Forfatter Emne: 1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??  (Læst 4213 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

namtab

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Dato: 28. September 2010 kl: 20:29:21 »
Godaften de damer og herrer..
Jeg ved godt det ikke er en t3, men trods alt en VW.
Den har lige fået ny tandrem, og været oppe hos Bosch i Ålborg og fået indstillet pumpen. Har efter råd fra dem skiftet gløderørene i dag ( og de var FÆRDIGE, der manglede ligefrem 1 cm) men den starter stadig dårligt. Den hoster og harker og sprutter, lyder som den går på 3 cylindere, eller er ved at kvæles. Har en mistanke til den nederste remskive (krumtapsremskiven), da jeg har hørt at den kan finde på at "skride", eller kan det være dyserne, der har forkert åbnings-
tryk?? Kan pumpen gøre at den "skaber" sig sådan?
Vil være taknemmlig for et godt råd, inden jeg ellers bliver nødt til at skifte motoren.

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #1 Dato: 28. September 2010 kl: 21:00:39 »
Og den cm der manglede af de gamle gløderør sidder hvor?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #2 Dato: 28. September 2010 kl: 21:24:17 »
For mig lyder det som en helt almindelig efterårsmorgen med T3, bliver det ikke bedre når bæstet har kørt lidt?
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #3 Dato: 28. September 2010 kl: 21:36:51 »
Er du sikker på at der kommer spænding til de nye gløderør...?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #4 Dato: 29. September 2010 kl: 07:41:48 »
Hvis de gl. gløderør har været kortsluttet, så er bladsikringen sikkert gået.
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

flarupone

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #5 Dato: 30. September 2010 kl: 00:23:16 »
Hmm, tak for hjælpen (skrev fra min søn's log-in i går) . de fik strøm -). i dag "flåede" jeg topstk af, og det viser sig at ventilerne har lavet mærker i stemplerne, da den nedersteremskive , åbenbart HAR været skredet, hvilket så nu betyder planing/trykprøvning af top-stk, afrensning af krumtap, og udskiftning af remhjul. og besøg v Bosch igen for finjustering af pumpen, håber fanme, at den så kører som den skal -)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #6 Dato: 30. September 2010 kl: 07:37:46 »
Hvis takthjulet på krumtappen har været skredet, så er det muligt, at udsparringen i krumtappen er slået i stykker og at sternfladen ikke er helt regulær længere. Årsagen til problemet er typisk, at der har siddet en ulyksalig 8.8 bolt, som slet ikke kan stå for presset.

Hvis du vil have tillid til din motor, så er det tvingende nødvendigt at der bliver lavet en kompromisløs reparation her. Det indebærer 1) at sternfladen bliver fræset af med den korrekte fræser, 2) at udsparringen (hvis den er slået) bliver repararet (svejs gods på og fil den ned til oprindelig facon eller fræs om til TDI-profil 3) at der kommer en fejlfrit takthjul på (bemærk mange eftermarkedshjul er skæve), 4 at der kommer en 12.9 bolt i og at den tilspændes korrekt og låses med Locktite.

Ja - jeg ved det - det forekommer pedantisk, men lige præcis på dette sted er der ikke råd til at hoppe over, hvor gærdet er lavest - det er virkelig en achilleshæl på disse motorer, og en defekt her koster - som du har oplevet - en kapital motorschaden.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline piesen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 292
    • Vis profil
  • By: 9460
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #7 Dato: 30. September 2010 kl: 20:34:35 »
lyder lidt som det samme problem vi hade på vores golf 3 1,9d 1y.jeg kunne blive ved med at justere den i pumpen og så kørte den ok i 30 km.efter jeg hade gjort det tilpas mange gange og var blevet godt træt af at stå på hovedt i maskinrummet kørte vi den ud til nordjysk diesel-elektro i aalborg.
fik fræst af krumtappen,ny ribrem,remskiver,div skruger og bolte,sving-dæmper,renovert dyser og teknikerløn.
at betale 10500,- men det kunne sagtens betale sig,den hade jo kun gået 239159 km :-)
men hold da op den gik godt bagefter :-)

flarupone

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #8 Dato: 30. September 2010 kl: 22:31:12 »
Godaften, nu er remskiven afmonteret, og ganske rigtigt var den "basket", dvs noten var VÆK. Kan man købe/låne/leje fræser nogle steder? "nogle"  havde forsøgt at reparere ved at bore hul gennem remskiven, ind i krumtappen, og sat en "tap" i. Der er ikke meget plads, men hvis jeg nu får det rettet op, med fræser, eller selv får "konstrueret" noget fræse/slibeværktøj, vil jeg så ikke kunne "fixere" den på samme måde? altså bore et hul igennem den nye remskive, ind i krumtappen, montere en rørstift, som planes til, montere bolten igen, med loctite, skal den så bar' "knokkelspændes", eller er der en momentstatus? på forhånd, tak for råd/vejledning/ideer.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #9 Dato: 30. September 2010 kl: 22:49:39 »
Jeg ved ikke, hvad dit ambitionsniveau er, men netop på det sted er der ikke nogle kompromiser, der er gode nok. Tapper, rørsplitter og andet fixfaxeri skal nok holde hele vejen hen til bageren efter smøger, men længere dur det ikke. Det er sammenpresningen - takthjul mod sternflade, der skal holde hjulet på plads intet andet. Derfor skal sternfladen være perfekt, og det kan den blive med den håndfræser, du refererer til. den kan købes mange steder - bl.a. hos "dieselkontor". Måske kan du lægge en hundredemand i kagekassen på et værksted og få lov til at låne den, men vær forberedt på, at det kan være hårdt arbejde, for når sternfladen er blevet tæsket af et løst takthjul, så er den glashård, og hvis det skal holde, så skal den være absolut plan. Krumtapper til 1,9 er også til at finde for penge, så hvis du har mod på at skifte den, så er det måske i virkeligheden den billigste og bedste løsning, men klart koster det noget tid.

Der er et moment, der skal overholdes. det lyder 90 nm + 90 grader, og det er meget! Du må endelig ikke tage mopdhold med gearkassen - den kan slet ikke håndtere det moment. Enten skal du vha en gammel tandrem tage modhold på takthjulet eller også skal du have bundkarret af og lægge noget i klemme i krumtapslaget. Det er super vigtigt, at du bruger en bolt i rigtig kvalitet 12.9 - ellers har du det samme cirkus om lidt igen. Held og lykke.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

flarupone

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #10 Dato: 30. September 2010 kl: 23:26:52 »
Du har HELT RET, må jo gå den tunge vej til bageren efter brød, og "bestikke" mig til at låne en fræser, men kan jeg dog ikke som "hjælp" til "noten" montere en rørstift modsat den? Det må dog hjælpe med at fixere kamhjulet. I får resultatet i morgen aften, om den kører.
Tusind tak for råd/vejledning Jarl. Har selv været udlært mekaniker i 32 år, ganske vist ved Citroen, men har ikke mødt mange med din viden om dieselmotorer, som ovenikøbet vil dele med vi andre "dødelige".

flarupone

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #11 Dato: 02. Oktober 2010 kl: 20:16:46 »
HJÆLP. Nu har jeg fræset sternfladen af( lånte fræser v Vw i Hobro), boret et 5 mm hul igennem remhjulet, mont det igen med NY original bolt, og en 5 mm rørstift,og rød Loctite, spændt den efter forskrifterne, mont et brugt topstykke som så meget okay ud. den startede fint, lyder sundt , uden hosten/harken eller sprutten, men nu er jeg seriøst bange for at der er noget galt med det "nye" brugte topstykke, for den danner tryk i expansionsbeholderen, LÆNGE inden den bliver varm. Pumpen er stillet efter "gehør", men mener at kunne erindre at Jarl skrev et sted at hvis pumpen/"tændings-tidspunkt stod for "højt" ville man få samme symptom? Blot lige til orientering finder jeg en MASSE T3 dele under min oprydning på værkstedet, har en 87 Caravelle til at holde, der har kørt 1.500 km efter en motorrep til 23.000 ( ikke lavet af undertegnede) der er bla.a spritny turbo, nyt topstk, olie-rør osv. har en sådan vogn værdi? Karossen er ikke umullig at redde, men skal nok ha lidt hjælp.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #12 Dato: 02. Oktober 2010 kl: 20:20:20 »
Fandt du tilfældigvis et anhængertræk og bag-beklædninger..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

flarupone

  • Gæst
1,9 td passat AAZ går dårligt, men hvorfor??
« Svar #13 Dato: 02. Oktober 2010 kl: 21:44:18 »
Nej, desværre. Bagbeklædninger er nemme at lave selv. 5 mm hård masonitplade, 5-10 mm skumgummi, og til sadelmager/stofforretning efter nappa, eller lignende. Skummet limer du på FORSIDEN med spray-lim, og nappa med regulær kontaktlim, på bagsiden, hvor du efter at ha ombukket, smører lim på begge dele, strammer det til efter at limen er "nap-tør", og derefter kan du skrue dem fast, hvis du ik er så heldig/dygtig at du har gemt de gamle, hvor du så kan bruge hullerne  som lære til den nye. -)