Forfatter Emne: Advarsel - køleskab  (Læst 2577 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline camperman

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 835
    • Vis profil

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Advarsel - køleskab
« Svar #1 Dato: 13. Februar 2012 kl: 14:16:35 »
jeg var lige ved at oprette samme emne, det er da et genialt navn til et dødbringende camper køleskab. :)

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Advarsel - køleskab
« Svar #2 Dato: 13. Februar 2012 kl: 17:07:41 »
Citér



jeg var lige ved at oprette samme emne, det er da et genialt navn til et dødbringende camper køleskab.










   





         

Ja, det er godt nok et passende navn...

I 1985 var en lignende skæbne ved at overgå mig og tre af mine venner. Der var det nær blevet "Camp Forever" for os

Vi var på tur i min første sejlbåd og overnattede på hjemvejen i havnen på Sejrø.
Jeg sov i hundekøjen lige ved siden af nedgangslugen og det var også der hvor gaskøleskabet var placeret.

Da jeg vågnede, var det med en gevaldig hovedpine, som ikke kun skyldes det kvantum øl, jeg havde drukket sammen med gutterne aftenen før. Der var også en sur stank af uforbrændt gas i hele båden, og jeg fik hurtigt banket vennerne op og ud i det fri. Alle var tunge i hovederne og havde hovedpine.
Vores redning var at det var varmt og godt vejr og at vi derfor havde nedgangslugen åben, men kulilte er tungere end ilt, så på et tidspunkt kunne kulilten måske være kommet at stå højere end køjerne, der jo er placeret lavere end nedgangslugen.

Køleskabet blev selvfølgelig omgående slukket, og det viste sig senere at den lille skorsten der skulle lede kulilten ud i det fri var sodet til.

Jeg har senere købt både med gasanlæg i, men ikke med gaskøleskab og så har jeg monteret en gas og kulilte alarm. Ingen Camp Forever til mig, tak.

Jeg vil ikke have gasanlæg i Arnold. Komfuret bliver et petroleumskomfur og mit køleskab kører på 12v.
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen

Offline Jens Flensborg

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 4.268
    • Vis profil
Advarsel - køleskab
« Svar #3 Dato: 13. Februar 2012 kl: 22:23:37 »
I Tyskland kræves der hul i bunden under køleskabene for at kultilte og gas kan vige ud af bussen. De går her meget op i det, det har været krav siden de første T1 modeller kom på markedet med interieur SO23, SO33 etc. i starten af halvtresserne.

Og på et T3 træf i Tyskland i 2010 døede en kvinde sovende i en T3 pga. af kultilte fra et "gammelt" varmefyr der ikke var synet korrekt. Brændkammeret skal skiftes efter 10 år iflg tyske krav, varmefyret var efter hørende et genbrugsmodel fra ebay.

Be carefull out there ...
Støt T3 Klubben Danmark
---
T3 JX 14er LLE1308 1992
T3 JX 14èr Syncro Camper 1991
T3 JX 14èr Syncro Doka 4doors 1990
1303 bobbel cabriolet 1978
1200 bobbel eksport CKD 1963

peterdadz

  • Gæst
Advarsel - køleskab
« Svar #4 Dato: 14. Februar 2012 kl: 00:06:21 »
kan man få en kombi alarm til gas kultilte osv, man kan ha i camperen ??
mvh peterdadz

Offline pcdoctor

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 189
    • Vis profil
Advarsel - køleskab
« Svar #5 Dato: 14. Februar 2012 kl: 01:50:12 »
For lige at understrege alvoren ved kulilte er her lidt at tænke over.

Kulilte optages 400 gange lettere i blodet end ilt.
Det vil sige, hvis der er kulilte i et rum, hvor der samtidig er rigeligt med ilt, vil man optage kulilten i stedet for ilten.
Det er bl.a. derfor det er så farligt at sætte grillen for tæt på altan døren, så kulilten kan trække ind i stuen.
Husk altid at have en kuliltealarm i camperen eller måske endda to, hvis den ene skulle svigte.

Preben

Offline burnout

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 681
    • Vis profil
Advarsel - køleskab
« Svar #6 Dato: 14. Februar 2012 kl: 02:42:25 »
Citat fra: "peterdadz"
kan man få en kombi alarm til gas kultilte osv, man kan ha i camperen ??
mvh peterdadz


jeg søgte bare på "gas alarm" og fik den her:

http://www.shopnord.dk/product.asp?product=7

men ved ikke hvor god den er i en lille T3 camper hvis man har lidt luft i maven, der står: "Justeret til alarm ved 0,5-1,25 % volumen Methan"  :)

peterdadz

  • Gæst
Advarsel - køleskab
« Svar #7 Dato: 14. Februar 2012 kl: 21:39:55 »
ja det skal jeg ha i min camper , det er tit man høre om gas der blir sprøjtet ind mens folk sover.
mvh peter

Offline jensjakob

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 10.416
    • Vis profil
Advarsel - køleskab
« Svar #8 Dato: 09. Juli 2012 kl: 00:11:22 »
Daily driver: Ambassadefruen Frk G.
GSA:         1997-1998
BX 19TRS: 1998-2004
1 T3: CU. 2004-2004
2 T3: Grå GL, DG, 2004-2006
3 T3: Den blå rust.. Kom aldrig igang
4 T3: Telebussen. DF. 2006-2009
5 T3: Frk G - Golf3 R4 1.8 ABS motor. 2009-2014
6 bus: Millenium Falcon - T4 lang 10 prs bus.  2014 -  



Tlf 28260167

"Man ejer egentlig ikke en T3, man passer bare godt på den indtil den næste ejer."

Offline porteren

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2.112
    • Vis profil
  • By: Jelling
Advarsel - køleskab
« Svar #9 Dato: 09. Juli 2012 kl: 07:34:28 »
Tankevækkende artikel.

En af mine venner sov, i starten af firserne, på en strandparkering i Nice, sammen med sin kæreste, i en stationcar.

Da de vågnede næste morgen, havde de begge hovedpine og deres penge og pas var væk. Disse havde ligget mellem forsæderne og det nedklappede bagsæde. Altså på gulvet lige ved deres hoveder.
Min kammerat var i stand til at sove med hovedet nedad på en cementtrappe i frostvejr :) , men hans kæreste sov meget let, og alligevel var ingen af dem vågnet, da døren i vindsiden var blevet brudt op, og interieur lyset tændte.
De sagde senere på konsulatet at de skulle være glade for at de ikke var vågnet, for så havde de sansynligvis fået halsen skåret over.
Angiveligt var det marokkanere der smuttede over i turistsæssonen for at stjæle, og de havde alt at tabe, for de blev udleveret til Marokko, hvor de blev dømt efter islamisk lov.... Av min arm. :)
Mvh.
Kim W


Har haft: Arnold. T3 Syncro 2,1 MV. 1989, med 2 spær, decoupler, lange ben og halvhøjt tag

Har: Vanessa. T4 Syncro 2,5 TDI 102 hk. 2001. Lang snude m. AXL motor.
Tidligere polizei buss
 
En syncro med beboelsesfaciliteter er ikke en camper. ----  Det er en expeditionswagen