Forfatter Emne: 2,1 liter i stedet for 1,9  (Læst 4044 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lastbilskl

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Dato: 11. Oktober 2011 kl: 16:49:42 »
Har en doka fra "88 , den er født med en 1,9 benziner på cirka 72 hk.
Har så hørt at doka er lavet med en 2,1 eller 2,2 benziner på cirka 120 hk, er dette sandt.???
Ka man lovligt tag den 2,1 og smide over i min egen, uden at få problemer med laurits betjent.
mener jo det burde være lovligt, da samme slags bil er lavet med større motor. Tar jeg helt fejl.????

thomasfyn

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #1 Dato: 11. Oktober 2011 kl: 16:57:27 »
Hvis bilen er født med 72 heste kan du uden afgiftændring lægge max 86 hk i...  20 % regl

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #2 Dato: 11. Oktober 2011 kl: 16:59:57 »
Din egen er højst sansynlig en 78hk motorkode DG. Du må øge effekten med 20%. T3erne er også solgt med en 2.1 med 95hk (MV)
 og 112hk (DJ). Så må du have fat i lommeregneren og finde ud af hvad du må.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #3 Dato: 11. Oktober 2011 kl: 17:20:07 »
Her er lidt at kikke på:

T3 motor
T3 gearkasse

Her kan du se, at boring er identisk for alle wbx'er. Stempler er forskellige afhængig af kompression. Topstykker er ens (dog med mindre ventiler i DF)

lastbilskl

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #4 Dato: 17. Juli 2012 kl: 22:23:21 »
Har ikke været aktiv længe, da jeg har kørt en del eksport..
Men fik lige tjekket op på det med motorkode, der står DG på motoren, og snakkede med VW Danmark, og det er den motor bilen er født med.

Jønne Ukendt: Ja med en DG må jeg smide 93,6 hk i, for at følge 20% reglen.., så må være en MV motor, bliver 1,4 hk heste for meget.....

Nogen der ved hvor meget der ska laves om.??, for at ku smide enten en MV, eller en DJ motor i (ligger en DG i min nu)...
Er der kat på disse motorer.???

Offline Hinze

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.498
    • Vis profil
  • T3 model: ingen for tiden
  • By: 2670 Greve
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #5 Dato: 17. Juli 2012 kl: 22:49:01 »
DJ ingen kat.
MV med Kat, ellere rettere med lambdsonde.

du mangler sikkert kun en elektrisk benzinpumpe, en motor og ledningsnet; så kørere den.

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.262
    • Vis profil
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #6 Dato: 17. Juli 2012 kl: 22:52:42 »
MV er med kat og den er meget populær hos tyskerne, da den må køre i miljøzonerne. Samtidig er den mere sparsommelig end en DG, da DGèren æder meget benzin med sine karburatorer ...

Problemet er bare, at markedet her hos mig bliver støvsuget for de gode MVere ... og de er ofte lidt for meget kvindeagtig med justering og tomgang ...

DJ er no hope, når det drejer sig om miljø ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #7 Dato: 18. Juli 2012 kl: 10:38:39 »
Hvis du alligevel overvejer en ændring skulle du måske tænke på en konvertering til f.eks. ABS fra Golf / Passat. Det er en række 4 motor med single point indsprøjtning. Det er ikke "bare lige noget man gør" - men igen: det er der ikke nogen konverteringer der er. Det kræver ændring på gearkasse, ledningsnet m.v. men er en oplagt mulighed fordi Golf / passat er lavet i store antal med de motorer. Mekanisk overlever de sagtens, når rusten holder sit indtog, - hvilket så kan være til din fordel. ABS har 90 HK og katalysator hvilket hjælper på mulighederne, når myndighederne til stadighed strammer grebet mht. forurening.

lastbilskl

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #8 Dato: 18. Juli 2012 kl: 15:12:42 »
Citat fra: "Aran"
Hvis du alligevel overvejer en ændring skulle du måske tænke på en konvertering til f.eks. ABS fra Golf / Passat. Det er en række 4 motor med single point indsprøjtning. Det er ikke "bare lige noget man gør" - men igen: det er der ikke nogen konverteringer der er. Det kræver ændring på gearkasse, ledningsnet m.v. men er en oplagt mulighed fordi Golf / passat er lavet i store antal med de motorer. Mekanisk overlever de sagtens, når rusten holder sit indtog, - hvilket så kan være til din fordel. ABS har 90 HK og katalysator hvilket hjælper på mulighederne, når myndighederne til stadighed strammer grebet mht. forurening.


Har overvejet den mulighed, især fordi jeg købte en Golf 3 1,8 benziner for 1 måned siden meget billigt (1000 kr) , fordi jeg sku bruge læderkabinen i den.
Og har heldigvis taget hele ledningsnettet ud af den, sammen med motoren, så det jo heldigt., styreboksen ska dog skiftes, da den laver lidt bøvl..

Og har tilfældig også en 5-trins gearkasse liggende som sku i min doka.., så ka jeg jo tjemkke om gearkassen passer på den 1,8  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #9 Dato: 18. Juli 2012 kl: 18:23:50 »
Hvis din gearkasse er fra en diesel passer det sammen, ellers skal du have skiftet koblingshuset og højgearsakslen.

lastbilskl

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #10 Dato: 18. Juli 2012 kl: 18:29:38 »
Citat fra: "Aran"
Hvis din gearkasse er fra en diesel passer det sammen, ellers skal du have skiftet koblingshuset og højgearsakslen.


Okaj, mange tak for info..
Hvordan ved man det til en diesel.?, står der en kode på.????
Ellers må jeg bare ud og ha fat i sådan en  :lol:

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #11 Dato: 18. Juli 2012 kl: 21:13:00 »
Hvis det er fra en wbx har du to støttebolte ravende ud, mener det er forneden ?!
Diesel maskinerne og Golf / Passat motorer "ligger på siden", da det er samme motorblok. Det vil næppe volde de store problemer, at se forskellen.

lastbilskl

  • Gæst
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #12 Dato: 18. Juli 2012 kl: 22:48:21 »
Citat fra: "Aran"
Hvis det er fra en wbx har du to støttebolte ravende ud, mener det er forneden ?!
Diesel maskinerne og Golf / Passat motorer "ligger på siden", da det er samme motorblok. Det vil næppe volde de store problemer, at se forskellen.


mange tak for info, får tjekket det på lørdg når jeg ska på værksted.., så smider jeg eventuelt et billed..

Offline Andreas

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.488
    • Vis profil
  • T3 model: T3 Syncro Doka
  • By: 8632 Lemming
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #13 Dato: 20. Juli 2012 kl: 11:08:00 »
Hvis det er en Dieselgearkasse, er starteren monteret ovenpå, hvis det er en WBXgearkasse er starteren monteret i højre side :-)
Andreas
25 38 07 87

1992 VW T3 SuDoka Syncro EJ22 "Pumba"
T3 Campingvogn "Timon"
Peugeot 307 SW HDi
Honda Africa Twin XRV 650

Offline elnef

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 204
    • Vis profil
2,1 liter i stedet for 1,9
« Svar #14 Dato: 22. Juli 2012 kl: 08:46:20 »
Jeg vil jo mene det er lovligt at putte en 2,1 i en bil fra 88 da så vidt jeg ved er samme undervogn bremser osv på alle t3er fra sidst i 86 og frem og dermed er "gjort klar" til den store 2,1L
Måske det koster lidt afgift men der må en anden komme med indput

John