Forfatter Emne: hjælp til lidt fejl søgning idag!  (Læst 4109 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Dato: 17. Januar 2010 kl: 22:46:13 »
Er lige kommet hjem, efter en god tur til sverige med kæresten og hunden... På et tidspunkt skifter min 1.6 td lyd "Som et lille hul fra potten"  og resten af turen har jeg kørt med rimligt nedsat effekt...Dog lidt længere på litteren;) Men det var seje 500 km jeg efterfølgende kørte med ingen "turbo effekt" ... Var nede og se under bilen med moteren tændt (i 10 cm sne) lyder som om det er inde ved turboen men kunne ellers ikke se mere... Skal på værksted i løbet af ugen, ville lige høre om i havde nogle gode ideer?

Jeg tænker måske et hul før turboen eller lign... er det helt væk...håber ikke det er selve turboen..

det skal lige nævnes at jeg op af nogle af bakkerne i sverige kom jeg fra 90 ned på under 70, selv om spederen var i bund....

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #1 Dato: 17. Januar 2010 kl: 23:05:25 »
Det er sansynligt at det er en pakning mellem topstykke og udstødningsmanifold. Det er en helt almindelig hændelse for en 1.6TD.

 Mvh Jønne Ukendt
 .
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #2 Dato: 17. Januar 2010 kl: 23:16:23 »
Du kan evt. gå ind i søgemaskinen og skrive "manifoldpakning". Mølle har skrevet en malerisk historie om netop dette pakningsskift.
 I fald min diagnose er korrekt.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #3 Dato: 18. Januar 2010 kl: 00:00:10 »
takker og søger
....

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #4 Dato: 18. Januar 2010 kl: 00:08:22 »
lyder sku ikke godt...Hvor lang tid tager det med lidt mekanikker assistance og værksted....? bare et gæt... Er det meget besværligt uden moteren er ude? Er pakningen til at få fat i?

tak indtil videre..

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #5 Dato: 18. Januar 2010 kl: 01:50:55 »
pakningen er billig men det kan være det værste at skifte!!!
tror hellere jeg vil lave rust i 10 timer i streg  :evil:  end skifte manifoldpakning på en jx!!

så hvis du har mod på det syntes jeg selv du skal skifte den da det kan blive ret kostbart på et værksted!!
du kommer nok ik udenom at bruge gas og ilt, så vær sikker på at det er i nærheden samt nye støttebolte og møtrikker :)

ps. min motor ryger ud for at skifte den da samtlige støtte bolte sidder fast i en helicoil og jeg vil have skiftet dem alle når jeg nu skal...
undskyld hvis jeg lyder lidt mavesur, men jeg har aldrig oplevet nået værre i 10 år som mekaniker, og så ødelagde det vores ferieplaner i sommers!!
men jeg får sku aldrig de nemme biler, så du er nok heldigere end mig... god arbejds lyst :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #6 Dato: 18. Januar 2010 kl: 06:28:46 »
Så slemt er det ikke - tag dig god tid hvis du gør det selv.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Mølle

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #7 Dato: 18. Januar 2010 kl: 06:45:01 »
Når manifoldpakningen ryger giver det sådan en fisende lyd nå man accelererer. Det der så sker er at udstødningsgassen ikke danner nok tryk til turboen, som så ikke lader ordentligt med effekttab til følge.

Hvis du går i gang selv, så sørg for at gøre det et sted, hvor du kan få bilen på lift, samt har adgang til varme og svejseværk.

giv dig tid som Morten skriver.... Det kan lade sig gøre... vælger du et værksted, så vælg et, som ser ud til at være gearet til gamle biler... din rep kræver følelse og forståelse for materialernes samspil. En lærling hos VW kan nå at ødelægge mange pindbolte inden han giver op og overlader jobbet til svenden... Forhåbentligt den ældste, eller en dygtig pladesmed som har styr på varme. Husk du betaler også for at de nosser rundt.

http://www.t3nettet.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=8849&highlight=st%F8ttebolte

Men når du kommer ud på den anden side... så er du jo medlem af en lille eksklusiv klub... Vi burde faktisk lave en T-shirt med "yes.. I did it"

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #8 Dato: 18. Januar 2010 kl: 08:40:48 »
Jeg er også snart parat til at melde mig ind i "Støttebolt'ens Venner"..

Nyder i øjeblikket både fisen og manglende trækkraft - periodisk - så det må være op over...
Jeg undlader, at udføre handlingen selv - fik forløbet beskrevet af min iøvrigt gode mekaniker, der ikke er af "bare-skifte-reservedele-typen" - og har lavet en deal med ham om operationens udførelse...

Skønt, at købe en velholdt garagebil, der har kørt 35000 km på 8 år...
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #9 Dato: 18. Januar 2010 kl: 09:14:08 »
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #10 Dato: 18. Januar 2010 kl: 09:24:25 »
@windfinder - manglende turbo effekt kommer ikke alene af at en eller flere manifoldpakninger er utætte. Tjek evt. trykrøret fra turbo til indsugningsmanifold (dette tjekker du nede fra).
- samt trykventilen (sidder på indman.mellem luftfilterkasse og tandremsdæksel)  på indsugningsmanifolden og til sidst trykslangen fra indman. til LDA dåsen på dieselpumpen( dette tjekker du oppe fra). Hvis du tager på noget "gør det selv" værksted - så skriv evt. hvornår, så kan jeg evt. komme forbi.

Manifoldpakninger står bare pludseligt af hvis man ikke har evt. efter spændt de 8 bolte efter nogle 100 km og evt har brugt nogle pap-pakninger fra et alt for billigt slipesæt - derfor mine røg efter 30tkm på en spritny motor  :evil: .
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #11 Dato: 18. Januar 2010 kl: 09:37:13 »
Hawaibussen... ok tak, skal nok lige give besked, men hvis jeg selv laver blive det på min makkers værksted 1000 meter fra gør det selv i sydhavnen...

det er min første t3 syncro "har haft t4 syncro" så har aldrig haft pillet ved det før...
Den tidligere ejer var mekanikker, så man kan håbe, at det hele ikke sidder helt fastgroet....

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #12 Dato: 18. Januar 2010 kl: 10:24:12 »
Citat fra: "windfinder"
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....


gas og ilt burde kunne gøre det, gjorde det bare ik for mig, selvom jeg (prøvede at være) tolmodig ;)

co2 svejseren er til hvis støttebolten aligevel knækker, så kan man svejse en møtrik på, men der er ik meget plads!

en inductions-varmer burde være toppen af poppen, men jeg  har aldrig prøvet en og de er også ret dyre samt har ik været på markedet så længe, men det er da klart fremtiden da du bedre kan styre varmen og ik brænde omkringliggende  ledninger og slanger af ;)

som sagt så er mine støttebolte skiftet før min tid, og der har alle geind fået en rustfri helicoil! dette er sammen med alu-topstykke og jern støttebolt åbenbart en en dårlig blanding!!
håber ik at du er lige så uheldig :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

windfinder

  • Gæst
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #13 Dato: 18. Januar 2010 kl: 10:56:54 »
tak for svaret niels.... Gas og  ilt ved man sku også hvad er...;)

håber at give en melding i løbet af idag.

Offline poot

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.003
    • Vis profil
hjælp til lidt fejl søgning idag!
« Svar #14 Dato: 18. Januar 2010 kl: 10:58:22 »
Citat fra: "verner"
Citat fra: "windfinder"
takker for de fine svar... kører nok på værksted idag eller imorgen for at sikre mig det er der problemet ligger... men det lyder meget rigtigt...

Lige meget hvad, skal det laves ! Bilen er for sløv nu og larmer "som et hul i potten", nok till jeg ikke vil eje min bil i længere tid...
Skal lige have hørt min mek om det der varme, ved sidst med barearmsbøsningen brugte vi bare co2 til at varme den... Skal det være et rigtigt induktions aperat?

hvis jeg beslutter mig for at gå igang
, er der så andet man skal skifte når man er igang med at skille hjertet helt af....


gas og ilt burde kunne gøre det, gjorde det bare ik for mig, selvom jeg (prøvede at være) tolmodig ;)

co2 svejseren er til hvis støttebolten aligevel knækker, så kan man svejse en møtrik på, men der er ik meget plads!

en inductions-varmer burde være toppen af poppen, men jeg  har aldrig prøvet en og de er også ret dyre samt har ik været på markedet så længe, men det er da klart fremtiden da du bedre kan styre varmen og ik brænde omkringliggende  ledninger og slanger af ;)

som sagt så er mine støttebolte skiftet før min tid, og der har alle geind fået en rustfri helicoil! dette er sammen med alu-topstykke og jern støttebolt åbenbart en en dårlig blanding!!
håber ik at du er lige så uheldig :)


 :lol: Så er det man må ud i noget med 10mm støttebolte, og skære gevind :lol:
Poul Ottesen
Kørende : T3 syncro doka, 2,1 MV (Moshel) = mobil shelter :D
T3 camper 88 1,6 TD  ( Freja ) = venter på 35 års fødselsdag :)
T3 bus 81 1.6 D (Scoremobil)projekt = venter på "far" !!!!