Forfatter Emne: T3 mek. i Århus/østjylland?  (Læst 6127 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Dato: 22. December 2006 kl: 02:33:28 »
Citat fra: "KaosPiloten"

Dertil nogen der kan sænke min T3 1987 1,6 TD?


Prøv på havnen, se efter dem med klap for øjet.  :wink:

KH KHS - Ud med bundproppen
Kurt - 25115788

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #1 Dato: 22. December 2006 kl: 08:05:11 »
Citat fra: "KaosPiloten"
Nogen der kender en god/ærlig T3 mek. i ovenævnte område?
Dertil nogen der kan sænke min T3 1987 1,6 TD?

Mvh

Thoma  8)


Jeg må henvise til et af de bedste og mest beskrivende indlæg i dette forum nogensinde:

Citat Jarl:

"Hmmm - jeg vil ikke være lyseslukker, men jeg vil gerne være redelig - derfor denne sang:

En T3 er mellem 15 og 25 år gammel. Det er en bil, som i sin konstruktion adskiller sig fra almindelige hverdagsbiler. Det er ikke nødvendigvis dårligt, men det betyder, at man ikke kan forvente særlig ekspertise af ethvert gadehjørneværksted.

Samtidig er T3'eren også ofte en bil, som på den ene eller anden måde har haft en erhvervsmæssig karierre tidligt i sit liv - hvad hvidpladebilerne angår - ofte som taxa, skolebus eller institutionsbus.

Motor-/gearkassemæssigt er der også nogle ting man må tage i betragtning. WBX-maskinerne er bundsolide konstruktioner, som har en tilstrækkelig ydelse til bilens størrelse. Men de er tørstige. Ved blandet hverdagskørsel er 8 km/l realistisk - en erfaring jeg har gjort med min 1,9l/90hk indsprøjtningsmotor (GW - for kendere) Dieselmaskinerne er meget små til bilen. 1,6 d med 50 hk giver en topfart på ca. 100 km/h og befinder sig bedst i underkanten af 80. Bor din svoger i bakket terræn, så er det ikke motoren til ham. Der findes også en 1,7, men den finder du ikke let i DK. 1,6 TD har egentlig fine præstationer og flot økonomi - 12 - 14 km/l. På mange måder en sympatisk motor, men også sårbar. En lille hårdt presset maskine, der lider af kroniske temperaturproblemer, hvis ikke man udstyrer den med diverse ekstra kølehalløj, som nemt beløber sig til 2-3000 kr. Som bekendt koster det kassen at få repararet på en diesel, hvis ikke man kan selv. Gearkassen er slet og ret noget lort. Den tærer hurtigere end et gammelt cykelstel på havnen i Hanstholm og den kan dårligt håndtere det moment, den bliver udsat for. Samtidig er den 2,5 m lange ledforbindelser fra gearstang til gearkasse upræcis og giver vanskelige og langsomme gearskift.

Som det fremgår af ovenstående køber man sig ikke bare lige en T3 og suser rundt i i et års tid indtil den falder for syn. Før det år er gået har man puttet så mange penge i den, at man er nødt til at beholde den på livstid. Helt galt er det, hvis man ikke selv er chefmekaniker på den. Det er ikke rentabelt at suse rundt i sådan en bil, hvis man ikke selv kan smide en ny motor og gearkasse i fra tid til anden. Skal man på værksted, når noget går i stykker, så er det billigere for din svoger at forrente en spritny minibus.

Man må så spørge sig selv om alle os, der kører rundt i disse biler er hjernedøde eller bare almindeligt tåbelige?

Ingen af delene! Vi er forelskede. At eje en T3 er et kærlighedsforhold, og sådan nogle kan ikke gøres op i tid og penge. Hvis jeg havde samlet de penge jeg har puttet i mine T3'ere gennem de sidste 20 år, så kunne jeg sikkert købe en Lexus kontant idag. Men om jeg kunne gøre det om, ville jeg ikke. Hvad fanden skulle jeg i en identitetsløs småbil med småborgerlig signaleffekt. Så kunne jeg ligeså godt have et skilt om halsen med teksten: "Jeg kan ikke tage stilling til en skid!". Derfor kører vi T3 - det er livsstil, det er forelskelse. Hvem tæller udgifterne og timerne i en romance - det gør man ikke. Vi kender alle sammen godt svaghederne i vores køretøjer, men ser ikke på det som en irritation, når noget går i stykker - nærmere som en invitation - til at være mere sammen med den udkårne

Hvis din svoger har det sådan med biler, så skal han have en T3. Hvis han bare skal have en tilfældig bil med god plads, så findes der meget, som er mere driftsikkert og nemmere at holde. "

Mvh.
Rasmus
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #2 Dato: 22. December 2006 kl: 09:23:25 »
@WBXmanden:  :?:  :?:  :?:   :D ......  Altså det er sq et godt indlæg Jarl fik skrevet der, han må have været meget inspireret den dag, og han har jo ret.

Men hvordan det hænger sammen med at kaospiloten leder efter en pirat eller én der kan hjælpe ham med at skrue på sin t3´er, kan jeg ikke lige se. For du mener vel ikke at t3´ere kun er for mennesker der selv kan mekanisere på dem, :?:  vel..............For så er jeg sq da på den :cry:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #3 Dato: 22. December 2006 kl: 09:55:28 »
Citat fra: "Bo"
For du mener vel ikke at t3´ere kun er for mennesker der selv kan mekanisere på dem, :?:  vel...


Tjoo faktisk  :?

Det er jo bare at kaste sig ud i det  :!:  :idea:

Køb en Haynes Manual eller lign. og start med småting som olieskift og evt. skift af bremseklodser foran..  Og så går man lidt op i sværhedsgrad efterhånden :roll:

Hvis du har småt med fritid og tjener masser af penge, kan man jo vælge at få folk til det snavsede arbejde.. men så har man måske ikke en T3 :?:  :roll:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #4 Dato: 22. December 2006 kl: 10:25:19 »
Citat fra: "WBX Manden"
Citat fra: "Bo"
For du mener vel ikke at t3´ere kun er for mennesker der selv kan mekanisere på dem, :?:  vel...


Tjoo faktisk  :?

Det er jo bare at kaste sig ud i det  :!:  :idea:

Køb en Haynes Manual eller lign. og start med småting som olieskift og evt. skift af bremseklodser foran..  Og så går man lidt op i sværhedsgrad efterhånden :roll:

Hvis du har småt med fritid og tjener masser af penge, kan man jo vælge at få folk til det snavsede arbejde.. men så har man måske ikke en T3 :?:  :roll:


Ja Bo, jeg startede med at få reparerede min bil hos en Orange mekaniker - men synes hurtigt at det blev alt for besværligt og også at ham der skruede på den ikke havde nogen "følelse" overfor bilen og var egentalt ligeglad med det han skuede på hvis du forstår? Han skal gide at skrue på en T3.

Jeg fik for 1½ år siden skiftede motor hos en mekaniker, som bandede og svovlede over "det gamle lort" han havde nok lidt ret, for den motor var en smugle "fastgroet" og der var en masse bolte som knækkede.

Jeg startede, som Rasmus skriver, i de små ting, og skal i følge planen, hertil aften på GDS og lave ind/ud manifolds pakninger og hvis der er tid - tandrem!

Man har sku en god følelse når man har udrettet en reparation med SUCCES.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #5 Dato: 22. December 2006 kl: 10:43:52 »
Jo men det er jo lige det der med SUCCESEN der måske holder nogle (mig) lidt tilbage. Jeg mener bare at det er vel ikke et "krav" at man kan selv, for at købe og køre en t3´er. :?:

På den anden side havde jeg nu tænkt mig at forsøge med et olieskift her snarrest, i den grad foranlediget af den meget hjælpsomme ekspetise der findes her på siden. Den gør at man tør lidt mere, så tak for det :D

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #6 Dato: 22. December 2006 kl: 10:48:21 »
Citat fra: "Bo"
Jo men det er jo lige det der med SUCCESEN der måske holder nogle (mig) lidt tilbage. Jeg mener bare at det er vel ikke et "krav" at man kan selv, for at købe og køre en t3´er. :?:

På den anden side havde jeg nu tænkt mig at forsøge med et olieskift her snarrest, i den grad foranlediget af den meget hjælpsomme ekspetise der findes her på siden. Den gør at man tør lidt mere, så tak for det :D


Du skal starte med at tro lidt mere på dig selv..  :wink:

Kan du lave mad efter en opskrift !?

- så kan du også lave bil efter Haynes... Det eneste du er bare du udskifter røreskeen med en fastnøgle  :wink:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #7 Dato: 22. December 2006 kl: 10:48:36 »
Nej det behøver man ikke at skulle kunne gøre det selv - det afhænger af kunnen, interesse og pengepung. Det jeg blev træt af at jeg skulle koordinere hente og bringe fra FRB til Tune v. Roskilde.
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #8 Dato: 22. December 2006 kl: 11:44:44 »
:twisted: [size=18]Annonce:[/size]  :twisted:

1 stk syncro til salg. Sælges kun ved forevisning af  T3Nettet certificeret duelighedstegn udi de mekaniske fortræffeligheder og faldgrubber på netop denne model og dokumenteret profil på ebay.de
.
Desuden forventes det at evt. potientiel køber kan (over)bevise nuværende ejer om sin mangel på penge, mangel på anden seriøs hobby, uforbeholdne kærlighed til bilen, og naturligvis adgang til interT3nettet.
Ufravigeligt krav: Skal kunne koge pindsvinesuppe i en gammel hjulkapsel, og servere denne med en fastnøgle str. 17/19 uden at spilde!



 :wink:

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #9 Dato: 22. December 2006 kl: 12:05:56 »
Citat fra: "Bo"
:twisted: [size=18]Annonce:[/size]  :twisted:

1 stk syncro til salg. Sælges kun ved forevisning af  T3Nettet certificeret duelighedstegn udi de mekaniske fortræffeligheder og faldgrubber på netop denne model og dokumenteret profil på ebay.de
.
Desuden forventes det at evt. potientiel køber kan (over)bevise nuværende ejer om sin mangel på penge, mangel på anden seriøs hobby, uforbeholdne kærlighed til bilen, og naturligvis adgang til interT3nettet.
Ufravigeligt krav: Skal kunne koge pindsvinesuppe i en gammel hjulkapsel, og servere denne med en fastnøgle str. 17/19 uden at spilde!



 :wink:


 :lol:  :lol:  :lol:
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #10 Dato: 22. December 2006 kl: 15:12:22 »
Citat fra: "Bo"
:twisted: [size=18]Annonce:[/size]  :twisted:

1 stk syncro til salg. Sælges kun ved forevisning af  T3Nettet certificeret duelighedstegn udi de mekaniske fortræffeligheder og faldgrubber på netop denne model og dokumenteret profil på ebay.de
.
Desuden forventes det at evt. potientiel køber kan (over)bevise nuværende ejer om sin mangel på penge, mangel på anden seriøs hobby, uforbeholdne kærlighed til bilen, og naturligvis adgang til interT3nettet.
Ufravigeligt krav: Skal kunne koge pindsvinesuppe i en gammel hjulkapsel, og servere denne med en fastnøgle str. 17/19 uden at spilde!



 :wink:


Det er sgu fin værkstedshumor.  :P

HOV, ÆæææøØØøø, mener han det.? Hvad koster den, jeg er meget fattig.  :twisted:

Og så glemte du lige at den kun må sælges til en der har eget værksted. :!:

Svensknøgle er accaptabel ved serveringen.
Men nu må du sgu snart forstå, vi spiser ikke pindsvin, de er maskotter, rollemodeller, Faderfigurere, Guruer,  fotomodeller, godtnok meget sky, men meget fotogene.

[size=18]Til dig vi hijackede tråden fra. [/size]
Kaospilot, hmmm, fint med en gammel T3 og renoverings ønsker i en større målestok.

Det de mener er, smid 100.000 i en kuvert så kan du få alt lavet.

Alternativ, gør det selv, skriv herinde, når det driller, så driller vi også, men jeg tør godt garantere, du får også et eller andet svar, som du kan bruge til noget.

Det er ikke ret mange mekanikere der er værd at anbefale til en T3, og ofte vil det blive meget dyrt, derfor gøres det hele selv, eller med lidt hjælp herinde fra.

Held og lykke med projektet.

KH KHS - Vågen idag.
Kurt - 25115788

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #11 Dato: 22. December 2006 kl: 15:50:46 »
@KHSavlesen:
Undskylder ærbødigst misforståelsen med pindsvinene :oops: :oops:  :oops:

Jeg kan altså forstå det således at i nordjyske gutter ser pindsvinene som rollemodeller faderfigurer o.s.v  :?:  :!:
Det er sq beundringsværdigt, og lige pludselig forstår jeg jer meget bedre.
Jeg ser det derfor nu som min pligt 8) , som en samfundsinteresseret oplyst mand :shock: , at videregive min viden, til de øvrige brugere af dette forum, der ikke er í umiddelbar familie med, eller indehaver af, en relation til et nordjysk mandfolk.  :?  

Altså ....... For at forstå den nordjyske mand, er man nødt til at forstå pindsvinet (eller omvendt) :shock:

Da der på nettet er væsentlige flere hits på "pindsvin" end på "nordjysk mand," kommer her lidt fakta:


Pindsvin som er ude om dagen, enten det er voksne eller unger, er der næsten altid noget galt med.

I er måske i tvivl om pindsvin skal have mælk eller ej.
De får diarré af komælk og unger dør af det - så giv dem vand ! :D

Der kan være lopper på pindsvin, men det er pindsvinets helt egen loppeart, som ikke kan leve på andre dyr. Lus har de aldrig.

Sørgelig mangel på trygge, gode redesteder er en af årsagerne til at pindsvinebestanden er i tilbagegang i Europa.

Vær opmærksom på at pindsvin nemt kommer til at sidde fast i fodboldnet, jordbærnetog mange typer af hegnstråd.

I udgravninger og i lyskasser ligger der ofte pindsvin.
De skal ikke bare hjælpes op, men undersøges grundigt for spy – især i ører og omkring øjne.
Fra bunden af lyskasser og kælderskakte kan man anbringe et groft uhøvlet bræt op til jorden, så de selv kan komme op når de er faldt ned.

Når du anskaffer en hund, så lær den at lade pindsvin være i fred.

For yderligere info om den nordjyske mand (eller pindsvinet) kan jeg henvise til en meget interessant hjemmeside:

www.pindsvin.dk

Her kan du også se hvad du skal gøre hvis du snubler over en syg, såret eller tilskadekommen nordjysk mand.

Hilsen Bo - (dybest set bare misundelig på al den plads de har derovre)

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #12 Dato: 22. December 2006 kl: 15:53:49 »
Hov......Havde egentlig lige tænkt mig at smide en undskyldning til Kaospiloten.....Det var sq lidt tarveligt at stjæle din tråd. Sorry :roll:

Bo

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #13 Dato: 22. December 2006 kl: 16:29:52 »
*Snøft* Hvor var det smukt...... og så har jeg bare tilbage at sige:

[size=24]Lige Præcis.......[/size] ......og så lige også at når Hr. KhSalvesen skriver:
"Alternativ, gør det selv, skriv herinde, når det driller, så driller vi også, men jeg tør godt garantere, du får også et eller andet svar, som du kan bruge til noget."
....så passer det altså

The Dude

  • Gæst
T3 mek. i Århus/østjylland?
« Svar #14 Dato: 22. December 2006 kl: 17:06:22 »
Hej KaosPilot

Jeg kan høre at du står i samme situation som mig. Mine hænder er bestemt ikke skuet forkert på,men jeg har bare ikke forstand på biler  :oops: .

Derfor et lille foreslag til dig, og alle andre der bor i nærheden af Østjylland: Lad os leje et gammelt værksted, en gammel lade, et gammelt garage anlæg el. hvad pokker vi nu kan finde til en billig penge.
Jeg har fundet flere steder i og omkring Århus, som kunne være interessante. F.eks. denne her http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=47653442 . Jeg har mailet til ejeren, men tingene går åbenbart ikke så hurtigt i Thorsø......han har i hvert fald ikke svaret endnu  :evil: .

Uanset HVAD man kan finde af "husly", så kunne planen være at samle de der har lyst til at være med. Vi, som ikke er "teknisk snedige" har trosd alt to hænder. Og de der har den tekniske know how, har vel også brug for en hånd, eller lidt moralsk opbakning  :D . Eller to uerfarene kunne aftale at lave bil, hjælpe hinanden der hvor der skal to til, og så ellers følge Haynes. Lidt a la Jørgen Klevin  :lol:  
Eller hvis man nu havde en af de berømte "sikkerhedskopier" af Bentley Manualen, så ville det sikkert også hjælpe (....hvis der var nogen der forstod den  :wink: ).

De fleste vil sikkert tænke "Det bliver sgu da alt for dyrt", men det kommer jo an på hvad vi finder og hvor mange vi bliver. Fællesskabet ville også kunne få andre fordele. Jeg har f.eks. tænkt mig at investere lidt i en kompressor og lidt værktøj til den. Det har de fleste måske idag, MEN....de der ikke har kunne jo snildt låne den når jeg ikke lige stod og brugte den. Så kunne man spare lidt på dén konto.

Fremtidige træf ville også have et fast udgangspunkt. Nok ikke med smøregrav eller lift, men hva f..., de fleste klarer sig jo også uden til hverdag.

Jeg ved ikke hvad i siger til det, men jeg må under alle omstændigheder ud og leje en garage. Når man bor i lejlighed, så er man som regel også nødt til at lave bil i rendestenen.......bogstaveligt talt. En garage kan jeg få i midtbyen for 550,- pr mdr.
Men hvis jeg gik sammen med 5 -10 andre, så kunne jeg få bedre forhold, hjælp til det tunge arbejde, hygge med de andre T3-tosser, plads til mine reservedele og få sat ansigt på flere af mine T3-brødre.

Håber I er flere som er med på ideen. Gider da ikke og stå alene og bande over min T3'er  :wink: