Forfatter Emne: Manifoldpakning... den lille bandit.  (Læst 4029 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Mølle

  • Gæst
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Dato: 13. November 2009 kl: 09:23:43 »
Der var ikke så meget at gøre.. Lyden var ikke til at tage fejl af... den utæthed, som blev kraftigere og kraftigere var på den gale side af turboen. Det kunne selvfølgelig være de 4 stk. 8kantede bolte, som havde løsnet sig... meeen... et hurtigt kig afslørede, at udstødnignsmanifoldspakningen på cyl. 3 var ved at forlade moderskibet.

Og hvor var pind-boltene henne??? Nå.. sådan nogle har det åbenbart med også at lave faneflugt.

Jeg kunne godt regne ud, hvorfor JJ så længe har kørt rundt med utæt manifoldspakning på Fru Grå.... Det er faktisk lortearbejde at skifte.

Nå.. det var jo bare at gå i gang efter fyraften i går... Af med turbo, kølerør til westgaten (syncroting) af med indsugningsslanger og så i gang.

6 møtrikker tilbage (for der manglede ligesom to) løsne forsiiiiiigtigt. stramme lidt, løsne lidt, stramme lidt, løsne lidt. Udnytte friktionsvarmen. Det kan IKKE betale sig at forivre sig her. Alle 6 kom af. Pyha..

Nå. Nu var det let at se, at de to pindbolte på cyl. 3 var knækket ca. 5 mm inde i topstykket. Det var godt... for ellers havde jeg jo nået hjem til aftensmanden. Nu fik jeg lige lidt ekstra tid på værkstedet. Kærligheden skulle stå sin prøve.

Jeg fyrede CO2 svejseren ind i hullet, og byggede langsomt boltene op, til de ragede ud af gevindhullet. Så tog jeg en M10 mørtik, som fik en ordentlig tur med en undersænker, så der var et ordentligt plørehul og svejse i. Svejsede møtrikkerne på pindboltene. Ventede så varmen kunne trænge ordentlig ind (Den tid det tager at stoppe sin pibe, sagde Gamle Ib altid)... og så Vupti.. ud med stumperne. Gevindene blev skåret op med snittap, og det hele blev samlet igen med nye bolte.

Lyder det nemt... hmmmm, Det skrevne ord kan godt snyde lidt....

-om jeg gider at gøre det igen???? NIKS. Bliver det aktuelt tror jeg sgu at jeg hiver motoren ud... Så er der nok også lidt andet at kigge på ved den lejlighed.

I får lige at par fotos af skurkene.

PS: og så er det for øvrigt en fed fornemmelse at køre hjem igen og høre at den nu lyder meget bedre, og trækker bedre, og at ladetrykket nu er kommet tilbage med fuld styrke: 1,0 bar.

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #1 Dato: 13. November 2009 kl: 10:06:09 »
Det er bare et dirt job at skifte manifold pakninger........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #2 Dato: 13. November 2009 kl: 10:38:55 »
Sikken en perlehistorie, du har nu også så meget tålmodighed  :P

Hinze

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #3 Dato: 13. November 2009 kl: 14:50:37 »
Det er sgu helt nostalgisk - sådan lidt tårepersende at læse sådan en beretning. Det giver jo mindelser om en ungdommelig tid med glødende manifolder, forvitrede støttebolte, alverdens kronisk lækkende slanger og dillerdaller på den side af motoren.... ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.002
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #4 Dato: 13. November 2009 kl: 15:04:24 »
Citat fra: "Jarl"
Det er sgu helt nostalgisk - sådan lidt tårepersende at læse sådan en beretning. Det giver jo mindelser om en ungdommelig tid med glødende manifolder, forvitrede støttebolte, alverdens kronisk lækkende slanger og dillerdaller på den side af motoren.... ;-)


Bare vent Jarl,  Din motor er garanteret rustet sammen, når du engang skal skille den af.
Det problem har vi turbo tilhængere ikke :wink:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #5 Dato: 13. November 2009 kl: 15:14:20 »
Meget godt ord at brygge lidt videre på - det der turbotilhængere. Man kunne måske udvikle det lidt - turboaddicts, turbofile eller slet og ret - for nu at give de rette associationer "turbomaner". Måske ikke helt præcist - er der snarere en slags betændelsestilstand som i turbotitis. Og motoren, der foræder sig indtil den brækker sig, er det så en turbobulimiker?

Nå - jeg må vist hellere tage min Ritalin og holde weekend nu;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #6 Dato: 13. November 2009 kl: 15:48:37 »
Og hvis pumpen så strejker, er det så dieselanoreksi ?  :roll:

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #7 Dato: 13. November 2009 kl: 15:54:09 »
Sidder på anden række i midten og nyder underholdningen :wink:

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Mølle

  • Gæst
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #8 Dato: 13. November 2009 kl: 18:32:50 »
Citat fra: "Jønne Ukendt"
Sidder på anden række i midten og nyder underholdningen :wink:

 Mvh Jønne Ukendt


Det er vel ikke sådan at du er kommet til at sætte dig imellem to sæder?????

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #9 Dato: 13. November 2009 kl: 18:47:56 »
Jeg syntes ikke der er billeder af den nye pakning. Er du gået over til stål. ?

Mon ikke Turbofluenzaen driver over af sig selv. ?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #10 Dato: 13. November 2009 kl: 19:06:23 »
Citat fra: "KHSalvesen"
Jeg syntes ikke der er billeder af den nye pakning. Er du gået over til stål. ?

Mon ikke Turbofluenzaen driver over af sig selv. ?

Kurt



eller også skal de allesammen vaccineres med benzin  :D
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #11 Dato: 13. November 2009 kl: 19:24:18 »
Hmmm, jeg kan huske at Hasse og dig sagde samstemmende i din indkørsel: "Tag motoren ud Jens Jakob - det er langt det hurtigste".

Og ja - jeg kører stadig rundt med det...........

Et spørgsmål - når du svejser ned i topstykket for at forlænge pinbolten - hvordan undgår du at det skader topstykket?

Gode hilsner

Jens Jakob
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Crapz

  • Gæst
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #12 Dato: 13. November 2009 kl: 19:30:49 »
svejsning binder ikke i alu :D

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #13 Dato: 13. November 2009 kl: 19:33:11 »
Nej, men varmen kan hærge aluen? Eller bliver det aldrig så varmt at det gør noget?
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Crapz

  • Gæst
Manifoldpakning... den lille bandit.
« Svar #14 Dato: 13. November 2009 kl: 19:34:33 »
jeg laver en lille klat i hullet så jeg får fat i bolten der nede holder en møtrik over hullet som har et større inder hullet end boltens størrelse :D

så svejser jeg hullet op så, møtrikken svejser sig fat

så lader jeg det køle også kan jeg tage den af med en skralle :D