Forfatter Emne: Startproblemer - Varm motor  (Læst 1145 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

rytman

  • Gæst
Startproblemer - Varm motor
« Dato: 25. Maj 2011 kl: 17:20:04 »
Hej. min gamle SB motor er næsten ikke til at starte når den er varm, kan fejlen ligge i pumpen? den går heller ikke ret godt jeg kan desværre ikke fejlsøge ret meget da motoren er taget ud. jeg har kørt med problemet længe, det er langsomt belvet værre, jeg kører med 165 bar dyssetryk.
kan jeg lave nogle test på pumpen? kan det være noget indvendigt 0 ring eller andt? eller er det min timing/ koldstart?
- morten

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Startproblemer - Varm motor
« Svar #1 Dato: 25. Maj 2011 kl: 20:42:43 »
Når du skriver du kører med 165 bars dysetryk, ved du så det fordi dyserne lige er blevet justeret / kontrolleret eller er det 50-100.000 km siden? Ellers ville jeg nok starte med at kontrollere dem!

Dernæst skal pumpe timingen selvfølgelig kontrollerrs. Husk i den forbindelse at skubbe koldstarteten HELT tilbage, gerne med en lang skruetrækker direkte på pumpen det er ikke altid nok at skubbe håndtaget ind!

Ellers er der jo diesel filteret eller utætheder - se efter luftbobler i fremløbs og returslanger.
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)

rytman

  • Gæst
Startproblemer - Varm motor
« Svar #2 Dato: 25. Maj 2011 kl: 21:53:59 »
jeg har lidt koldstarteren mistænkt armen er ikke mod stoppene, det er nok 40.000 siden trykket blev justeret, men kan de virkelig betyde så meget? det er kun tomgang motoren gik dårligt, kan det virkelig gøre at den ikke vil starte bare fordi den er varm?

et andet spørgsmål. hvis motoren bliver varm/koger. jeg har lige haft 1,7 bar på kølesystemet det er tæt. bruger ikke vand, ingen bobler i expansion jeg har lige haft opvaskemiddel i den for at rense den. pumpen er timet.
jeg ved den har et dårligt plejlleje, den banker i hvertfald og olielampen blinker i tomgang, men det gør vel ikke den blive varm..?

Offline wilson

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.018
    • Vis profil
Startproblemer - Varm motor
« Svar #3 Dato: 25. Maj 2011 kl: 22:24:06 »
Om pumpeforstilleren (koldstarteren) er trukken eller ej har ingen / minimal indflydelse på hvor godt motoren starter når den er varm.
Det jeg mente var at det er yderst vigtigt at den er imod sit anslag når man kontrollerer pumpe timingen!

Umiddelbart hælder jeg til forkert timet pumpe, luft i brændstofsystemet (har du observeret tegn på fugt (diesel) omkring pumpen?
Eller slet og ret blot en slidt motor der har svært ved at lave kompression når blokken er varm og stemplerne er krympet en smule pga afkøling.

Det er muligt at gætte på en masse, den eneste rigtige måde er systematisk fejlsøgning ;-) Men nu har du da et par idéer til hvad du kan starte med at kigge på :-)

mht varmen - har du luftet kølesystemet ud på den korrekte måde? Dvs hævet front og forhøjet tomgang?
Ellers er et ofte overset problem at køleren efter mange års brug er fyldt med snask indvendigt og måske kun har 50% eller mindre effektivitet tilbage!

Dit lave olietryk /dårlige leje får igen mine tanker til at hælde mod slidt motor... Hvor langt har den kørt?
vi høres / Olsen

Legetøjet:
Trambussen: Milidoka 1,6 TD - RAL 6015 Schwarzoliv \'88
Blommen: Corrado VR6 \'94
Kromøglen: Suzuki GSX1400 \'06
Varanen: Suzuki gs650g katana \'83 m kardantræk og knopdæk:-)