Forfatter Emne: Hopper ud af 1. Gear.  (Læst 2133 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hopper ud af 1. Gear.
« Dato: 19. September 2005 kl: 09:58:59 »
Citat fra: "rotaxmeincke"
Min WBX er pludselig begyndt at hoppe up af 1. gear når jeg sætter igang.
Det sker med et klonk.
Er der tale om jurstering eller Defekt.


Tror desværre det skyldes defekt.  :roll:
Hvordan har gearkassen det ellers ?
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hopper ud af 1. Gear.
« Svar #1 Dato: 19. September 2005 kl: 11:08:02 »
Ikke godt !

Hvis det synger meget, er det jo fordi det er slidt  :shock:

Et tegn på gearkassen er slidt/ færdig plejer at være når den synger og hopper ud af gear ...

Hvis den samtidig er svær at få i gear, er syncromesseringene også slidte.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hopper ud af 1. Gear.
« Svar #2 Dato: 19. September 2005 kl: 22:09:26 »
Er det en 4 eller 5 trins? 4 trins har 1´. gearet inde i "selve gearkassen" 5 trins har 1. gearet bagved det forreste dæksel sammen med bakgearet. Det betyder, at det er relativt nemt at lave 1. gearet på en 5 trins, mens det kræver et veludrustet værksted på en 4 trins.

Justeringen "forsvinder" jo ikke pludseligt. Hvis vi skal prøve med en online-diagnose må du nok op med lidt mere beskrivelse af problemet. Er det kun ved påløb? Er lejerne i gearkassen i øvrigt ok? Synger den kun i 1. gear?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Hopper ud af 1. Gear.
« Svar #3 Dato: 19. September 2005 kl: 22:20:11 »
Ja, har prøvet at komme ind i en 4-gears uden held  :evil:

Har ikke rigtig kunne finde noget nogen steder om, hvordan man skiller skidtet ad...  I værstedshåndbogen står der bare, at det er værkstedsarbejde.
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Hopper ud af 1. Gear.
« Svar #4 Dato: 20. September 2005 kl: 15:10:28 »
Bankelyde :x  Fy for pokker! Hvis jeg var dig, ville jeg nok indstille kørslen indtil problemet er løst.

Check:

Er trækakslerne spændt og ok?
Er der slup i differentialelejerne?

Hvis det er OK, skal du nok ind i gearkassen.

Du skal bruge adgang til en ordentlig værkstedspresse og en MEGET kraftig & lang aftrækker. Så skal du påregne at skifte dobbeltkeglelejet, alle pakninger & shimmerringe. Derudover er din skiftemuffe samt 1.gearstandhjulet formentlig slidt og er direkte ansvarlige for fejlen. Når du så er derinde kan du lige så godt skifte synkromeshringene......

Alt i alt skal man nok være rimelig velbevandret i gearkasser, før man kaster sig ud i det. Til gengæld sparer man MANGE penge. Hvis du er frisk på det, er der en fin beskrivelse i den tyske rep.manual til T3, der hedder "So wird es gemacht"
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!