Forfatter Emne: Ventildækseludluftning til overtryksventil?  (Læst 585 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Ventildækseludluftning til overtryksventil?
« Dato: 14. Juli 2011 kl: 10:47:14 »
Jeg overvejer om jeg  kan lade ventildækseludluftning til gå overtryksventilen på en JX indsugningsmanifold, efter at jeg har fjernet "indmaden" af den ventil.

Det gør så at underkompressionen hovedsagelig går til cylinder nr. 1,
men det har vel ingen betydning?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Ventildækseludluftning til overtryksventil?
« Svar #1 Dato: 14. Juli 2011 kl: 13:24:29 »
Det kan du sagtens, men strømningsmæssigt er det ikke smart med en turbomanifold på en sugemotor. Når en manifold til en sugediesel er udformet med lange rør, der samles i en stor luftfilterkasse, så er det ikke fordi VW-ingeniørerne kedede sig den dag, de designede den, men tværtimod fordi de har tilstræbt maximal cylinderfyldning uden trykladning ved at tilpasse indsugningskanalernes længde og tværsnit. At designe åndedræt til en turbomotor er en simpel opgave, som enhver kvaksalver kan klare - der er jo overtryk, så luften skal nok blive klemt ind i cylinderen. At designe åndedræt til en naturligt ansugende motor er en delikat sag, som kræver stor indsigt i de strømningsdynamikker, der opstår både i indsugning og udstødning. En 1,6 D uden turbo er i forvejen ikke en overdimensioneret motor. Som jeg ser det, så er der ingen grund til yderligere at stække den med en uhensigtsmæssig manifold.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!