Forfatter Emne: 1y pumpetiming - hjælp  (Læst 4124 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Dato: 16. Maj 2011 kl: 23:26:33 »
hej,

Har netop fået timet pumpen. 0,90 præcis. Den stod på 1,3!

Bilen har fået en meget mere behagelig blød gang, er blevet betydelig sløvere, og ryger meget så snart jeg trykker på speederen.

Jeg har ikke justeret på mængdeskruen endnu. Spørgsmålet er om jeg skal holde den på 0,90 og justere på?
Eller om jeg skal tilbage på de 1,3 hvor den aldrig sendte røg ud...

Hvad siger i?

Mvh elmo
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline 4X4

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 371
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #1 Dato: 17. Maj 2011 kl: 07:23:33 »
Du har ikke justeret den med koldstarteren trukket?
Mvh Peter

Der er 10 slags folk, dem der forstår binær og dem der ikke gør.

Offline mdonau

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 337
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #2 Dato: 17. Maj 2011 kl: 08:08:49 »
koldstarteren.. 100%, det er en ommer
Bundeswehr T3 med 1,7TDI, 2xSyncroprojekt, Passat 3B Variant Syncro TDI 110HK@170HK, BMW e46 330D Touring.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #3 Dato: 17. Maj 2011 kl: 08:20:18 »
nope - det tip havde jeg fået...

"koldstarter bøjlen" er helt ude mod tandremmen!
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline Hawaiibussen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.418
    • Vis profil
  • T3 model: Den Gule 1,9DG "Lowrider"
  • By: 2660 Brøndby Strand
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #4 Dato: 17. Maj 2011 kl: 09:10:41 »
sløve dyser? sjat tisser de........
Morten #9

billeder http://www.t3nettet.dk/gallery/category/38-cat38
-1987 Allrounder højhat EJ22 "Lowrider"
-Saab 9-5 Turbo = Lokalt højtryk, året rundt :)

Past:
-1989 Club Joker 2,1 DJ
-1990 Hawaiibussen Caravelle
-1989 Transporter "The fire truck" Panelvan Syncro 14" 1,6 TD JX 15" BF MT hjul.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #5 Dato: 17. Maj 2011 kl: 14:14:11 »
Lidt mere hjælp...

Bilen har kørt forrygende... ikke røget, den ene dyse har været en lille bitte smule utæt... Men den har kørt fint.

Eneste grund til at pumpen er blevet timet, var fordi jeg nu har læst og hørt så meget om at det er vigtigt den står rigtigt.
- Jeg har kun stillet på pumpen og ikke rørt ved andet.

Nogen bud?
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Bo

  • Gæst
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #6 Dato: 17. Maj 2011 kl: 16:24:50 »
Prøv igen...den kan jo have flyttet sig ??

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #7 Dato: 17. Maj 2011 kl: 16:40:24 »
Forkert mærke på svinghjul..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #8 Dato: 17. Maj 2011 kl: 17:21:37 »
Enig med Buddha. Har du kig på det rigtige mærke? Mærket er ikke en bums, der stikker opad, men et mejselhug, der peger nedad. Skred måleuret under manøvren? Og så i en anden boldgade: VED vi, at dyserne står på 130 bar, eller er de sat til 155 som TD? Og med viden, der mener jeg ikke, hvad der står på dyseholderen, men hvad vi med egne øjne har aflæst på en tester.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #9 Dato: 17. Maj 2011 kl: 18:20:33 »
Jeg ved at det er det rigtige mærke - ellers sidder tandremmen dælme også skidt. Efter spænding af pumpen lavede jeg kontrolmåling der viste 0,90.

Dyser ved jeg ikke. Testede dem for to år siden, og de var fine - men kan selvfølgelig ikke huske trykket... Lige nu og her har jeg ikke mulighed for at teste dyser.
Kan mængdeskruen være skidt indstillet? Hvis pumpen har stået for højt? Motorgang er blevet meget mere blid, men også sløv. Det kan jeg leve med, men cyklisterne i Esbjerg by kan vist ikke leve med røgen...
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #10 Dato: 18. Maj 2011 kl: 09:39:11 »
Min AAZ med JX-pumpe og AAZ-dyser oppfører seg likt. Først på 1,35 kommer forbruket ned dit det bør være, på 0,90 er det kun røg... Det er ikke tomgangen som sliter, så om den går hardt på tomgang gir jeg katten i.

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #11 Dato: 18. Maj 2011 kl: 09:42:23 »
Citat fra: "subwoofer"
Min AAZ med JX-pumpe og AAZ-dyser oppfører seg likt. Først på 1,35 kommer forbruket ned dit det bør være, på 0,90 er det kun røg... Det er ikke tomgangen som sliter, så om den går hardt på tomgang gir jeg katten i.


Hej - jeg er ikke så stærk i det norske... er dette rigtigt forstået?

Du kører altså også på 1,35?

0,90 giver sort røg og stor dieselforbrug (det gør det hos mig)
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY

Offline subwoofer

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 46
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #12 Dato: 18. Maj 2011 kl: 10:18:58 »
Fullstendig korrekt! 0,90 giver 10,5km/l, liten fart og mengder av sort røg, 1,35 giver 13km/l og lite røg.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #13 Dato: 20. Maj 2011 kl: 11:05:46 »
1,3 mm er en rasende aggressiv timing efter min mening. Det er den slags værdier, som folk med 200 bar på dyserne og rapsolie i tanken bruger. En std. 1Y bør efter min overbevisning ligge under 1,0 - i retning mod 0,92 - 0.97. Samme værdi passer ikke helt dårligt på en AAZ med JX-pumpe. Det er min opfattelse, at hvis værdier i den nævnte størrelsesorden er nødvendige, så er der et problem et andet sted i motoren, eller også timer vi ikke på samme måde. Kører man reelt med 1,3 eller derover, så er det i mine øjne risikabelt, da det indebærer et uforholdsmæssigt stort pres på plejllejer og stor varmeudvikling over stemplerne. Man kan give en slidt motor 10% for at kompensere for manglende kompressionstryk, men 1,3 med std.-dyser og diesel lyder meget voldsomt. Der ligger kilometervis af indlæg her på siden om pumpetiming og konsekvenser af forkert timing. Ligeledes kan der på fmso.de , vwbus-online.org og bulliforum.com findes masser af viden om emnet.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline elmo

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 936
    • Vis profil
  • T3 model: 84er, 1Y og 88er, KY
  • By: 6800
1y pumpetiming - hjælp
« Svar #14 Dato: 22. Maj 2011 kl: 12:43:59 »
Jeg er endt på en timing der hedder 1.13
Jeg er klar over det lyder mærkeligt - eller at jeg måske er en hat til t time - men bilen snurrer lækkert, og ryger ikke. topfarten er også kommet tilmage. Dette setup har jeg kørt med 40.000 km - og forrige ejer har jo også kørt med det setup, så jeg tager chancen.

Ellers ved jeg jo hvor der står en 1Y med korrekt timet pumpe lige til at smide i. ;o)

... noget helt andet er, at efter jeg på Fyntræffet har set hvad der skal til for at dræbe en jx, så må det da være umuligt at tage livet af en 1Y eller andet!
GULD4EREN - 84er, 1Y
Elmobilen II - 88er, KY