Forfatter Emne: diesel spørgsmål vedr. start  (Læst 3515 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Dato: 30. November 2009 kl: 21:17:48 »
Hej Alle

ja, dette er så ikke et spørgsmål ang. t3 men min nyindkøbte mercedes 307d ladvogn

MEN spørgsmålet kunne også være relevant for t3ejere : )

Spørgsmålet går på følgende :

når jeg skal starte den kold, så SKAL speederen være trådt i bund ellers vil den ikke starte, hvorfor ikke??? den skal have en vis kompression i motoren, forvarme kammeret, diesel, luft og motoren skal tørnes... MEN hvorfor har speederen en betydning, det kan jeg sgu ikke helt regne ud!!!

Nå den er sprunget igang går den meget uroligt og hårdt medmindre man giver den lidt gas, så lyder den 5 cylinderet som min dejlige t4 5 benet : )

og varm er der ingen problemer overhovedet!!!

en nysgerrig dieselejer

jesper

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #1 Dato: 30. November 2009 kl: 21:21:12 »
gløderør evt?? eller træt af dage :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #2 Dato: 30. November 2009 kl: 21:23:56 »
ja, men synes ikke det hjælper at forvarme flere gange i træk, men ja bestemt en mulighed! men hvorfor starter den nemmere med speederen i bund så? fordi der er for meget diesel i forhold til luft eller??? håber sgu ikke den er træt, har ikke gået mere end 150000km

jesper

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #3 Dato: 30. November 2009 kl: 21:37:51 »
hvis du nu har et gløderør der er dødt eller 2. du tjekker dem nemmest med en bilux pære og 2 ledninger. så skruer du ledning af hvert gløderør og sætter pæren i serie.. så lyser den hvis den virker og gør intet hvis det dødt så vidt jeg li husker :0) der er noget med at det rør ved pumpen på sårn en fyr er totalt klammo og skifte :0) så det er sikkert det rør der er sprunget over hvergang :0)   Måske :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #4 Dato: 30. November 2009 kl: 21:38:51 »
bilux er de der gammel dags forlys pærer 45watt bobbel pærer de kan bedre tåle en fedt finger og kan samtidig belaste mere end en prøvelampe
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #5 Dato: 30. November 2009 kl: 21:46:31 »
okay, det var da en mulighed : ) tak

Men hvorfor starter den bedre med speederen i bund, blot af ren nysgerrighed?

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #6 Dato: 30. November 2009 kl: 21:50:16 »
hmm :0) der ska vi vidst ha en mere erfaren herre på banen. jeg er bare en knægt fra landet :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #7 Dato: 30. November 2009 kl: 22:17:44 »
Er der hvid røg når den går i tomgang kold og har stabiliseret sig? Har den de gamle "store" gløderør eller de nye mindre med en ledning til hvert rør? Har du fundet tomgangsforstilleren? Den skal stilles op under koldstart.

Er tomgangen hård i starten?

Jeg ville tjekke og skifte gløderør, og så kigge på diesel-tilførslen om den var 100% .. skifte vorfilter og feinfilter (det har jeg vist endda liggende) og blæse tilbage i tanken med trykluft hvis den har stået længe.. tømme tanken 100% og rense den trådsi der sidder i. Ny diesel på..

Er der stadig bøvl.. ud med dyser og tjekke sprøjtemønster og tryk.. eller bare skifte indmaden i alle 5 og tropfrorh time pumpen til det nye tryk.

Meen mon ikke en håndfuld nye Bosch Duratherm og et par filtre kan hjælpe på koldstart..  Der ville jeg begynde..

Tjek også lige om der bobler luft i vorfilteret (det klare plastfilter) når den får lidt gas.. så skal der lige tjekkes for utætheder i samlinger fra tanken og frem. Fuldspændebånd på, så sparer man mange bekymringer i fremtiden.. deder havespændebånd er sku ikke optimale til brændstofslanger.

mvh

Jan
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #8 Dato: 30. November 2009 kl: 22:21:47 »
mit bud:
gamle sure dyser der forstøver som en vandpistol........
450bar og fuldt flow så skal der nok være 20% mængde tilovers der har en næsten hæderlig forstøvning, og derved lige kan rive den igang
Mvh. Casper

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #9 Dato: 01. December 2009 kl: 07:05:16 »
Jan, jeg blev helt forpustet af alle de ting : ) men jeg er godt klar over, hvor jeg skal søge og hvor problemerne højst sandsynligt befinder sig! så det vil jeg selvfølgelig undersøge!

Men når den slå igang så skal den have en smule gas for at gå jævnt, men den ryger ikke! det er næsten som om den " ruller " lidt når den er kold!

Casper - vil det gøre at speederen skal være i bund for at udligne luft og diesel forholdet???

mvh jesper

det er den type med den bøjle imellen gløderørene : ) oldschool...

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #10 Dato: 01. December 2009 kl: 10:27:47 »
Hvis er motortypen er den med de gamle gløderør hvor lang tid forvarmer du så inden du starter ?
Mvh. Casper

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #11 Dato: 01. December 2009 kl: 10:39:55 »
Hej casper

den slår sgu selv fra og jeg kunne tælle det til kun 10 sek i morges og vi havde da 4 graders frost! derfor prøvede jeg 3 gange at forvarme og alle gange slog den fra efter 10 sek!!!

jesper

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #12 Dato: 01. December 2009 kl: 11:01:37 »
Normalt skal de gamle rør med glødespiral have op til 60 sekunder, så vidt jeg husker er den en glimlampe der viser om der gløde ved de gamle rør. Måske du har nye alligevel, de gamle rør er m18 i gevindet. Kan du se hvilke rør du har, måske du kan tage et billed
Mvh. Casper

Bluestar

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #13 Dato: 01. December 2009 kl: 11:25:27 »
Hmm... ja jeg kan da lige prøve at skille lidt ad senere i dag, så må vi se...

jesper

Flyng

  • Gæst
diesel spørgsmål vedr. start
« Svar #14 Dato: 01. December 2009 kl: 17:19:46 »
Hej

Jeg ville også lige kikke på brændstofslangerne, også dem, der sidder imellem dyserne. Hvis de er mørnede kan brændstoffet løbe tilbage i tanken, når bilen har stået et stykke tid, og så er systemet fyldt med luft og bilen er svær at starte (og derfor er du måske nød til at jokke speederen ibund). Det har jeg selv været udefor et par gange.