Forfatter Emne: Ultimativ dieselløsning  (Læst 13889 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #30 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 13:56:28 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???


Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.

Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.

Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.



nej nej nej i må for guds skyld ikke stoppe ¨krigen¨
så lang tid det er skrevet med et glimt i øjet kan jeg ikke se det skulle være et problem  :P
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #31 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 14:11:31 »
Citat fra: "jankjerbye"
Det lyder spændende med de bremser Rasser! Jeg går som sagt og lurer på denher Audi 5000S der bare står og rådner. Og efter at have skilt mine nuværende bremser ad har jeg fået lidt blod på tanden... det er jo ret nemt!

På sigt overvejer jeg lave sådan en opgradering: http://syncro.ca/audibrakes/default.htm. (Om 10 år bliver sku det kun registrerings attesten der afslører at det ikke er en ægte 16" :P)

Men igen går der lidt pessimisme i den m.h.t. syn.. det ville fandme være ærgeligt at skulle pille hele lortet af.


Hvis du har en AUDI 5000 på hånden er det da bare at komme i sving !!!
På en syncro er det jo kun det halve arbejde.

Jeg har været på udkig efter AUDI bremserne (som er 2-stemplet) i lang tid, men det er ikke lykkes at finde nogen, derfor købte jeg AMG'erne (ved et uheld... Jeg ville byde 133,33 euro, hvilket ebay med komma opfatter som 13333 euro. Heldigvis slap jeg med 220 euro. Det er jo også en ok pris for 2 sprit nye AMG kalibre !? )

Jeg går og tænker på at få min bil TÜV godkendt, så er man ude over det !  Er der nogen med erfaringer af den slags ?

Måske en godkendelse med konstruktive ændriger ?
Er der nogen der ved hvordan og hvorledes med det ?

Hvis du gemmer de gamle bremser, skal det da ikke tage mange minuter af skifte i forbindelse med syn  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #32 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 20:06:50 »
Citat fra: "bos1"
Citat fra: "Jarl"
Citér
Jarl, det går jo helt galt for dig fortiden! Måske vi skulle oprette en tråd dedikeret til at svine hinanden til???


Det var faktisk ment som en hyggelig joke fra min side - måske synes jeg heller ikke at jeg selv bærer heeele ansvaret for benz.-diesel-fighten alane.

Jeg synes faktisk, at det er sjovt og underholdende, og jeg morer mig mindst lige så meget over angrebene på dieselfløjen, som den anden vej.

Jeg kan kun tale for min part, men når jeg laver fis med benz.-folk er det i den dybeste respekt for den maskine de kører rundt med. Vores forum er kendetegnet ved en rar, hyggelig og hjælpsom tone. Samtidig er der plads til fis og ballade engang imellem. Sådan skal det være - synes jeg. Hvis nogen føler sig trådt over tæerne, så speak up - så må vi justere tonen.



nej nej nej i må for guds skyld ikke stoppe ¨krigen¨
så lang tid det er skrevet med et glimt i øjet kan jeg ikke se det skulle være et problem  :P



hej hej med jer....

nej jeg synes nu heller ikke den skal stoppes så længe den er ment i sjov

jeg kan såmen også godt tage lugten i bageriet

men jarl jeg synes nu det er dig der bære ALT ansvaret for denne kamp...ti hi hi hi hi hi hi  men vi diesel folk arb vel bare som en diesel vi bliver bare ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved ligsom vores maskiner

Mvh Flemming  :lol:  :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #33 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:12:12 »
Det var nu kun ment for sjov Jarl, jeg mente bare du har mange skud i bøssen! Man skal lige op i omdrejninger for at have et svar parat hele tiden!
Og hvis det kommer dertil vil jeg da også gerne påtage mig min del af ansvaret...
Men I har jo også selv bedt om det, jeg mener hvorfor bliver I ved med at prøve at holde liv i de biler? Det er jo næsten som at se gamle mennesker blive skubbet rundt på alderdomshjemmene med læger og apperater i en lind strøm efter sig :wink:

/Mads

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #34 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:23:56 »
Bare i orden Mads - nu kender jeg dig jo ikke sådfan personligt, så jeg ville hellere være lidt ekstra forsigtig....

Vi er straks tilbage på drillepinden  :wink:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #35 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:32:06 »
Citat fra: "Djursland"
...  men vi diesel folk arb vel bare som en diesel vi bliver bare ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved og ved ligsom vores maskiner

Mvh Flemming  :lol:  :lol:


Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #36 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:42:06 »
Citat fra: "WBX Manden"

Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker  :lol:


det er fordi folk der køre i dem ikke behandler dem ordenligt rasmus...

og hvis alle dieseler var født med inder køler og olie køler og 80 gr termostat ville de holde evigt

Mvh Flemming  :lol:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #37 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:45:17 »
Citat fra: "Djursland"
Citat fra: "WBX Manden"

Eller hvor'n er det nu med diesel T3'er... de bliver ved og ved og ved og ved og ved med at gå i stykker  :lol:


det er fordi folk der køre i dem ikke behandler dem ordenligt rasmus...

og hvis alle dieseler var født med inder køler og olie køler og 80 gr termostat ville de holde evigt

Mvh Flemming  :lol:


Mon dog !? :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #38 Dato: 18. Oktober 2006 kl: 21:50:15 »
Citat fra: "WBX Manden"


Mon dog !? :roll:


det er faktisk tæt på

Mvh Flemming  :lol:

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #39 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 12:47:53 »
Så er vi hjemme igen.

Min 1,6 TD og jeg, kan nemt tåle lugten i bageriet, men god damn det Benzin lugter ilde.

Men respekt for det, Puch maxi kører jo også på benzin.

Min første bil var en benzin bil, nu er jeg blevet voksen.

Jarl, du er helt udenfor, og kan bare komme på plads i din rullende grillbar.

KH KHS - Nu skal jeg til Jydetræf. I ved noget med øl og dæk.
Kurt - 25115788

T3Sync

  • Gæst
Ultimativ dieselløsning
« Svar #40 Dato: 25. Oktober 2006 kl: 18:37:04 »
fejl

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #41 Dato: 25. Oktober 2006 kl: 19:06:05 »
[size=24]?[/size]
Kurt - 25115788

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #42 Dato: 30. December 2006 kl: 20:03:21 »
Jeg genopliver lige denne tråd lidt....

De to 2,0 med og uden turbo audi motore, er de ikke svære at finde dele til set i forhold til fx. en aaz´er eller noget i den stil? Man er vel sikkert nød til at købe en hel bil for at få en motor, men jeg tænker på hvis toppen skal skiftes senere eller den slags.

Umiddelbart virker en 2,4D eller 2,5TDI´erne som de mest oplagt for en 5-cylinder convertering, snakker vi blandede drivmidler og kompleksitet af elsystemet, så røger TDI´erne jo desværre nok.

Så er vi tilbage til den 2,4D, er det den der hedder AAB i motorkode ?

Er der nogen der har detaljerede data på 2,0D 2,0TD og 2,4D, jeg tænker ud over effekt på moment slaglængde boring osv.

Er 2,4D motoren udstyret med indmad der gør en moderart trykladning mulig? jeg tænker på oliekøling af stempler osv.

Hvordan ligger 2,4D termisk set i forhold til fx. en jx´er ?

Hvad med den omtalte audi 5-cylinder lyd, er den også at finde i den 2,4D, mere så man havde en ide om "harmonien", det er jo nok meget nemmere at rende ind i en t4 2,4D end en audi 100/200 med diesel motor


mange spørgmål, men sådan er det når tømmermændene har sat ind og man liger med laptoppen i sengen.......
Mvh. Casper

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ultimativ dieselløsning
« Svar #43 Dato: 30. December 2006 kl: 20:58:39 »
Den 5-benede Audi er grundlæggende en videreudvikling af den traditionelle 4-benede motor, som VW "adopterede" fra Audi i starten af 70'erne. Alt, hvad der ligger i VW's frontmotorbiler, er grundlæggende Audi-maskiner.

Den 5-benede 2,0'er startede altså som en udbygning af den 4-benede 1,6'er. Det ses på de vitale dimensioneringer i motorens hjerte. En boring på 76,5 og en slaglængde på 86,4. Lidt hurtig optanke giver det resultat, at den 6-benede (Volvo 240 + 740 + VW LT) er samme familie med samme mål - blot forlænget med endnu et ben. Hvad der gør den 5-benede unik, er krumtapsølernes forsætning. På en rækkemotor med 4 eller 6 cyl, vil 2 stempler følges op og ned. I den 5-benede er alle søler forsat med en indbyrdes forskel på 360/5 grader. Derfor kører den ekstremt jævnt og med en saftig turbineagtig lyd. Af pladsmæssige hensyn er der flyttet rund på nogle sekundære komponenter - dieselpumpe og vandpumpe. Alle 5-benede diesel har oliesprøjt under stemplerne - ligesom VW fik det fra introduktionen af KY i '87 og kan derfor principielt klare en moderat turboladning.

Samme udvikling, som 1,6'eren har gennemløbet - med vokseværk til 1,9  - er sket med den 5-benede. I 1990 præsenterede Audi verdens første personvognsdiesel med direkte indsprøjtning. Det skete i Audi 100 2,5 TDI, der byggede på 2,4'eren i opboret udgave med andre stempler og et andet topstykke (og selvf. en anden dieselindsp.) Mange efterløbere er siden gået i det spor.

Selvsamme motor ligger i T4 og T5 - en robust arbejdshest, der specielt i 2,4 udg. uden turbo er meget tæt udødelig. Topstykkerne er desværre en achilleshæl. de revner på samme måde som T3'ernes, men er heldigvis ikke så dyre. Vacuumpumpen er kendt for en irriterende, men ufarlig tikken.

Men en 2,4 uden turbo i en T3'er - det er en drøm.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Ultimativ dieselløsning
« Svar #44 Dato: 30. December 2006 kl: 21:25:51 »
Hmm 2,4 AAN der ligger i T4 er 5 cylindret siger i? Hvad med AAB?

Hvordan er momentet? Hvor mange HK har den? Jeg syntes at have hørt at T4 ejere med 2,4D omtaler den som MEGET sløv i optrækket, er det bare fordi T4eren er tungere?

Hvordan er dieseløkonomien i den?

Hvad er udfordringerne i at stoppe den i en T3? Passer JX dele på? Kan den gå på klokken?
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012