Forfatter Emne: Avancering af pumpe, men (måske) mere røg?!?  (Læst 840 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Avancering af pumpe, men (måske) mere røg?!?
« Dato: 19. Oktober 2006 kl: 21:14:17 »
Hmm - den lyder lidt tricky.

Altså du sætter dyser i med højere åbningstryk uden at foretage nogle ændringer i første omgang. Det medfører senere og mindre indsprøjtning. Mindre indsprøjtning = mindre røg (forudsat samme luftmængde er til rådighed). Senere indsprøjtning = lidt mere røg.

Så trimmer du indsprøjtningen lidt i tidligere retning, men du rør ikke mængden (har jeg ret?). Det burde give lidt mindre røg igen 0,99 er fint til 175 bar på dyserne og totalt set burde timingen ligne den originale meget. Med mindre du har skruet på mængden, så har du nu mindre mængde end standard.

Altså er der noget der ikke passer helt, og det giver anledning til nogle spg.:

1) Ved du, hvordan dyserne forstøver - har du set det med dine egne øjne?

2) Ved du 100% at de åbner på 175 bar?

3) Er der uhindret lufttilgang - du snakker noget om et luftfilter, som jeg ikke har forstand på, men begrænsninger i lufttilførslen fører til øget røg.

4) Har du rørt ved mængdeskruen?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Avancering af pumpe, men (måske) mere røg?!?
« Svar #1 Dato: 20. Oktober 2006 kl: 11:56:53 »
OK - måske luftfilteret er forklaringen. Turbodieselmotorer trækker - som du ved - enorme mængder luft igennem. Bare den mindste hindring giver en mærkbar reaktion.

Til sammenligning:

Normalt, når jeg smider rapsdyser og rapsolie i en motor, så er det med synligt mindre røgudvikling til følge. det åbner mulighder for at skrue lidt op på pumpen uden at den ryger urimeligt
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!