Forfatter Emne: Stor olielækage  (Læst 8878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Dato: 18. December 2010 kl: 22:40:41 »
Lorte-spasser-bus!!!

Siden jeg fik skiftet motoren i min Syncro har alt (næsten) kørt knirkefrit... Intet olieforbrug og ingen mislyde. Under en køretur i dag, begyndte olietrykslampen at blinke svagt. Har tidligere haft problemer med en smule overgang i lamperne, så panikkede ikke med det samme.
Da lampen blev kraftigere og buzzeren også begyndte, stoppede jeg bilen, åbnede døren og blev mødt af en meget lidt behagelig metallisk klapren. Slukkede straks motoren og gik om bag bilen, hvor der lå en sø af olie.

Umiddelbart har den smidt al olien. Det ser ud som om det pibler frem i samling mellem motor og gearkasse. Har på fornemmelsen af, at det er slemt, men hvor slemt???

Nogen diagnose eller link?

På forhånd tak.

Mattias

Offline bycro

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #1 Dato: 18. December 2010 kl: 23:22:25 »
evt. olietrykrøret til turboen der er gået læk har også prøvet det

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Svar #2 Dato: 18. December 2010 kl: 23:31:44 »
Uuupsss... Det er forresten en 2,1 DJ motor...

Offline bycro

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 26
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #3 Dato: 18. December 2010 kl: 23:34:21 »
øv

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #4 Dato: 18. December 2010 kl: 23:46:21 »
Hvis det er mellem motor og gearkasse, så er det pakdåsen bag svinghjulet derer gået.

Der er for 150 kr i smådele, og 4-8 timers arbejde.

Det er rimelig enkelt at skifte den.

Hvis du går igang selv - så vær MEGET opmærksom på afstandskiverne/ringene bag svinghjulet - og trykringen. Her er Haynes din gode ven.

Hvor meget olie er der tilbage når du måler på pinden?

Den metalliske raslen er sikkert hydrauliske løftere som har mistet trykket, det kommer igen når der kommer olie på.


Tag ventildæksler af og se om der er metalspåner eller blåt (har været varmt) ved nikketøjet.

Tap resten af olien af,  mål hvor mange liter der kommer ud,     kig efter metalspåner i oilen.


Af med oliefilter, sæt det på hovedet over et syltetøjssglas, se om der er metalspåner i olien.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Svar #5 Dato: 19. December 2010 kl: 12:21:23 »
Hej JJ...
Tak for dit svar.
Olien løb ud mellem gearkasse og motor. Har prøvet at ta' et par billeder - ved ikke helt, hvor meget man kan udlede fra dem..
Der var ingenting at se "oppefra"...

Hvis det er pakdåsen, hvad så med koblingen? Er den smurt helt ind i olie? Og skal skiftes?

Har set i manualen, der viser 7 skiver/pakninger. Er det bedst at skifte hele balladen? Hvor kan disse i så fald købes?

Mattias

Offline bos1

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.173
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #6 Dato: 19. December 2010 kl: 13:18:08 »
det kan også være den pakdåse der sidder ved højgearsakslen ind i  gearkassen
hvordan lugter den olie der kommer ud for der er tydelig forskel på lugten af motorolie og gearolie
vw passat 35i b3 2,0 16v GT variant
vw vento 1,8 clx 1996
tosse team syd
ja jeg har svært ved at tage en beslutning
hakuna matata
tlf 26476966

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #7 Dato: 19. December 2010 kl: 13:43:26 »
1. Tjek oliestanden på motor.
2. Skiverne skal _ikke_ forstyrres.

3. Der er trin for trin med fotos her:
http://volksweb.relitech.com/clutch.htm

4. Ja, koblingen er sikkert sølet ind i olie.
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #8 Dato: 19. December 2010 kl: 13:44:37 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #9 Dato: 19. December 2010 kl: 18:23:48 »
Det ligner ganske rigtigt en pakdåse, der har kapituleret. Du skal ha` maskinen ud, og kobling og svinghjul af. Surt: JA! Men forhåbentlig er skaden ikke større, end den kan reddes ?
Det larmer ad h...... til når hydroløfterne taber tryk, men når alt er samlet og trykket genoprettet vil du høre den sprøde wbx igen. I Haynes er desuden beskrevet hvordan du kan kontrollere og efterfylde hydro`erne.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Svar #10 Dato: 19. December 2010 kl: 19:14:30 »
Tusind tak for gode links. Kan se, at der er lidt delte meninger om, hvad som er lettest at hive ud - gearkasse eller motor. Hvad er jeres syn på det -husk at det er syncro.
Dvs at jeg skal ha' købt mig en pakdåse og en O-ring... Andet, der er smart at skifte når man har hele skidtet fra hinanden?

Kan også se, at folket på thesamba er meget obs på kvaliteten af disse pakninger... Nogle erfaringer? Er det bedst at bestille original på et VW værksted?

Og hvad med den kobling? Hvis den er sølet helt ind i olie, er den så bare til at smide væk?

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #11 Dato: 19. December 2010 kl: 21:17:05 »
Jeg ville hive motoren ud. Hævet over enhver tvivl. 4 bolte på gearkassen og broen under motoren = 2 bolte i hver side. Kølerslanger, gaskabel og ledningsnet. UD med dyret.
Hvor gammel er den kobling ? Du skal alligevel have den adskilt, og er den ret ny kan den aftørres med cellulose fortynder, bremserens etc. men har den kørt jorden rundt otte gange, ville jeg skifte den komplet med nyt udrykkerleje. Så ved du med sikkerhed, at den kører problemfrit fremover.
Og på trods af, hvad der står i manualerne, kan boltene til svinghjulet sagtens genbruges.
Kvaliteten af pakdåsen ville jeg nok sætte min lid til original vw. Den kan ikke koste alverden, men spare en masse besvær senere hen.
Tjek lige vandpumpen når du alligevel har den ude. Selvfølgelig kan det gøres mens motoren ligger i, men det er nu en gang lettere, når der er plads omkring.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Svar #12 Dato: 02. Januar 2011 kl: 15:46:10 »
T3-Guderne har ikke været mig nådige!!!

Fik tømt den lille sjat olie, der var tilbage på motoren i går. Der var vel omkring 0,75 l minus det, der er i filteret. Tog ventildækslerne af for at kigge efter den blålige farve, som JensJakob omtalte, men fandt i stedet en mere rødlig nuance. Måske lidt over i noget brunviolet...? Nogen, der har set dette før?
 Tørrede olien af nederste kant i toppen, og fandt desværre små metalspåner. Samtidig var olien nærmest koksgrå og helt uklar - nogen steder næsten lidt creme-agtig... Fik siet olien, hvor der også var små spåner og en del koks...

Jeg har desværre ingen billeder af skidtet da jeg glemte kamera.

Er motoren færdig?
Hvis ja, er jeg ved at være godt og grundigt træt af WBX maskinerne. I begge de T3'er jeg har ejet har der været alvorlige problemer med motoren...
Opmuntring modtages..

Mattias

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Stor olielækage
« Svar #13 Dato: 02. Januar 2011 kl: 20:03:15 »
Tror desværre ikke det er særligt opmuntrende. Metalspåner tyder desværre på, at det er i den alvorlige ende. Koksgrå oliesnask ville jeg seriøst mistænke for, at indeholde vand.
Noget er gået rivende galt i din motor, og hvor stor skaden er, kan du kun konstatere på den hårde måde: En total adskillelse. Inspektion af lejer, stempler, oliepumpe OG blokken.
Hvis det kan være en ringe trøst, har jeg også prøvet, at købe en angiveligt god motor. Vaskede og tørrede og pudsede den. Dyr Castrol olie, filter osv. osv.  lave udstødning og alt det andet.
I bilen med dyret. Montere og "høj" af forventningsfuld glæde ved udsigten til, at komme ud, at køre.
Påfylde olie, så den er klar til næste dag. ARGH!  Olien havde i nattens løb fordelt sig på gulvet.
Fik dog spændt efter og påfyldt en billigere olie, så den kunne startes. SÅ FIK DEN DØDSSTØDET.
Der var boret hul i blokken under generatoren. Gæt hvad der skete, når der kom tryk i systemet ?
NEMLIG! Der blev blandet vand og olie på gulvet, så jeg kender fornemmelsen.

Offline chewie

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 735
    • Vis profil
  • T3 model: '84 Transporter "Lille Blå"
  • By: Esbjerg
Stor olielækage
« Svar #14 Dato: 04. Januar 2011 kl: 15:21:25 »
Jeg havde næsten forudset, at den var rivende gal. Desværre har jeg hverken plads eller kundskaber til at splitte den ad.
Det ser ikke umiddelbart ud som om den har brugt vand... Metalspånerne er meget små og aflange. Det er ikke mange der er, men de er der... Hvad siger I til farven bag ventildækslerne...


Jeg overvejer nu at købe en billig blok, der er ok, og så flytte resten over fra en af de to komplette motorer jeg har... Nogen tips til, hvad der er en god idè at skifte når jeg har det hele ude?
Nogen alternativer til motor - har set en del på forskellige rækkemotorer, men tror desværre ikke det kan hænge sammen rent økonomisk.
Er der forskel på benzinøkonomi på en DJ og en MV motor?

Mattias