Det er et godt spørgsmål, og jeg har ikke svaret, men et par bud kan vi vel strikke sammen.
JX'eren er jo i bund og grund adapteret fra småbilsserien Golf, Passat Audi 80, Jetta osv. Der var der jo en TD, som med nogle ændringer kunne bruges til T3'eren - bl.a. en ændret turbolader.
Teknisk set er en turbo jo "gratis effekt" - forstået på den måde, at den bruger udstødningstrykket til at sætte sving i møllen. Med en kompressor "stjæler" man jo noget af motorens effekt til at drive den. Til gengæld leverer kompressoren også varen helt fra kælderen (lave omdr.), hvor turboen først er leveringsdygtig, når der er lidt omdrejninger på motoren og dermed noget udstødningsgas.
Den vigtigste forklaring er formentlig økonomisk. Det er "ukompliceret" og billigt at brokke en turbo på, mens en kompressor er dyr og besværlig.
Vi som alle elsker vores gamle T3'ere vil nødigt høre det, men allerede ved dens introduktion i 80 lå skitserne til T4 på tegnebrædtet. Det var meningen at man ville have en Transporter med motor foran og forhjulstræk. I Hannover har man nok betragtet den lidt som en overmoden frugt, og derfor skulle udviklingsomkostningerne holdes i bund. Derfor fortsatte man med en motorserie fra T2'erne. Enhver kan se, at 1,6 D/TD til en bil af den størrelse er at presse citronen. Den skulle selvfølgelig have haft Audis 5 cylindrede 2,0/2,4/2,5 D - lidt i stil med T4'eren.
Heldigvis er der også gode ting ved overmodne modeller. De indeholder mange års erfaring med netop den bil, og år for år forbedres småting. Derfor viste T3'eren sig som en markedsførende minibus/varevogn med et førermiljø, som på den tid var i særklasse. De lidt betænkelige køreegenskaber fra T2'eren var blevet tæmmet og i sin helhed fremstod bilen som en veldrejet skabning.
Men kompressor blev det aldrig til :cry: