig af flowet, men problemet er jo her at der også er en wastegate at tage hensyn til.
Så snart wastagaten begynder at åbne vil der være et konstant tryk efter turboladeren, og dermed også et konstant tryk i manifolden.
Trykket i manifolden vil være trykket i turboladren minus tryktabet i røret, er dette tryk for lavt kunne man jo bare skrue op for wastegaten, men det løser jo kun tryktabet i røret under forhold hvor turboladeren yder nok til at wastegaten er åben. "Mellemområdet" hvor problemet ligger, tror jeg ud fra det beskrevne, at noget kan løses ved mindre tryktab i røret, om det er nok til at løse det samlede problem, kunne man vel undersøge ved at måle trykket før og efter røret?

Er det egentlig ikke det nævnte problem turboladere med variabel geometri er designet til at løse ?
Mvh. Casper