Der var ikke så meget at gøre.. Lyden var ikke til at tage fejl af... den utæthed, som blev kraftigere og kraftigere var på den gale side af turboen. Det kunne selvfølgelig være de 4 stk. 8kantede bolte, som havde løsnet sig... meeen... et hurtigt kig afslørede, at udstødnignsmanifoldspakningen på cyl. 3 var ved at forlade moderskibet.
Og hvor var pind-boltene henne??? Nå.. sådan nogle har det åbenbart med også at lave faneflugt.
Jeg kunne godt regne ud, hvorfor JJ så længe har kørt rundt med utæt manifoldspakning på Fru Grå.... Det er faktisk lortearbejde at skifte.
Nå.. det var jo bare at gå i gang efter fyraften i går... Af med turbo, kølerør til westgaten (syncroting) af med indsugningsslanger og så i gang.
6 møtrikker tilbage (for der manglede ligesom to) løsne forsiiiiiigtigt. stramme lidt, løsne lidt, stramme lidt, løsne lidt. Udnytte friktionsvarmen. Det kan IKKE betale sig at forivre sig her. Alle 6 kom af. Pyha..
Nå. Nu var det let at se, at de to pindbolte på cyl. 3 var knækket ca. 5 mm inde i topstykket. Det var godt... for ellers havde jeg jo nået hjem til aftensmanden. Nu fik jeg lige lidt ekstra tid på værkstedet. Kærligheden skulle stå sin prøve.
Jeg fyrede CO2 svejseren ind i hullet, og byggede langsomt boltene op, til de ragede ud af gevindhullet. Så tog jeg en M10 mørtik, som fik en ordentlig tur med en undersænker, så der var et ordentligt plørehul og svejse i. Svejsede møtrikkerne på pindboltene. Ventede så varmen kunne trænge ordentlig ind (Den tid det tager at stoppe sin pibe, sagde Gamle Ib altid)... og så Vupti.. ud med stumperne. Gevindene blev skåret op med snittap, og det hele blev samlet igen med nye bolte.
Lyder det nemt... hmmmm, Det skrevne ord kan godt snyde lidt....
-om jeg gider at gøre det igen?
NIKS. Bliver det aktuelt tror jeg sgu at jeg hiver motoren ud... Så er der nok også lidt andet at kigge på ved den lejlighed.
I får lige at par fotos af skurkene.
PS: og så er det for øvrigt en fed fornemmelse at køre hjem igen og høre at den nu lyder meget bedre, og trækker bedre, og at ladetrykket nu er kommet tilbage med fuld styrke: 1,0 bar.