Forfatter Emne: Manglende olietryk, nu med diagnose  (Læst 11246 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Dato: 12. November 2011 kl: 13:09:39 »
Jeg har oplevet at olietrykslampen ikke gik ud
før efter et par hundrede meters kørsel.
Andre gange gik den ud med det samme.

Derfor har jeg haft bilen til at stå stille, indtil
idag hvor jeg så har monteret en olietryksmåler
fra Biltema:
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bil-el/Bil_instrumentbrat/Olietryksmaler-32244/

Så startede jeg bilen, og olielampen gik ikke ud.
Olietryksmåleren viste intet olietryk.

På føleren står der:
1-10 Bar
3-160 ohm

Når motoren er standset, kan jeg måle ca. 3.5 ohm
Når motoren kører kan jeg måle godt 5 ohm.

Så noget tyder på at der vitterlig intet olietryk er.
Dette synes jeg er mystisk.

Bilen har stået stille i ca. 2 måneder.

Kan det være at oliepumpen er tør, så den ikke får startet?
(jeg har nu startet de her motore efter års stilstand uden dette problem)

Hvor længe kan en motor klare at være startet uden olietryk,
uden der opstår skader?

Hvis man vil hælde olie i oliepumpen, hvordan kan det så gøres?

Ideer?

Offline tomtom

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 544
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #1 Dato: 12. November 2011 kl: 19:17:42 »
Hej Brian

Dette link beskriver hvordan det gøres.
 
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6336.html

Jeg har ikke selv prøvet det, men skal selv have det prøvet , da min olie lampe begynder at lyse og hyle, når jeg når 2000 omdrejninger. Den stopper først når jeg stopper motoren.
Hører derfor gerne om det lykkedes.
Jeg har prøvet at taget ledningen ud fra den trykføler der sidder bag på toppen, ved cylinder 4. Det hjalp ikke.


Mvh. Tom
Mvh. Tom Nielsen

White Star 90  med golf II motor 1.6 TD

Offline Aran

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.931
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #2 Dato: 12. November 2011 kl: 19:20:40 »
Det er sagt før: Hvis du vil have en sikker og pålidelig måling skal du bruge et gedigent gammeldags manometer skruet direkte i maskineriet. En motor uden olietryk er en dødsdømt motor, og du kan i bedste fald holde den kørende nogle få minutter. Så bliver lejer etc. så varme, at metallet forsvinder som nogle grumme spåner der, hvor de afgjort ikke er velsete. Før eller siden vil motoren sætte sig, eller "sparke et ben gennem blokken" når plejlstangen knækker. Du vil ikke bryde dig om lyden fra noget af det.
Oliepumpen skulle da meget gerne suge via snabelen i bundkarret og danne tryk, såfremt der er olie på motoren og sien ikke er totalt tilstoppet ?
Noget siger mig, at du nok bør kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #3 Dato: 13. November 2011 kl: 12:52:23 »
Citat fra: "Aran"
Det er sagt før: Hvis du vil have en sikker og pålidelig måling skal du bruge et gedigent gammeldags manometer skruet direkte i maskineriet. En motor uden olietryk er en dødsdømt motor, og du kan i bedste fald holde den kørende nogle få minutter. Så bliver lejer etc. så varme, at metallet forsvinder som nogle grumme spåner der, hvor de afgjort ikke er velsete. Før eller siden vil motoren sætte sig, eller "sparke et ben gennem blokken" når plejlstangen knækker. Du vil ikke bryde dig om lyden fra noget af det.
Oliepumpen skulle da meget gerne suge via snabelen i bundkarret og danne tryk, såfremt der er olie på motoren og sien ikke er totalt tilstoppet ?
Noget siger mig, at du nok bør kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.


Ja, jeg kører ikke med motoren før olietryk-problemet er løst.


Den Biltema-olietryksmåler er nøjagtig nok til mit formål.
Det er som en ekstra sikkerhed.
Der er jo langt fra motor til instrumentbord, så en elektrisk er nok også det bedste hvis den skal sidde der permanent.

Hvor stabil olietryksmåleren fra biltema er, afhænger af sensoren,
jeg ved desværre ikke hvordan den virker, men overvejer at skære en
op for at finde ud af det.

Jeg har for 1000 km siden sat en sugesnabel på fra en T3.

På den T3 havde motoren sat sig, men om det skyldes olietryk ved jeg ikke. Der er endnu ikke en diagnose.

Der var for lig at se intet synlig galt med sugesnablen. kigge grundigt på din oliepumpe inden du smadrer maskinen totalt.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #4 Dato: 13. November 2011 kl: 13:12:19 »
Citat fra: "tomtom"
Hej Brian

Dette link beskriver hvordan det gøres.

 
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6336.html

Citat fra: "Jarl"
Ang. olietrykket er jeg helt på linje med Wilson. Man ser det samme scenarie, når man monterer en spritny oliepumpe. Hvis man ikke "spæder" den forlods, så kan den ikke suge olien.

Nu er det tit så besværligt at tage den ud igen for at fylde den med olie, så jeg bruger som regl at tage oliefilteret og temperatoren af. Så kan man narre snablen fra en smørekande ind i den kanal i oliefilterflangen, der går direkte ned til pumpen og dermed spæde den udefra. Når man lige har håndpumpet ½ dl olie derned, så skal den nok blive selvansugende.


Selv det er en lidt lang vej for at fylde lidt olie i pumpen.
Vil det virke at fylde olie ned hvor tryksensoren sidder i filterflangen?

Citat fra: "tomtom"

Jeg har ikke selv prøvet det, men skal selv have det prøvet , da min olie lampe begynder at lyse og hyle, når jeg når 2000 omdrejninger. Den stopper først når jeg stopper motoren.
Hører derfor gerne om det lykkedes.
Jeg har prøvet at taget ledningen ud fra den trykføler der sidder bag på toppen, ved cylinder 4. Det hjalp ikke.
Mvh. Tom

Dit symptom må stamme fra for lavt olietryk ved høje omdrejninger eller manglende/defekt sensor
og ikke problemer med ansugning.
Din motor er en golfmotor.
der er jo ingen sensor i filterflangen, med mindre den er flyttet over fra T3?

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #5 Dato: 19. November 2011 kl: 14:40:23 »
Er der en mekanisme i oliepumpen, der forhindre olien i at løbe fra pumpen når motoren er standset?
Altså en ensretter-ventil i sugesnablen?

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #6 Dato: 19. November 2011 kl: 15:06:27 »
Nej - eneste forhindring er, at olien skal passere tandhjulene i tandhjulspumpen, hvis den vil nedenud. Bl.a. derfor er spillerummet (slitagen mellem tandhjulene) et vigtigt parameter. Andre typiske fejl, der udmømter sig i for lavt olietryk, er dårligt oliefilter, dårlig olie, slidte/ødelagte lejer (især mellemaksellejet - det forreste - er en bandit - hvis tandremmen er spændt for hårdt, så ødelægges det hurtigt), for slap tandrem (så glider tandremmen på bagsiden af mellemakslens glatte hjul, og pumpen bliver ikke trukket tilstrækkeligt hurtigt rundt.).
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #7 Dato: 19. November 2011 kl: 15:53:34 »
Citat fra: "Jarl"
Nej - eneste forhindring er, at olien skal passere tandhjulene i tandhjulspumpen, hvis den vil nedenud. Bl.a. derfor er spillerummet (slitagen mellem tandhjulene) et vigtigt parameter.

Spillerummet blev kontrolleret for ca. 1000 km siden, og da var det pænt inden for specifikationerne.

Citat fra: "Jarl"
Andre typiske fejl, der udmømter sig i for lavt olietryk,

Fejlen her er, at der tilsyneladende slet ikke skabes noget olietryk overhovedet.
(blinkende olietrykslampe ved lave omdrejninger, og intet udslag på en
Biltema-trykmåler)

Citat fra: "Jarl"
er dårligt oliefilter, dårlig olie, slidte/ødelagte lejer (især mellemaksellejet - det forreste - er en bandit - hvis tandremmen er spændt for hårdt, så ødelægges det hurtigt), for slap tandrem (så glider tandremmen på bagsiden af mellemakslens glatte hjul, og pumpen bliver ikke trukket tilstrækkeligt hurtigt rundt.).


Jeg har svært ved at tro at det kan være noget af ovenstående.
Olie+oliefilter er ca. 1000 km gammelt.
At tandremmen skulle være så slap at den slet ikke trækker mellemakslen rundt har jeg ikke tjekket efter at problemet er opstået.

Der har en gang tidligere været en lille tøven i at olietrykslampen gik ud.

Der er olie på motoren op til øverste streg på oliepinden.
Dog står bilen stejl med forenden opad, men jeg har svært ved at tro at
det skulle gøre at sugesnablen er oven olien.

Det er en golf2 sugediesel. Jeg har monteret filterkonsol fra en JX,
og ledningsnet er JX.

Eneste sted jeg "snød" lidt var, at jeg lod pakningen mellem blok og filterflange side på både blok og flange, så den nu sikker i 2 lag.
Jeg brugte en mikroskopisk mængde flydende pakning mellem de
2 pappakninger, og det kun ud mod ydersiden, intet ind mod oliekanalerne.
Som pakningen mellem filterflange og olietemperator brugte jeg en gummipakning fra et gammelt oliefilter, da de jo har samme størrelse.
Det har som skrevet kørt 1000 km, med olielamper slukkede.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #8 Dato: 19. November 2011 kl: 17:15:29 »
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt. Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen. Har du sat den rigtige T3-sugesnabel på? Har du planslebet sugesnablens anlægsflade op mod tænderne? Tjek også overtryksventilen i sugesnablen - hælder den bare al olien retur i bundkarret? Og du skal ikke være overmodig og starte bilen, så længe, der ikke er olietryk på.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #9 Dato: 09. Juni 2012 kl: 09:22:54 »
Ja, jeg er ikke hurtig. Pladerne blev taget af bilen,
nu er jeg ved at tage tilløb til at klare problemet.

Citat fra: "Jarl"
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt.

Det gør den.

Citat fra: "Jarl"
Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen.
Har du sat den rigtige T3-sugesnabel på?

Ja, det har jeg, MEN den stammer fra en motor hvor krumtapakslen sidder urokkelig fast.
http://www.t3nettet.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-13205.html
Årsagen til dette er endnu ukendt.
(Jeg har ikke adskille helt, da jeg forventer at skulle bruge nogle dele
og der for vil jeg gerne undgå at der kommer rust på eksponerede flader)

Citat fra: "Jarl"
Har du planslebet sugesnablens anlægsflade op mod tænderne?

Ja, men jeg kunne stadig se hvor de havde været.

Citat fra: "Jarl"
Tjek også overtryksventilen i sugesnablen - hælder den bare al olien retur i bundkarret?

Det tjekkede jeg slet ikke.


Citat fra: "Jarl"
Og du skal ikke være overmodig og starte bilen, så længe, der ikke er olietryk på.

Her må jeg så desværre sige at jeg har haft motoren startet nogle gange
for at konstatere det manglende olietryk.
Flere gange af 15-30 sekunders varighed.

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #10 Dato: 09. Juni 2012 kl: 16:53:02 »
Citat fra: "Jarl"
Tjek, om vacuumpumpen sidder ordentligt. Hvis det er OK, så tag vacuumpumpen op og stik en 13 mm top ned på oliepumpens kærv. Sæt et håndsving på toppen og drej. Nu kan du tydeligt afgøre, om oliepumpem arbejder eller ej ved at bedømme modstanden. Tag samtidig oliefilteret af, og kig, om der strømmer masser af olie ud, når du drejer. Hvis det ikke er tilfældet, så af med oliefilterflangen og spæd oliepumpen med frisk olie ovenfra gennem hullet i blokken. Tjek nu igen, om der kommer olie op. Gør der stadig ikke det, så er det ud med oliepumpen.
 


Jeg har ´nu taget taget vakumpumpen af, og drejet med håndsving.
Jeg kan slet ingen modstand mærke, har prøvet at dreje så hurtig
jeg kan manuelt begge veje.

Har så sat boremaskine på, og drejet i pilens retning.
Det går let, slet ingen modstand.

Jeg har ikke taget oliefilteret af endnu.
Er det mon muligt at spæde oliepumpen ved at hælde
olie ned hvor trykmåleren sidder?
Jeg har prøvet det uden resultat.
(testede ved at starte motoren og konstatere at der ikke var olietryk)

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #11 Dato: 09. Juni 2012 kl: 17:53:22 »
Hvis du prøver at spæde oliepumpen gennem hullet til olietryksmåleren, så skal du "skubbe" olien baglæns gennem oliefilteret for at få det til at løbe ned til oliepumpen. Det er ikke så let med en almindelig smørekande, eller hvad du nu bruger. Det er let at tage oliefilterflangen af - så kan du hælde olien direkte ind i den kanal, der går ned til tandhjulene.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #12 Dato: 09. Juni 2012 kl: 18:50:48 »
Citat fra: "Jarl"
Hvis du prøver at spæde oliepumpen gennem hullet til olietryksmåleren, så skal du "skubbe" olien baglæns gennem oliefilteret for at få det til at løbe ned til oliepumpen. Det er ikke så let med en almindelig smørekande, eller hvad du nu bruger. Det er let at tage oliefilterflangen af - så kan du hælde olien direkte ind i den kanal, der går ned til tandhjulene.


Da jeg hældte olie gennem hullet til olietryksmåleren lod jeg det bare synke ned af sig selv, og det gik langsomt. Og det havde ingen effekt.

Men helt generelt, så bør oliepumpen vel ikke have behov for at
blive spædet andet end hvis den er nysamlet?

Jeg har jo før skiftet topstykke, og her har jeg aldrig spekuleret
på at spæde oliepumpen, og det har heller ikke været nødvendig.
Ved skift af topstykke bliver oliesøjlen jo brudt.

Princippen er vel som den her primitive tegning viser,
med bundkar, oliepumpe, og øverst glideleje.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #13 Dato: 09. Juni 2012 kl: 21:46:55 »
Ved et topstykkeskift er oliepumpen jo ikke "tør" - der er en lille tilbagebleven oliefilm på tænderne, som tætner tilstrækkeligt. Praktisk erfaring viser, at oliepumper, der er tørre har brug for at blive spædet - også selvom de er helt nye.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline brian

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.698
    • Vis profil
Manglende olietryk, nu med diagnose
« Svar #14 Dato: 10. Juni 2012 kl: 12:19:24 »
Citat fra: "Jarl"
Ved et topstykkeskift er oliepumpen jo ikke "tør" - der er en lille tilbagebleven oliefilm på tænderne, som tætner tilstrækkeligt. Praktisk erfaring viser, at oliepumper, der er tørre har brug for at blive spædet - også selvom de er helt nye.


Situationen er jo den, at golf2 motoren som pumpen sidder i kørte ca. 1000 Km efter at den blev lagt i T3. Jeg hældte lidt olie i pumpen inden jeg satte sugesnabel på. På de 1000 km var der ingen olietryksproblemer, med undtagelse af en episode af  få sekunders varighed efter en start, hvor bilen havde stået stille et stykke tid.

Så der er nok ingen vej uden om at tage oliepumpen ud igen desværre.