Forfatter Emne: Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug  (Læst 6199 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #15 Dato: 10. Marts 2007 kl: 06:19:01 »
HVad bør de koste sådanne motore?

Er Oliekøl og I/C anbefalet, sidstnævnte hvis man har turbo også?

Jeg bliver mere og mere interesseret i at få den 1900 i, men måske en 1700 kan klare jobbet også

Offline jankjerbye

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.356
    • Vis profil
  • T3 model: Caravelle CL R4i 1986
  • By: 8990
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #16 Dato: 10. Marts 2007 kl: 08:26:58 »
M.h.t priser.

Nyrenoveret:

http://cgi.ebay.de/VW-1-9-TD-UMBAU-JX-Motor-auf-AAZ-Bus-TurboDiesel_W0QQitemZ320087612147QQihZ011QQcategoryZ61275QQrdZ1QQcmdZViewItem

Brugt:
http://cgi.ebay.de/Motor-VW-Golf-Vento-Passat-Seat-1-9-TD-Motor-AAZ_W0QQitemZ140092373947QQihZ004QQcategoryZ61283QQrdZ1QQcmdZViewItem

Dertil kommer så dele fra din JX og en småting eller to man skal bruge til opbygningen (pakninger og diverse) og T3 indbygningen.. Så måske en 500-1000 oveni altefter om det er noget man finder brugt eller SMC priser.

Hvis man har tid til at vente kender vi en en fyr der laver 1y/aaz ere med topstykker fra golf. Han laver meget flot arbejde, men er langsom da han har ekstremt travlt altid. Hans priser starter ved 8500.- altefter hvor meget man skal have med.
VW Caravelle CL ex-mili 1,8 R4i PF 1986
Saab 95 1,7 V4 1967
LR Series Hybrid 2,5D 1974
36V 250W Ladcykel 2012

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #17 Dato: 10. Marts 2007 kl: 08:45:01 »
Efter min mening er 1,9'erne tit "überteuert" - alt for dyre. 8-10 kg for noget, der dur, er ikke et særsyn. For et par uger siden fulgte jeg en til dørs på ebay. Jeg stod af ved 600 €, men den endte i 900 - ellers en fin motor med 118 tkm på klokken. Men så kommer ombygningen til T3 oven i hatten - det koster ikke alverden, men det tager lidt tid.

1,7'erne er også lidt überteuert, synes jeg. Folk har fået øjnene op for at de er fine med turbo, men alligevel kan man godt finde noget på ebay. Jeg har købt en til latterlige 50 € med en plejlstangsskade - så kan man godt komme ud at køre for en rimelig pris.

Prismæssgt er 1,6'eren absolut den mest rimelige - bl.a. fordi man kommer ind i det kæmpe Golf-marked. Og hvis du spørger mig, så har den lille motor bestemt også sine fordele - også udfra et teknisk/mekanisk synspunkt.
1) Den er tydeligt koldere end AAZ (men varmere end KY, som jo ikke er født med turbo)
2) Den klarer bedre mange omdr. (lavere stempelvægt/mindre slaglængde)
3) Har en mindre traktoragtig karakteristik.
4) Støjer og bruger mindre
5) Holder mindst ligeså længe, som den store
6) Bruger reservedele, man kan få smidt i nakken på et hvert gadehjørne.

Faktisk tror jeg, at den mindste motor i en serie tit er den mest harmoniske, hvad gangkultur angår. Det hænger sammen med, at det faktisk er den størrelse, motoren er konstrueret til at have, mens senere "forstørrelser" blot er desperate knopskydninger på samme konstruktion. Prøv at høre en 1,5 D fra en gammel Golf 1 - Den går suverænt, og anvendes derfor til både i mariniseret form, hvor vibrationer er uønskede. I den modsatte ende af skalaen er AAZ, der er en meget rå hund i sin gangkultur  - men tilgengæld har et monstermoment. Alt er kompromisser - så du må gøre en totalvurdering af, hvad pengepung og drengerøvstrang vil.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #18 Dato: 10. Marts 2007 kl: 13:16:14 »
Hu ha lige Pt vil min indre drengerøv gerne have 2,5 v6 TDI, men pengepungen siger nok en 1,05 polo benziner...

Jeg har muligvis noget på hånden.

Du skriver at AAZ er varmere end JX, hvordan så med 1Y med og uden eftermont. turbo?

Jeg synes også du har nævnt at KY har en ualmindelig god motorgang?

Der er jo stadig den lumske 5-bener fra Audi...? Hvilken efekt kommer den op på med TD og I/C? Har den problemer med høj temperatur?

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #19 Dato: 10. Marts 2007 kl: 16:09:56 »
Nu har jeg kørt et stykke tid med en aaz'er med turbo, og du godeste der er et herligt smæk i vognen, MEN det næste valg bliver en 1,9D uden turbo af følgende årsager

Større slagvolumen og slaglængde giver bedre bundmoment (syncrorelevant)
Turboer er dyre (5-7k)
Turboer laver varme og slider på maskinen og kræver oliekøler(2k)
En 1,6TD mangler ikke effekt men moment.
I teorien er en TD mere økonomisk, men reelt vil man nok opleve at det er lidt billigere men en sauger

Så spar 5 - 9000kr og få en 1,9 sauger jeg tror det bliver heftigt nok og det skulle gerne holde bedre
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #20 Dato: 10. Marts 2007 kl: 16:43:45 »
Citér
I teorien er en TD mere økonomisk, men reelt vil man nok opleve at det er lidt billigere men en sauger


Nemlig! Ingenting kommer af ingenting ud over lommeuld. Mereffekten i en TD kommer af merforbrug - sådan er det bare. Men hvis man forestillede sig den hypotetiske situation at man ikke brugte mere end 50 hk, så ville TD have en bedre virkningsgrad grundet det magrere blandingsforhold. Og dertil kommer at TD er højere gearet, hvad der selvf. medvirker til lavere forbrug.

Og @Krogsgaard:

Og hvis du vil høre mit råd, så sæt en fin JX'er i din Syncro. Den er billig, tilgængelig og har rigeligt power med mindre du påtænker at bestige pyramiderne. Jeg kan love dig, at den nye maskine i min har overarm, så der er en fornøjelse. De fleste myter om JX'erens manglende kraft skyldes efter min mening at folk har deres erfaringer fra en gammel bil, der har kørt 350.000 km for det lokale murerfirma...
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #21 Dato: 10. Marts 2007 kl: 16:57:22 »
Citér
De fleste myter om JX'erens manglende kraft skyldes efter min mening at folk har deres erfaringer fra en gammel bil, der har kørt 350.000 km for det lokale murerfirma...


Og har man prøvet en 1,6 sauger der er i top vil man også sande at den har langt mere kraft en de fleste mureres TD'er
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

PARKHAVE

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #22 Dato: 10. Marts 2007 kl: 16:59:50 »
Ja ja, men når nu man VIL have den der sssssssssSSSS lyd fra turboen, er der ingen vej uden om.

Offline KHSalvesen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.105
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #23 Dato: 10. Marts 2007 kl: 18:28:17 »
Den lyd kan man vel få på CD afspilleren.  :lol:

Hvorfor skulle JX mangle moment, da TøseØsen kørte, syntes jeg der var masser moment.

Pandekagebilen med 50 Hk, syntes jeg har rigeligt med moment og trækkraft, men kun til 75 så får motoren flere omdrejninger end jeg bryder mig om. (større hjul, 5 gear mangler)

KH KHS - Immer diesel
Kurt - 25115788

Offline BlackChart

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 8.027
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #24 Dato: 10. Marts 2007 kl: 19:08:46 »
Tjaeh, efter jeg kom til at pille lidt ved pumpen på min JX imorges er jeg sq også kommet i tvivl om jeg alligevel ikke skulle beholde den, og evt. give den en gennemgribende renovering ved lejlighed istedetfor den ellers planlagte AAZ jeg havde spekuleret i :D

For pokker der er kommet smæk i den gamle, gav skruen noget der ligner 1/6 del ind og nu har jeg turbo kraft helt nede fra ca. 2200 - 2400 omdr. ved varm motor...

Turen til Holstebro med de gamle (de skulle hente ny gammel bil) var en hel fornøjelse, ingen magtkampe med bakkerne mere, den tæskede bare afsted :D
Mvh. Morten Trab

Daily Driver - \'96 BMW 323i Sedan

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #25 Dato: 11. Marts 2007 kl: 08:56:31 »
Hvis man vælger en JX, er det så for sent at tilmelde sig oliekøler klanen??? LOL  :lol:

Så vil jeg altså have I/C og Ök på den og den berømte 80 graders termostat...

Ville det ikke være mest optimalt?

Offline DT63

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 356
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #26 Dato: 11. Marts 2007 kl: 09:03:00 »
Nu med Bøjlespejle
1Z 1.9 mTDI
Gammel Milli bil Årg 89

3 Stk T3 Til Dele

Jan Påske
Fjerritslev Danmark
Mail:paaske@get2net.dk
MSN:jan.paaske@hotmail.com
Tlf.+45 40282746

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline dokajønne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1.429
    • Vis profil
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #28 Dato: 11. Marts 2007 kl: 15:51:04 »
Citér
Hvorfor skulle JX mangle moment, da TøseØsen kørte, syntes jeg der var masser moment.


Det er heller ikke sikkert at den mangler 1,9 har bare mere.
Grunden til at jeg sværger til 1,9'erne er at jeg kan få hæderlig power uden turbo.
mvh
Dokajønne

If it works.....don\'t fix it

Kkrogsgaard

  • Gæst
Et skridt videre i efterforskningen på mit oliefobrug
« Svar #29 Dato: 12. Marts 2007 kl: 05:52:02 »
Jeg skal ud og se på en her i løbet ugen.

Hvis jeg skal bruge 1000 euro, så kan jeg lige så godt finde en 1y eller aaz, selvom de koster lidt mere, men der er også lidt mere "motor" for pengene...