Forfatter Emne: Fra 1,6 TD til 1,9tdi  (Læst 3438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

tsh

  • Gæst
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Dato: 09. August 2011 kl: 10:17:53 »
Er der nogen der kender diverse problemer med skift fra en 1,6 TD til en 1,9 TDI?
Jeg regner med at omregistrere bilen fra en 1,6 TD til en 2,1 benzin eller en 1,9.
Jeg vil gerne have en af 3 motor i, golf 3 1,9 tdi 90 heste, passat 1,9 tdi 110 hest eller en sharon 1,9 tdi 115 hest.
Er der nogen der har prøvet sådan noget?

Yderlig er der nogen der ligger inde med en komplet kabine i bluestar multivan?

Mangler også en himmel til tag og soltag. Har det store soltag.

Håber nogle kan hjælpe.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #1 Dato: 09. August 2011 kl: 10:23:26 »
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...

der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...

men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #2 Dato: 09. August 2011 kl: 10:24:09 »
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #3 Dato: 09. August 2011 kl: 12:56:59 »
Citat fra: "verner"
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...

der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...

men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)


...og at udvekslingen i T3 gearkassen passer dårligt til TDI motoren..

Offline Borre

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 313
    • Vis profil
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #4 Dato: 09. August 2011 kl: 13:55:40 »
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "verner"
crapz har gang i et tdi projekt, læs mere der...

der er mange tyskere der har gjort det, det største problem er at få standard gearkassen til at holde til momentet fra tdi motoren, især fordi den trækker meget voldsomt ved ca. 2000 omdr når turbo slår til...

men hvis du søger i gamle tråde finder læsning til et par timer :)


...og at udvekslingen i T3 gearkassen passer dårligt til TDI motoren..


Åhh... man skal vel bare have lige så god tid som når man kører CS'er :D

Men ja, Alp har ret, Tdi-motorerne er ikke så omdrejningsvillige, eller økonomien og holdbarheden reduceres kraftig når den skal køre med mange omdrejninger
Min frue har fx. en 101 hestes Polo som, efter speedometret, løber 155 km/t ved 3000 omdr/min. Min Caret løber vel 90 ved 3000 omdr.
Yes!! Jeg har fået en T3\'er igen!

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #5 Dato: 09. August 2011 kl: 14:14:10 »
Med 115 hk fra Sharan tænker du vist på motorkode AUY - altså en PD-motor. Det er en helt anden motor end de andre, og den er ikke lavet på en EA827'er blok, som de andre er, så den passer ikke på gearkassen.

Hvad blokken angår, så passer de tidligere TDI'er lige på gearkassen (men ikke nødvendigvis i motorophængene), men ombygningen er ganske omfattende. Jeg tror, at den simpleste vej til TDI er at lave en mTDI - altså at bevare en mekanisk pumpe. Mdonau her på dette forum er mester i dette emne. Hvis du vil hyggekigge lidt på prisniveauet for ombygningsdele, så kan du kigge lidt her: http://www.vw-t3-bus-shop.de/tdi-umbauten/motorumbauten/19-tdi-umbauteile/index.html

Og så lige et reklameindslag: Hvis du eftersøger power og driftsikkerhed, så kunne du jo overveje en rækkebenziner - både 1,8 og 2,0 kører numsen ud af bukserne på de fleste dieseler, ombygningen koster et hundrededel, og samtidig undgår du en vægtafgift på en fantasillion.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #6 Dato: 09. August 2011 kl: 16:02:17 »
Holger har lavet en komplet tdi ombygningen. Du kan evt pm´e ham og høre om udfordringen....
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

tsh

  • Gæst
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #7 Dato: 09. August 2011 kl: 16:36:11 »
Grunden til at jeg gerne vil have en anden motor i er, jeg godt kunne tænke mig at køre lidt længere på literen. Yderlig have lidt mere kræfter, men det er ikke vigtigt. Det er derfor den der 115 hestes motor lyder lækker. Vil gerne have 6 gear, så man skal ligge med lave omdrejninger ved 120 km/t. Men jeg skal jo omregistrere bilen, for at kunne få den i. Og har ingen ide om, hvad det koster.

Jeg har nogle venner i Østrig, som også har T3, de vil se hvad delene koster dernede.
Og om der er nogle der har en bluestar kabine liggende.

Det er forresten Clair jeg har købt. Skal have lavet den helt om. Lakering og alt andet.

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #8 Dato: 09. August 2011 kl: 19:07:44 »
Hvordan vil du få 6 gear i den..?
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #9 Dato: 09. August 2011 kl: 19:18:56 »
Citat fra: "buddha_uffe"
Hvordan vil du få 6 gear i den..?


Det har jeg da  :roll:

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #10 Dato: 09. August 2011 kl: 19:32:25 »
5 + bak..? :-D
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

Offline Alp

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 785
    • Vis profil
    • Film
  • T3 model: Syncro
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #11 Dato: 09. August 2011 kl: 21:20:47 »
Citat fra: "buddha_uffe"
5 + bak..? :-D


4+bak+G   8)

Offline buddha_uffe

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.205
    • Vis profil
    • NC Nielsen - Linde Gaffeltrucks
  • T3 model: Bluestar Hannover Edition 2,1 DJ, Automatic, Westfalia camper.
  • By: 6000 Kolding
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #12 Dato: 09. August 2011 kl: 21:24:45 »
Citat fra: "Alp"
Citat fra: "buddha_uffe"
5 + bak..? :-D


4+bak+G   8)


Modtaget...
Har VAG-COM.
Tlf: 30384167.
Mercedes E-klasse 2014
VW Lupo 3L

tsh

  • Gæst
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #13 Dato: 09. August 2011 kl: 21:47:40 »
Motoren fra en sharan 1,9 115 hestes har 6 gear + bak. Kunne godt tænke mig at få sådan i. Men hvis den ikke skal falde for 20% ekstra heste reglen, skal jeg have bilen omregistreret til en 2,1 benzin.

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Fra 1,6 TD til 1,9tdi
« Svar #14 Dato: 09. August 2011 kl: 21:52:38 »
Sharan har motoren foran så med mindre du kan trylle med en gearkasse får du 1 fremadgående gear og 6 bakgear ;)
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan