Forfatter Emne: Søger høj topnøgle 27  (Læst 7321 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #15 Dato: 06. Oktober 2011 kl: 14:07:15 »
Jeg låner nok Jespers.  :D  .Ellers har fundet en hos Mercedes i Herlev, med varenummeret  fra Brians indlæg. Jeg har også en flammeskive - fra VW i Herlev til 40 bob.:oops: Så nu håber jeg, at den kan strammes sammen. Jeg skal nok passe på at der ikke kommer snavs i dyssen. :wink:
Mvh. Tom

PS: Har også prøvet Krogslund og Autobremsen.
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #16 Dato: 06. Oktober 2011 kl: 16:09:00 »
Jeg ved ikke hvor almindelig det er at dyser bliver utætte på midten
har aldrig set det selv.
Nogen der ved det?

Dieselpumpen kan vist blive utæt, så det ser ud til at det er dyse nr. 2 fra bagenden der er utæt.
Det er diesel der løber over, da motoren ligger på skrå.

Mon der er andre der har oplevet det?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #17 Dato: 06. Oktober 2011 kl: 17:35:40 »
Typiske utætheder ved dyse:

1) Selve dyserøret. Grundet vibrationer, tæring, kaviation og stedse pulserende udvidelser foranlediget af pumpens pumpetakter kommer der før eller siden nålestikshuller i røret. Det giver sig til kende som små pulserende tågesprøjt, og efterhånden bliver hullet større, og motoren begynder at sætte ud på den pågældende cylinder, fordi, der ikke kommer tilstrækkeligt diesel ind. Udbedring består i at skifte til et nyt rør - glem alt om at lodde - det kan slet ikke holde til trykket fra pumpen.

2) Forskruningen mellem rør og dyse. Hvis man tilspænder omløberen på røret uden momentnøgle risikerer man, at rørets konus bliver deformeret så meget, at den ikke længere kan slutte tæt. Sørg for at spænde i moment ved hjælp af en 17 mm kragefod.

3) Lækolieslanger og studser. De små slanger mellem dyserne bliver hårde og møre, og til sidst mister de deres elasticitet, og så holder de ikke tæt mere. Dieselpumpen pumper meget mere diesel rundt i systemet end motoren forbruger, så hvis lækolien ikke afledes korrekt, sejler hele motorrummet i diesel. Vær også opmærksom på, at de små sidestudser øverst på dysekroppen kan blive utætte, hvis man kommer til at klemme på dem.

4) Samlingen mellem øverste og nederste del af dysekroppen. Dysen skal være sammenspændt med 75 nm, men når dysekroppens pakflader og den koniske ring i midten bliver gamle, kan det være nødvendigt at spænde mere. Min tommelfingerregl er, at hvis jeg ikke kan få den tæt med 100 nm, så er det skrot. Brugte dysekroppe er ikke en mangelvare - tværtimod. Normalt holder dysen tæt her "for evigt", når den er samlet korrekt.

5) Samlingen mellem dyse og topstykke. Topstykket er meget tyndt og skrøbeligt ved dysens gevind. Derfor løsnes dysen altid med en T-nøgle, så man kan lave et helt rundt træk og undgår at belaste den tynde væg i topstykket. Ved afmomtering af en træg dyse bruges rigeligt rustløser, og der drejes frem og tilbage i små skridt. Knækker alu-godset ved gevindet, er topstykket som regel skrot. Når dysen skal monteres påny, så skal gevindet rengøres omhyggeligt både på dyse og topstykke. Hvis man ikke kan dreje dysen i bund med fingrene, er det ikke godt nok. Hele hullet i topstykket og dysens tætningsflade skal også være hysterisk rene, så flammeskiven kan tætne helt. Naturligvis skal der ny flammeskive i hver gang! Undlades dette kan det få fatale konsekvenser: Der slipper overdreven varme og sod op ad dysespidsen -> dysen begynder at hænge og kan ikke lukke ordentligt -> alt for tidlig indsprøjtning -> smadrede plejllejer -> knækkede plejlbolte -> hul i motorblokken. Flammeskiver koster nul og nix, hvis man køber en posefuld af gangen - dem må der ikke spares på. Giver man gevindet i topstykket lidt alufedt eller endnu bedre keramisk fedt og spænder dysen omhyggeligt med 70 nm, så er det meget lettere at få den ud igen næste gang.

Generelt gælder 2 væsentlige regler ved arbejde på indsprøjtningssystemet på en diesel:

1) PAS PÅ FINGRENE. Dieselpumpen laver med største lethed et så stort tryk, at en vildfaren stråle sprøjter ret gennem huden. Hvis man vil undgå amputation, så STIKKER MAN ALDRIG FINGRENE HEN TIL DYSER OG DYSERØR, NÅR MOTOREN ER IGANG.

2) Hysrterisk renlighed. Allerede inden man begynder, renses dyser, rør og omgivelser grundigt. Straks afdækkes alle åbninger, når man afmonterer rørene. Ét lille sandkorn kan ødelægge en dyse, og bevirke samme kædereaktion som en defekt flammeskive.

Endelig skal man altid spørge sig selv, om man har styr på det, inden man går i gang. Laver man fejl, så kommer straffen ubønhørligt. Bl.a. bør man sikre sig, at sprøjtebilledet og åbningstrykket er i orden, når dysen alligevel er ude. Det er en rigtig god ide at alliere sig med en erfaren røv, hvis man står overfor sin debut.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #18 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 07:52:09 »
Dejligt med denne gennemgang.

Citat fra: "Jarl"

2) Forskruningen mellem rør og dyse. Hvis man tilspænder omløberen på røret uden momentnøgle risikerer man, at rørets konus bliver deformeret så meget, at den ikke længere kan slutte tæt. Sørg for at spænde i moment ved hjælp af en 17 mm kragefod.


Jeg ved ikke hvad en kragefod er, (undtagen dem der sidder på krager).
Men hvis der skal spændes med 25 Nm, så er det jo 2,5 kg for enden af en 1 meter lang stang eller momentarm.
Så hvis en 17 mm lang ring-gaffelnøgle er 25 cm, så skal der trækkes i øjet med 10 kg, og det kan måles ved at trække i øjet med en kuffertvægt.


Problemet er jo at dyserøret er i umuliggør brug af almindelig top på en momentnøgle

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #19 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 08:54:49 »
En kragefod er som en ringnøgle med åbning, så den kan komme ind over røret. Den har en firkant i den anden ende til momentnøglen.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Søger høj topnøgle 27
« Svar #20 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 09:06:35 »
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #21 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 09:16:03 »
Ja - hane eller krage - de har fjer alle sammen ;-)
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jbjerrum

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.737
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro DJ - “Den Røde Løber”
  • By: Kongernes Nordsjælland
Søger høj topnøgle 27
« Svar #22 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 09:18:30 »
Ja, og en hønsehund kan både Gø og Gokke samtidigt... ;-)
God hilsen, Jeppe B ;-)
Mob.: 22823082 sms 24/7/365

En T3 om dagen holder doktoren væk... ;)

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #23 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 10:03:55 »
Jeg plejer at have svært ved at finde på fødselsdags- og julegave ønsker fra børnene. (3 stk.)

Det bliver vist ikke svært i år.

Tak for mange indlæg,
Mvh  Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #24 Dato: 07. Oktober 2011 kl: 11:13:00 »
Ok, så har jeg selv lavet en kragefod som det ses på billederne.

Havde jeg sat skruerne på 13 mm nøglen i stedet for,
kunne den være brugt til alle gaffelnøgler.
Men nu havde jeg en ødelagt dårlig kvalitets 17 mm nøgle liggende.

Kuffert vægt løsningen er nu den mest elegante synes jeg.

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #25 Dato: 20. Oktober 2011 kl: 21:46:05 »
Af glæde over at problemet er løst og fordi jeg tit savner opfølgninger, på hvordan det er gået med andres problemer.

Jeg satte dyssen i et skruestik. Løste den 1/8 omgang. (den var meget løs). Strammede den godt til igen med lidt over 100 nm. Satte den på plads. Huskede en ny flammeskive. -- Og nu er den tæt. :D

Tak til Jesperyk for lån af top. :wink:

Mvh. Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

jesperyk

  • Gæst
Søger høj topnøgle 27
« Svar #26 Dato: 20. Oktober 2011 kl: 22:15:17 »
jah, jeg elsker happy endings!
selv tak og tillykke med sejren.

Jesper

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Søger høj topnøgle 27
« Svar #27 Dato: 20. Oktober 2011 kl: 22:20:37 »
Tak til Brian for genial innovation - det er jo smukt at se hvor enkelt det kan fabrikeres. Tak for inspiration!
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."