Forfatter Emne: død turbo efter ny toppakning  (Læst 7931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Dato: 30. Maj 2011 kl: 12:39:02 »
Hej, min JX'er har fået ny toppakning og ny udstødning da begge var utætte. Efter den nye toppakning er turboen stået af og bussen er nu efter et par uger begyndt at have start problemer. Den skal have et par omgange med nøglen inden den starter. Der kommer en del hvid røg mens den prøver at starte men det forsvinder når den endelig starter, når motoren er varm er der ingen startproblemer.

Kan det ødelægge motoren at køre men en defekt turbo? og kan turboen være årsag til at den efterfølgende har fået starteproblemer?

Synes også at motoren har fået en hårdere lyd efter den ny pakning og udstødning. Har lagt en lydfil op her: http://www.tissue.dk/jx.m4a

Der kommer også en del sort røg ud ved høje omdrejninger, så også at der drypper lidt olie som nævnt her: http://www.t3nettet.se/PNphpBB2-viewtopic-t-8247.html

Svaret er vel at få sat en ny turbo i bussen?

Offline Mary

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.636
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #1 Dato: 30. Maj 2011 kl: 16:22:59 »
Har prøvet at køre med defekt turbo, det endte med at koste en ny motor
Mary, en fuldblods syncro camper med 3 knapper.
Indrettet med beboelse og soveplads til 5 personer.

Opkaldt efter det gode skiv Mary, fra Rasmus Klump. Fordi han og hans venner brugte hende til at rejse ud i verden og møde nye venner.
Nøjagtig som vi gjorde, da vi rejste ud i verden i Mary.

Læs om vores 2 års jordomrejse i Mary på www.dennisbager.dk

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #2 Dato: 30. Maj 2011 kl: 17:35:34 »
Hvor lang tid kørte du med den? Hvad gør det ved motoren?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #3 Dato: 30. Maj 2011 kl: 18:05:08 »
Det kan sagtens være, at din turbo er defekt, men det begrunder ikke startproblemerne eller den hvide røg.
I startsekvensen er turboen helt passiv - den har ikke indflydelse på, hvordan bilen starter. Til gengæld har dyser, dieselpumpeindslilling og gløderør stor indflydelse på, hvordan bilen starter, og alle de ting har du jo også pillet ved i forbindelse skiftet af toppakning. Jeg sidder med en fornemmelse af, at tandremmen måske er sat en tand forkert - det ville forklare den dårlige start, den forandrede lyd og den sorte røg. Er der tjek på det?
Jeg kan godt se på dine andre bvilleder, at der kommer olie fra din turbo. Det betyder ikke nødvendigvis, at turboen er defekt - desværre kan det også være symptom på, at motoren har meget underkompression. Tjekkede du cylindergangene, da du havde toppen afmonteret?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #4 Dato: 30. Maj 2011 kl: 19:52:46 »
Hej Jarl, tak for feedback.
Der blev sat helt nye gløderør i da pakningen blev skiftet, dyser og pumpeindstilling blev der ikke rørt ved.
Problemet kan meget vel være tandremmen, vi havde problemer med markeringen da vi satte den på igen. Hvilken retning skal den så rykkes en tand er mit næste spørgsmål? Kan man skade noget ved at rykke den den forkerte vej, og hvis det er problemet kan motoren så have taget skade af at den har kørt med dette ca 1200km efterfølgende?
Cylindergangene så fine ud da toppen var afmonteret.
Hvordan mht at køre bilen nu hvor turboen ikke virker, ødelægger jeg noget?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #5 Dato: 30. Maj 2011 kl: 20:38:54 »
Kom der ordentlige gløderør i? Bosch. Beru eller et andet anerkendt mærke? Biltemas, Hovwdiaudis egne og Thansens er kendt for at holde ca. 14 dage.

Tandremmen skal sidde pinligt korrekt på de rigtige mærker - jeg går ud fra, at du har hold i, hvilke det er, ellers spørg. Står tandremmen ikke korrekt, så kan det sagtens skade motoren alvorligt. Derfor giver det ikke mening at gætte på, om tandremmen skal rykkes den ene vej eller den anden vej - det er ikke en forhandlingssag, hvor man sjusser sig til en løsning. Har du noget ordentligt litteratur, hvor du kan se mærkerne?

Ang. turboen, hvorfor er det, den er dødsdømt? Ved vi, at den ikke dur, eller er det bare en belejlig hypotese?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #6 Dato: 30. Maj 2011 kl: 23:09:02 »
Det var howdiaudis de billige, de har siddet i i ca 2 mdr så måske de er stået af hvis du siger de er kendt for at holde 14 dage. Der kommer nye i asap.
Jeg har ikke noget litteratur på tandremmen og mærkerne, jeg har set på http://www.t3nettet.dk/index.php?module=wikula&tag=Skiftaftandrem men det ville være fedt med nogle billeder :) Alternativt må jeg få nogle til at kigge på det.

Mht turboen så er det muligvis en belejlig hypotese, jeg ved ikke så meget om turboer andet end hvad jeg har kunnet søge mig frem til herinde på sitet og eftersom den ikke virkede efter motoren blev samlet igen gik jeg ud fra den var færdig. Der sidder i øjeblikket en anden turbo fra en golf 2 som heller ikke virker. Dvs, ingen af de 2 giver kraft og lyden af en turbo.
Gode råd til fejlfinding er velkomne.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #7 Dato: 31. Maj 2011 kl: 11:07:10 »
Har motor stående uden afdækning til tandremmen, vil du have et par billeder af mærkerne ?

Den eneste detalje i BlackCharts beskrivelse jeg kan komme i tanke om er, at når strammehjulet til tandremmen skal på plads skal du stramme nedefra og op, så du nærmest trækker den "med uret" , på den måde følger remmen krumtapskiven så langt som muligt.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #8 Dato: 31. Maj 2011 kl: 15:17:56 »
Hej kh, du må meget gerne sende et par billeder af mærkerne. tak

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #9 Dato: 31. Maj 2011 kl: 16:29:46 »
Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld, sagde salig Storm P. Det gælder i høj grad også for turboladere. Hvis turboen skal levere et ordentligt ladetryk, så skal den have rigeligt med hed udstødningsgas at leve af. Det er ikke tilstede, hvis noget andet i motoren ikke spiller optimalt. Derfor - hvis indsprøjtningstidspunktet er af pommern til (forkert sat tandrem f.eks.) ikke er i orden, så vil enhver turbo kvittere med at lave et utilstrækkeligt ladetryk.
Du er derfor på helt rette spor, når du undersøger pumpetimingen. I princippet burde den måles med et måleur, men hvis den hidtil har stået OK, og ikke er blevet drejet på i forbindelse med toppakningsskiftet, så vil den også stå acceptabelt, når tandremmen igen monteres korrekt, så det er super med KHs billeder.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #10 Dato: 31. Maj 2011 kl: 16:52:33 »
Citat fra: "banjomin"
Hej, min JX'er har fået ny toppakning og ny udstødning da begge var utætte.


Hvad var symptomerne på utæt toppakning?
Det plejer at være revner i topstykket det er problemet.
Blev topstykket undersøgt  grundigt for revner?

Gløderørene virker nok endnu, jeg kar altid brugt de billigste uden problemer.
Hvis lysstyrken i kabinelyset falder lidt i styrke når der forvarmes, så er det en god indikation af at gløderørene trækker strøm.
Alternativt kan man jo måle strømmen til glødebroen, men det kræver et amperemeter der kan klare over 100A.

Det er vist en udbredt erfaring, at de turboer giver anledning til en masse problemer. Bilen køre fint uden.

Offline kh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.699
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #11 Dato: 31. Maj 2011 kl: 17:30:26 »
Billederne kommer.
Passer de to små børnebørn, så det varer lige lidt, måske senere i aften.

Mvh. KH.
Spurve flyver i flok.
Ørne flyver alene.
Tlf. 40314032

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #12 Dato: 31. Maj 2011 kl: 18:18:07 »
Den wiki er så dårlig og ufærdig, så halvdelen af arbejdet er "den første gang i VW's historie." Må med skam meddele jeg ikke har gidet/gedet lave en bedre, selvom jeg lige har skiftet tandrem.

Gu ved om min også sidder forkert? Jeg låste knast og pumpe, men så stod OT ca 1 cm forkert, og det gør det så endnu, efter jeg har skiftet remmen :twisted:

 :?:  Har du tjekket gummislangen mellem turbo og indsugning 8) Da jeg fik en uden utilsigtet hul på min, kom der en del mere kræfter.

 :?:  Sidder den lille slange mellem indsugningsmanifold og LDA på sin plads.

 :?: Hvor ligger Mors i København?

Kurt
Kurt - 25115788

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
død turbo efter ny toppakning
« Svar #13 Dato: 31. Maj 2011 kl: 18:27:52 »
Hvorfor er det helt nøjagtigt at det er turboen du er efter.

Hvad med topstykke, pumpe, tandrem, knast, dyser (Ok de har ikke været rørt, men der har været åbnet til dem), dieselfilter, indsugning og filter.

Hvid røg, når den er starter er normalt, mener det er uforbrændt diesel, derfor stopper det når den bliver varm nok til at brænde det af.
Sort røg er jo i bund og grund for meget diesel i forhold til luft.

Hvem stillede egentlig diagnosen om toppakning, kontra topstykke?

Kurt
Kurt - 25115788

banjomin

  • Gæst
død turbo efter ny toppakning
« Svar #14 Dato: 31. Maj 2011 kl: 18:56:07 »
Toppakningen var utæt og bussen misteden en masse olie, bagsiden var sort af olie efter en tur mellem KBH og Mors
Der var ingen revner i topstykket, eller dvs. der var faktisk nogle små fine revner mellem ventilerne - men synes jeg kunne læse i forummet at det ikke var helt alvorligt.
Jeg tror næste skridt må være at få sat den tandrem korrekt og så se hvad der sker. Må lige tjekke gummislangen mellem turbo og indsugning og slange mellem indsugningsmanifold og LDA nu hvor jeg er i gang - andet jeg

Jeg får nok først tid til at kigge på det i weekenden så ingen stress med billederne KH.

(Brian) Når du siger at bilen kører fint uden turbo så mener du vel at den afmonteres? Jeg er pt tvunget til at bruge bilen og jeg er lidt bange for at den kan ødelægge noget som den er nu?