Forfatter Emne: Kompressor i stedet for turbo  (Læst 1622 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kompressor i stedet for turbo
« Dato: 08. September 2005 kl: 14:21:49 »
Hej

Djursland og jeg har diskuteret, hvorfor man ikke bruger kompressor på dielsel og helt bestemt hvorfor ikke på T3 1,6 TD, da den jo tilsynladende har store ploblemer med turboerne !?

Jeg ved godt den ikke har samme virkningsgrad og effekt, men den løser da mange af de andre problemer.

Er der nogen som kan komme med en fornuftig forklaring ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Kompressor i stedet for turbo
« Svar #1 Dato: 08. September 2005 kl: 16:42:19 »
Det er et godt spørgsmål, og jeg har ikke svaret, men et par bud kan vi vel strikke sammen.

JX'eren er jo i bund og grund adapteret fra småbilsserien Golf, Passat Audi 80, Jetta osv. Der var der jo en TD, som med nogle ændringer kunne bruges til T3'eren - bl.a. en ændret turbolader.

Teknisk set er en turbo jo "gratis effekt" - forstået på den måde, at den bruger udstødningstrykket til at sætte sving i møllen. Med en kompressor "stjæler" man jo noget af motorens effekt til at drive den. Til gengæld leverer kompressoren også varen helt fra kælderen (lave omdr.), hvor turboen først er leveringsdygtig, når der er lidt omdrejninger på motoren og dermed noget udstødningsgas.

Den vigtigste forklaring er formentlig økonomisk. Det er "ukompliceret" og billigt at brokke en turbo på, mens en kompressor er dyr og besværlig.

Vi som alle elsker vores gamle T3'ere vil nødigt høre det, men allerede ved dens introduktion i 80 lå skitserne til T4 på tegnebrædtet. Det var meningen at man ville have en Transporter med motor foran og forhjulstræk. I Hannover har man nok betragtet den lidt som en overmoden frugt, og derfor skulle udviklingsomkostningerne holdes i bund. Derfor fortsatte man med en motorserie fra T2'erne. Enhver kan se, at 1,6 D/TD til en bil af den størrelse er at presse citronen. Den skulle selvfølgelig have haft Audis 5 cylindrede 2,0/2,4/2,5 D - lidt i stil med T4'eren.

Heldigvis er der også gode ting ved overmodne modeller. De indeholder mange års erfaring med netop den bil, og år for år forbedres småting. Derfor viste T3'eren sig som en markedsførende minibus/varevogn med et førermiljø, som på den tid var i særklasse. De lidt betænkelige køreegenskaber fra T2'eren var blevet tæmmet og i sin helhed fremstod bilen som en veldrejet skabning.

Men kompressor blev det aldrig til :cry:
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Kompressor i stedet for turbo
« Svar #2 Dato: 08. September 2005 kl: 17:52:56 »
Ja, alle de ting du nævner omkring turbo vs. kompressor er jeg klar over.

Det undre mig bare der ikke rigtig findes nogen som har eftermoteret kompressor på T3 og specielt dieselerne, men også dielselbiler som helhed  :roll:

Som nævt tidligere giver turbo mange problemer bag i en T3, hvor hoveddelen af problemerne kunne afhjælpes med en kompressor.

Moderne kompressorer er ret nemme at have med at gøre, montere og vedligeholdesesfri, samt virkningsgraden også er god efterhånden.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Djursland

  • Gæst
Kompressor i stedet for turbo
« Svar #3 Dato: 11. September 2005 kl: 21:29:08 »
hej med jer.

Hvorfor vælge turboladning
Mange fabrikker vælger at turbolade deres motorer, fordi motoren så kan være mindre, men stadigvæk give en høj effekt.
Det giver også et meget højt drejningsmoment uden brug af mere brændstof, og det er nemmere at lave en miljøvenlig motor.
Fordelen ved f.eks. at bruge turbolader frem for kompressor er, at turboladeren bruger motorens udstødningsgasser og varme som drivmiddel. En kompressor kobles på krumtappen, og den vil tage noget effekt fra motoren for at kunne arbejde.

Daglig brug & holdbarhed
En turbolader er bygget til at holde en motors levetid. For at hjælpe den på vej er det vigtig at overholde olie -og filter service.
Det gælder også luftfilteret, da en turbolader lever af ren olie og luft. Det værste, man kan gøre, er at slukke motoren omgående efter hårdt brug.
Det der sker er, at olien i turboladeren ikke cirkulerer mere, og den olie, der er tilbage, dannes der koks af. Koks i små lejer er ikke godt.
Det bedste man kan gøre, er at køre langsomt uden nogen form for belastning de sidste 5 minutter og så slukke omgående for motoren.

det var lige noget jeg synes at det passede ind på dette indlæg

Mvh Flemming   :lol: