Forfatter Emne: Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q  (Læst 5413 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline automatik_ulrik

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Dato: 29. December 2009 kl: 20:01:26 »
Hej Forum.

min WBX'er har altid haft lidt høj tomgang 1000-1200. men nu er den blivet lidt mærkelig"er".

Jeg havde den kærer Bus ude af sit "vinterHi" i går. for at tage på hyggetur til tyskland.

Den startede i første hug. efter et par km. begyndte den af miste kræfter jeg kobler ud. motoren går i tomgang(meget højtomgang)1600-1900rmp.

-speeder'en helt i bund - de første 2 sek. Moter reagere næsten ikke kun højtomgang. så flyver den i max omdrejninger jeg holdere den der lidt(4-5sek.). der efter alt normalt.

Efter har jeg lagt mærke til at -

- tomgangen for det meste ligger ved 1600-1900rmp.
- Hvis motoren er varm, og jeg slukker, skal jeg vente lidt før jeg kan starte i første hug. ellers vl den ikke rigtig starte motoren drejer bare uden den går i gang.

igår på den langetur skete det 3 gange at den mistede kræfter. og skulle have fuld gas. inden den fik kræfterne igen. men der skulle mere gas for at holde fart. Jeg vælger at holde ind og lader motoen kølle af har efter kører det igen.!

jeg har mistanke på den mærkelig tomgang kan værer Tomgangsmotoren(Tomgangsbanaen i toppen af motoren) der er slit. er måske er blivet mere Slit. (der for den nu meget høje og svingene tomgang)

Motoren der sætter ud/mister kræfter.har jeg mistanke til tændspolen.

Jeg er lidt forviret hvad der kan være galt. derfor vil jeg grene hører jeres ideer. :o


Det skal siges at motoren er med Kat.(MV/SS)

Ulrik
Mvh Ulrik

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #1 Dato: 29. December 2009 kl: 20:32:19 »
Høj tomgang "lugter" af utætte vacuum slanger.

Ingen reaktion på gas, kunne være den lille kontakt der sider i bunden af gasspjæld; den skal give fuldgas eller ingen gas. Hvis den hænger lidt i "ingen gas", tja så giver den ingen gas selvom du jokker i bind. Prøv om du kan lokalisere ledningerne og tjek forbindelserne og hør om kontakten klikker når du åbner og lukker spjældet med hånden og slukket motor.

Går ud fra den selvfølgelig har friske tændrør, rotor og strømfordelerdæksel.

Hinze

Offline automatik_ulrik

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #2 Dato: 29. December 2009 kl: 20:45:46 »
Citat fra: "Hinze"
Høj tomgang "lugter" af utætte vacuum slanger.

Ingen reaktion på gas, kunne være den lille kontakt der sider i bunden af gasspjæld; den skal give fuldgas eller ingen gas. Hvis den hænger lidt i "ingen gas", tja så giver den ingen gas selvom du jokker i bind. Prøv om du kan lokalisere ledningerne og tjek forbindelserne og hør om kontakten klikker når du åbner og lukker spjældet med hånden og slukket motor.

Går ud fra den selvfølgelig har friske tændrør, rotor og strømfordelerdæksel.

Hinze


Det lyder som noget jeg kan prøve.

 tændrør, rotor og strømfordelerdæksel. bliv skiftet for 6000km siden. så jeg kan ikke udelukke det. jeg vil bestille nye for en sikkerheds skyld.
Mvh Ulrik

Offline opelhaj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.563
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #3 Dato: 30. December 2009 kl: 18:09:56 »
sprit i benzinen.... og så se hva der sker :0)
Start bud 5000.- med mindre andet er aftalt.  1,9dg doka med sneglehus, sommervogn, Daily driver lupo 3l Årg 2005 med træk og Grüne Plakette, uden partikel filter. 21*86*58*06




http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=19911

Offline ThomasG

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 394
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #4 Dato: 30. December 2009 kl: 23:03:30 »
Citat fra: "opelhaj"
sprit i benzinen.... og så se hva der sker :0)


Må man godt det, når den har 'kat'?
venlige hilsner
Thomas G.

tlf. 51209660
- nybagt og glad ejer af
   Dacia Lodgy, 1.5dCi 7-pers. som kører rigtigt godt.
- ingen kørende T3 p.t., men man ved aldrig hvad der sker.

Offline POLLE955

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.765
    • Vis profil
  • T3 model: 1982 vestfalia aaz diesel
  • By: 4700 Næstved
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #5 Dato: 30. December 2009 kl: 23:51:43 »
Det tror jeg ikke der sker noget ved , men det virker vist kun på kaburatormodeller .
hilsen poul
Speed Kills - Drive A Bus And Live Forever!
Vestfalia camper aaz diesel 1982 , Audi A2 ,14 tdi,Skoda fabia 1,2 tsi 105 hk ,Skoda Octavia 1,2 tsi 105 hk .20680265
Næstved 4700

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #6 Dato: 31. December 2009 kl: 00:02:53 »
Det lyder mistænkeligt meget som "The Vanagon Syndrome"... http://www.vanagain.com/bucking1.htm
Hvis det var en karburator model ville jeg også sige sprit, men is-problemer opstå sjældent på multipoint injection som din MV/SS ( Er det en MV eller en SS ?).
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #7 Dato: 31. December 2009 kl: 00:03:52 »
Nå Poul var lidt hurtigere...
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline automatik_ulrik

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #8 Dato: 31. December 2009 kl: 00:10:34 »
Citat fra: "WBX Manden"
Det lyder mistænkeligt meget som "The Vanagon Syndrome"... http://www.vanagain.com/bucking1.htm
Hvis det var en karburator model ville jeg også sige sprit, men is-problemer opstå sjældent på multipoint injection som din MV/SS ( Er det en MV eller en SS ?).


Ja det har jeg haft mistanke til  det og ville prøve denne løsning. http://www.benplace.com/vanagon_intermittent_syndrome.htm

Jeg "mener" det en SS - den stammer fra schweiz'ere land. og jeg kan ikke få rmp over 4500. men det skal undersøges.

Ulrik
Mvh Ulrik

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #9 Dato: 31. December 2009 kl: 00:15:10 »
Og når du så alligevel har luftmængdemåleren åben, så tjek lige at den giver det rigtige signal.
Der findes en rigtig fint videobeskrivelse af udførelsen på the samba
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline automatik_ulrik

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #11 Dato: 31. December 2009 kl: 00:37:24 »
Jeg siger Mange TAK.  - du fant den før mig. heh.

Jeg må sige at jeg har lidt at skyde med, når jeg får tid næste År. :wink:  

Hvor er det dejligt med en WBX'ere.  8)
Mvh Ulrik

Offline automatik_ulrik

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 34
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #12 Dato: 29. Marts 2010 kl: 22:30:32 »
God aften

Ja så har jeg haft lidt tid til at kigge på motoren(kun kigge). efter at været på en "søndags tur"/"ud af vinterhig" med busen. lille tur.
er poblemet at:
Når den er kold ligger tomgangen på ca900-1000rmp. når motoren er varm er tomgangen på ca 2000rpm. har fundt en fin vejledning til at måle div. føler/kontakter og værdiger/modstande. mm .  men det bliver næste weekend.(skal nok dele det med jer.)

Men ! hvor skal dette stik side? det et "Rundt 3polet han stik".? ar ikke kunne finde nogen modpart? måske i har set dette før.  og igen det en MV/SS motor.
Mvh Ulrik

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #13 Dato: 29. Marts 2010 kl: 23:42:04 »
Det stik lader du bare "hænge". Det er til induktionsgiveren, der giver "tegn" når svinghjulet suser forbi TDC, Top Dead Center. Det er til VW diagnose, og indgår ikke i noget i dagligdagen.

Hinze

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Mærkelig tomgang & motor kræfter \"2,1i WBX Motor&q
« Svar #14 Dato: 30. Marts 2010 kl: 20:56:55 »
Hvis du har stillet den i vinterhi med en ikke fuld tank vil der være stor risiko for kondensvand i tanken!

Det er en udbredt misforståelse at karburator sprit KUN virker på karburator biler. Formålet er det samme symptomerne på problemet med vand i benzinen er bare lidt forskellige. Eller nærmere ikke så udbredte med indsprøjtning.

I en karburator motor vil de små iskrystaller der dannes når kold luft blæser forbi dysen stoppe denne.
I en indsprøjter er benzinen under højere tryk og bliver blæst ind istedet for suget ind, dermed stopper dysen ikke så nemt til.

Men vandet kan være i benzinen lige meget hvad. Det spritten (isepropyl alkohol) gør er at binde vandet og opblande det spritten, dennes vægtfylden er nærmere benzins end rent vand er, der så tager det med igennem cylinderen.

Derfor er det altid en god idé at have så fyldt tank som muligt når temperaturen svinger meget.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)