Forfatter Emne: Varmgalvanisering  (Læst 5398 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Dato: 08. Marts 2007 kl: 08:11:40 »
Jeg funderer lidt over om man skulle få dyppet Syncro-undervognsbeskyttelsesjernet i varmt zink. Ikke fordi jeg frygter, at de ruster, men fordi det ser sejt ud... Det drejer sig om motorbeskyttelsespladen og de to langsgående profiler. Pladen er gjort af 2-3 mm gods og firkantprofilerne er det samme.





Spørgsmålene lyder:

Skal man forvente at det vrider og slår sig?

Hvor rent skal det være inden?

Hvad mon det koster?

Kender vi relevante steder i min omegn, der vil gøre det?
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Varmgalvanisering
« Svar #1 Dato: 08. Marts 2007 kl: 11:08:08 »
Jeg har spekuleret på noget lignende, men kom aldrig til at finde en hårdfør overfaldelakering.. Varmegalvanisering lyder interessant??

Er varmegalvanisering en mere hårdfør behandling end f.eks lakering? Undervognsbeskyttelsen får sig nogle grove ture når man kører i terræn er min erfaring, så hvis det kan ridses er det nærmest spild af tid og penge.

Jeg kunne sagtens være med på at samle nogle ting (ankerplader og anden undervogns-halløj) og få galvaniseret hvis det kunne gøre det billigere at samle lidt sammen.

Der ligger en sandblæsning sog galvaniserings virksomhed lige nord for Randers der hedder M. Lange. Så skal der bare findes ud af om de har en kaffekasse.  8)
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline casper

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.505
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Svar #2 Dato: 08. Marts 2007 kl: 12:21:28 »
hvad har du gjort ved underkøringsværnet ved det foreste diff ?

jeg kunne da godt tænke mig at få alle tre dele galvaniseret hvis prisen er rimelig
Mvh. Casper

Offline Gammelpot

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 226
    • Vis profil
  • By: 5270 Odense
Varmgalvanisering
« Svar #3 Dato: 08. Marts 2007 kl: 14:43:52 »
Her er et par gode råd til galvaniseringsfolket:
http://www.fynsgalvanisering.dk/goderaad/
Med hensyn til vridning tror jeg ikke der er problemer med de dimensioner som der er anvendt. Se også www.tyshsen.dk han er åbenbart specialist i at galvanisere bildele
Nu uden T3

Kkrogsgaard

  • Gæst
Varmgalvanisering
« Svar #4 Dato: 08. Marts 2007 kl: 18:29:05 »
Jeg er også med på en galvanisering.

Jeg spurgte om det samme for et ½ års tid siden, men fik at vide at galvaniseringen ville svække jernet??? Altså det i rammerne ;-)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Svar #5 Dato: 08. Marts 2007 kl: 19:39:54 »
Citér
fik at vide at galvaniseringen ville svække jernet


Det tror jeg, at du har ret i. - Nu har jeg også skruet hele set-up'et på, så det kommer ikke af før det bliver nødvendigt igen - forhåbentligt om ca. 300.000 km. I stedet bliver det sølet til indv. og udv. med raps/tjære-blandingen. - så lige nu I'll rest my case.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Varmgalvanisering
« Svar #6 Dato: 08. Marts 2007 kl: 20:38:51 »
Men er det ikke hamrende dyrt?
Det er vel også en special maler der skal lakke det??

Kkrogsgaard

  • Gæst
Varmgalvanisering
« Svar #7 Dato: 08. Marts 2007 kl: 21:24:08 »
Kender vist en der kan gøre det lidt orange agtigt... :-)

Skal jeg undersøge muligheden?

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Svar #8 Dato: 08. Marts 2007 kl: 23:57:11 »
Pulverlakering bør være billigere end vådlakering.

Varmgalvanisering betales efter hvad emnet vejer.: What the Fu.. sagde Hr. Salvesen, og fik den forklaring, at det dyreste er den opvarmningsenergi der skal til, når du smider 200 kg jern i varm zink.

På arbejde varmgalvaniseres det hele hos den store i branchen, Herning varmgalvanisering. (vi laver mange trapper og gelændre)

Så kommer der et rækværk der er medtaget af transport. Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt siger de og sprayer løs.

KH KHS - Aldrig sniffe zink.
Kurt - 25115788

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Svar #9 Dato: 09. Marts 2007 kl: 10:36:47 »
Citér
Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt


Ja, hvad mener i om det?

Når jeg spørger, så er det fordi, jeg godt kan bilde mig selv en masse rosenrøde teorier ind ang. zinken, der reagerer med jernet og derved nærmest galvaniserer emnet.
Imidlertid er min praksiserfaring, at produkter med højt indhold af zink á la Galvafroid har en elendig vedhæftning og ikke er nær så godt beskyttende som en ganske alm. grunder.

Invitation til debat!
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline WBX Manden

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.746
    • Vis profil
Varmgalvanisering
« Svar #10 Dato: 09. Marts 2007 kl: 10:50:08 »
Citat fra: "Jarl"
Citér
Zink Spray fra Esbjerg er næsten ligeså godt


Ja, hvad mener i om det?

Når jeg spørger, så er det fordi, jeg godt kan bilde mig selv en masse rosenrøde teorier ind ang. zinken, der reagerer med jernet og derved nærmest galvaniserer emnet.
Imidlertid er min praksiserfaring, at produkter med højt indhold af zink á la Galvafroid har en elendig vedhæftning og ikke er nær så godt beskyttende som en ganske alm. grunder.

Invitation til debat!


NO WAY !!!

Zinkspray har jeg ikke gode erfaringer med !!! Det kan IKKE stå alene, men skal overmales eller have rustbeskyttelse.

Derudover hæfter alm. 2k autolak meget dårlig på overflader malet med zinkspray

Jeg har selv undersøgt lidt om galvanisering i forbindelse med mit undervogns/ bremse projekt og det ender nok med en el-forzinkning.
El-forsikning er ikke så stærkt og tykt som varme galva. men tilgengæld udsættes emnerne ikke for samme varme påvirkning.

Læs evt. lidt her : http://vwnettet.dk/forum/topic/299653
Transporter \'89 opklodset til mindre travle tider.
Ombygning og opgraderings projekter: http://t3nettet.dk/index.php?topic=2304.0

"Diesel er kun for playboys."

T3Anders

  • Gæst
Varmgalvanisering
« Svar #11 Dato: 09. Marts 2007 kl: 11:40:57 »
Jeg har noget "Wolfs zinkstøvsmaling" som er linoliebaseret stående til at male beslag og andre småting med. Lige en stålbørste på en boremaskine først og så male over. Det kunne jeg måske godt finde på at bruge på bilen engang; kofanger, træk, hjulkapsler og den slags.

Det kan stå alene og har så en grå farve, men kan også overmales med andre malinger uden opløsningsmidler. I princippet er det vel nærmest det samme som "Galvafroid" bare med den forskel at det hærder op som en rigtig maling, altså vandtæt og det hele i en arbejdsgang. Og så er malkoden kun 00-1. Linolien trænger også godt ind i mikroskopiske sprækker. Tørretid er 24t v.20gr & 60% relativ fugt. Rækkeevnen er 10-15 m2 pr. ltr. og en dåse med 250ml. vejer næsten et kilo og koster kr135.

og lige et link med en powerpoint om korrosion og overfladebehandlinger af metal: http://www.ime.auc.dk/~rml/Forel%C3%A6sning%20om%20Valg%20af%20materialer%20ifm%20korrosion.ppt

Kkrogsgaard

  • Gæst
Varmgalvanisering
« Svar #12 Dato: 22. Marts 2007 kl: 06:11:29 »
Så er der nyt mht pulverlakering.

Min "ven" siger at det er hip som hap med pulverlak, i forhold til våd lak, hvis der går hul på lakken, trænger der vand iind i begge laktyper...

Derimod mente han at det bedste ville være elforzinkning, der bliver jernet ikke varmet op og dermed går intet af styrken tabt.

Nogen der har en kommentar til det?

Næste skridt: At finde nogen der har kontakter til nogen der elforzinker!?

Der ligger en virksomhed i Nibe der gør, men jeg kender ikke lige umiddelbart nogen der arbejder der.

Har vi nogen herinde der gør det?

Jeg vil gerne prøve at ringe til dem og høre om muligheden...  :shock:

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Varmgalvanisering
« Svar #13 Dato: 22. Marts 2007 kl: 13:41:22 »
hmm fandt dether på vwnettet: http://vwnettet.dk/forum/topic/21783
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Varmgalvanisering
« Svar #14 Dato: 22. Marts 2007 kl: 14:03:51 »
et hit mere fra vwnettet til reference

http://vwnettet.dk/forum/topic/14028
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012