Forfatter Emne: Forstand på elektronik?  (Læst 2640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forstand på elektronik?
« Dato: 14. September 2005 kl: 17:09:55 »
Hej

Jeg har et elektronisk problem. I vores bus er der 2 højtalere for & 2 bag. De forreste har hver et + og et - kabel. Til højtalerne bagved går der 2 + kabler og et - kabel. Minuskablet til baghøjtalerne er altså fælles.

Når jeg spiller højt, er det som om radioen (Blaupunkt DAB 106) slår fra. Samme problem opstod med min tidligere radio (JVC). Har det forbindelse til at der kun er et fælles minuskabel? Når jeg fader over på fronthøjtalerne, er problemet væk. Baghøjtalerne er originalt monterede fra VW, og altså også den besynderlige kabling. Jeg har målt alle kablerne igennem for at afsløre et brud eller utilsigtet stelforb. De er OK. Hvad gør jeg?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Mads-kaa

  • Gæst
Forstand på elektronik?
« Svar #1 Dato: 14. September 2005 kl: 18:44:38 »
er radioens - poler til baghøjtalerne forbundet til hinanden, det kan godt værre et problem hvis de er! Hvis der derimod er kortslutning ved højtalerne skulle det ikke være noget problem! Hvis du forstår? - polerne må ikke være kortsluttet på radioen!!!
Alt andet lige vil jeg sige at lydkvaliteten burde blive bedre ved at trække et ekstra - kabel

/Mads

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Forstand på elektronik?
« Svar #2 Dato: 14. September 2005 kl: 21:51:10 »
Hejsa
Jeg har lige stået med nogenlunde samme problem. Og kloge mennesker har fortalt mig at der ikke skulle være noget problem i selve konstruktionen. Der hvor det går galt er at spændingsfaldet i -ledningen bliver større fordi den skal trække den samme strøm som de to +ledninger tilsammen. Ved lav belastning er det ikke et problem da strømstyrken ikke er særlig høj men når man baldrer op for musikken og strømstyrken stiger, bliver der nogle underlige skæve sinuskurver og så fiser højtalerne af. Din radio har jo nok en lille anordning der forhindrer dette.
...Så ja prøv at hive en ekstra ledning frem til -polen og se hvad der sker.
I øvrigt lyttede jeg ikke til dette råd og det resulterede i at jeg måtte købe et par nye højtalere.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Djursland

  • Gæst
Forstand på elektronik?
« Svar #3 Dato: 14. September 2005 kl: 23:31:48 »
hej jarl..

jeg vil gå ud fra de andres forklaring med at du skal trække nogle ordenlige højttaler kabler til dine højttaler de bageste såvel de foreste.. pga. at hvis de er for tynde er der dels for stort spændingsfald. (en radio køre ud med ca 3 til 4 volt når du spiller højt). og dels bliver modstanden alt for stor.  i en højttaler er der en spole der beværger sig når den for strøm da den sidder i et magnetfelt.  den spole er en nøje udmålt modstand som din radio er bygget til at arb sammen med den modstand som er i højttaleren. MEN hvis du så trækker lange tynde kabler  mange dobler du den modstand da der er meget modstand i tynde kabler. tænk på hvis dit hus brænder hvad er bedst din 1/2" haveslange eller en brændslange.. så træk 2.   4 til 6 kvadrat kabler med 1 + og 1 -  dvs et kabel med 2 ledninger i til hver højttaler da det kun var i gamle dage at radioer brugte fælles stel (-)  så er du over dit problem og en side gevinst er at du vil føle at du har fået nye højttaler i pga at der kommer mange flere detaljer i musiken altså en meget bedre lyd.

det der fiser en højtaler af er at en radio skal sende en ren sinuskurve ud og når der bliver skruet godt op sender den en hakket kurve ud og så ved højttaleren ikke om den skal ud eller ind. og så bliver spolen ikke kølet nok og den lak som sidder på spolen koger op og går imod magneten da der ikke er plads til den mere.

og mads der må ALDRIG være en kortslutning nogle steder da det øgelægger udgangs trinnet i radioen  :evil:

og nej der er ikke en anordning til at forhindre at man skruer for højt op og der kommer hakkede/skæve kurver ud af radioen...  

og radioen skal værre slukket når man roder med den jeg har set mange radioer der er stået af pga at er den ikke er slukket og man lige kommer til at røre stel med et højttaler kable det være - som +  ubs  ja så koster det et udgangs trin eller 2..  :cry:  

Mvh Flemming   :lol:

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Forstand på elektronik?
« Svar #4 Dato: 15. September 2005 kl: 10:53:31 »
OK. Nu er jeg ualmindeligt mageligt indrettet, og jeg vil gå langt for at undgå at rykke den fine velurhimmel ned i konens Carat for at få et fuc**** kabel trukket.

Derfor har jeg lige et nyt feberredningsforslag, som jeg gerne vil have kritik på:

Højre udgang for kobles til højre forhøjtaler - helt normalt
Venstre udgang for kobles til venstre forhøjtaler - helt normalt

Plus fra højre udgang bag kobles til plus på højre højtaler bag. Minus fra højre højtaler bag kobles til plus på venstre højtaler bag. Minus fra venstre højtaler bag kobles til minus fra venstre udgang bag. Sagt på normalt dansk: Jeg sætter baghøjtalerne i serie (= dobbelt så stor impedans) og forbinder dem som - hedder det brokobling?

Kan det lade sig gøre? Jeg ved at stereovirkningen bag går fløjten, men det er jo bare børnene, der sidder der.... :twisted:

Kan radioen tage skade af denne brokobling? Der er jo behagelig stor modstand i systemet
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Djursland

  • Gæst
Forstand på elektronik?
« Svar #5 Dato: 15. September 2005 kl: 12:04:02 »
hej jarl...

stop stop stop hooooold innnnnde hold hold hold....

i en wek må du se om du ikke kan tænde op i værkstedet og så luske der ud uden din ualmindelig magelighed opdager at du er gået derud... 8)

NEJ det må du ikke gøre med mindre din kone ikke vil høre radio mere når hun køre bil..  :?:

jarl hvad gør du hvis dit topstykke ravner tager du så den nemme men ikke holdbare løsning og putter kølertætner i eller skifter du det. jeg kender godt dit svar du går i gang med værktøjet og ikke noget i en bøt.  :D

så du må igang med at køre 2 kabler ud til dine højttaler 1 - og 1 + til hver højttaler ligesom til de foreste..

Mvh Flemming  :lol:

Mads-kaa

  • Gæst
Forstand på elektronik?
« Svar #6 Dato: 15. September 2005 kl: 15:17:26 »
Nu ikke for at være på tværs flemming, men den kortslutning jeg taler om er mellem de to minus-poler på højtaleren, du kan jo også kalde det en forbindelse hvis du vil, men det er jo sådan systemet er hos Jarl pt.!!!

/Mads

Ps.: jeg tror ikke radio vil tage skade af den serie konstruktion, så skal det sgu være en ringe radio, men jeg vil give Flemming ret i at det er en super klyt løsning, som sikkert lyder dårligere end som det er nu!!

Djursland

  • Gæst
Forstand på elektronik?
« Svar #7 Dato: 15. September 2005 kl: 18:38:16 »
hej med dig.  :D

okay godt ord igen mads.. jeg gik ud fra at det var en kortslutnig til stel  eller de sad sammen og det må der ikke være... det andet er som du sige en forbindelse....

og en dårlige/billig radio køre med fælles stel inde i radioen. dvs på 2 udgangs trin er der 1 - og 2+  og en blå prik radio (som jarls og min) køre ikke med fælles stel på udgangs trinnet.. så hvis de køre sammen udenfor radioen kan den godt tage skade på udgangs trinnet.

PS. jeg har lavet bilstereo siden jeg var 18 og jeg er 32 i dag.. og i 5 år på højt plan..
for 4 mdr siden var jeg og en kammersjuk ved at flytte nogle ting ud af min bil og mit anlæg stod og spillede ligså stille og han tog noget ud hvor ledningen til min subwoofwoofer hang fast i det han tog ud. og så rykkede han til med det resultat at ledningen til min subwoofer kom til stel det gav et kæmper skrald og så blev der helt stille... så kunne jeg skifte ting ud fra en ende af.. det kostede 31,000 kr i stumper der var brændt af..  :evil:

derfor må der ingen kortslutninger til stel værre. det var derfor jeg skrev som jeg gjorde mads...