Forfatter Emne: Vægtafgift kan det være rigtigt?  (Læst 2390 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline svane

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Dato: 29. Maj 2012 kl: 20:20:18 »
Jeg (min økonomi) vil meget gerne have bussen ned under 1500kg pt siger min reg test 1550kg så jeg syntes pt selv jeg har søgt nettet tyndt og er kommet frem til flere spørgsmål... Hvad har i fx ændret på jeres vogn for at få den ned i vægt? Og kan det være rigtigt jeg har en bus der allerede vejer mindre end der er opgivet og hvordan finder jeg udaf om dette er tilfældet?
Mvh
Christian svane
M.v.H.

Christian Svane
29780009

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #1 Dato: 29. Maj 2012 kl: 21:43:20 »
Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg vil give dig ret i at det er svært at hitte rede i alle de forskellige løsninger der er og at de alle vejer noget forskelligt. Min er en wbx camper med pop-up tag fra 91 og den vejer 1300 kg på papiret. Det er jeg selvfølgelig ovenud lykkelig for mht vægtafgift, men jeg forstår ikke hvorfor den ikke vejer 15-1600 kg ligesom mange af de andre. Kan der være forskel på om det er en transporter eller en caravelle. Tænker på at udstyr og lydisolering vejer en del?

Nogen der ved noget?

Mvh
Rasmus

Offline Jønne Ukendt

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 3.380
    • Vis profil
  • By: 6600 Vejen
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #2 Dato: 29. Maj 2012 kl: 21:48:58 »
Den er måske født som gulpladebil og så senere betalt over som camper uden at man har rørt
 ved egenvægten på reg.attesten.

 Mvh Jønne Ukendt
Panelvan 1.7D
Allrounder 1.6TD
Westfalia højtag 1.6TD

Offline svane

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 289
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #3 Dato: 29. Maj 2012 kl: 22:43:40 »
Ja vil meget gerne vide hvad i har gjort for at spare vægt eller betaler i bare? Og inden men gør noget hvordan finder man så ud af om det papirerne siger er sandt?
M.v.H.

Christian Svane
29780009

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #4 Dato: 29. Maj 2012 kl: 22:53:29 »
Jeg har nu ikke tænkt mig at gøre noget med de "fornuftige" tal jeg har på min :)

Der må være nogle typegodkendelser der giver et mere præcist billede af hvad de vejer i forskellige chassiser og motorvarianter. Men det lyder nu ikke så tosset det Jønne Ukendt siger. Det har helt sikkert kunnet betale sig for 10-15 år siden hvis man skulle have en billig vægtafg. på sin camper.

Jeg tror dog ikke man kan lave om på de papirer når de er lavet.

Offline verner

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.472
  • Hjertet banker for T3 og Fællesskabet omkring T3
    • Vis profil
  • T3 model: Camper, Doka Syncro, Sika & en Caravelle
  • By: Nord for Vejle
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #5 Dato: 30. Maj 2012 kl: 00:10:53 »
du skal henholde dig til loven som siger at du har pligt til oplyse hvis din egenvægt ændrer sig med mere end 50kg, den gælder begge veje.. både op og ned :)

såfremt du laver en ændring på bilen, det kunne være at nedstole den til 6-7pers eller lign...

vægten er tit forskellig da sæder og indretning er meget forskellig bus vs. camper
Hilsen Verner :)

2011 Touran 2,0 TDI CR
2006 Peugeot 206 1,4 HDI
1996 Passat 1,8 stc. (ADZ)
1994 Passat 1,9TDI GT stc.(1Z)
1992 Vento 1,8GL(ABS)
1990 T3 CAMPER 1,6TD(JX)
1990 T3 SIKA 1,6D
1987 T3 DOKA SYNCRO
1986 T3 Caravele
1993 Vento
1992 Golf 5D
1988 Golf 1,8CL
1986 Golf 1,8Cl.
1998 Felicia 1,9D

Offline claus

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 353
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #6 Dato: 30. Maj 2012 kl: 07:13:33 »
VW T3 (1987), Autocamper med pop-top fra Westfalia. 1,6TD, 5 gear.

Offline Jarl

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 5.234
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #7 Dato: 30. Maj 2012 kl: 07:41:52 »
Når man snakker om vægt, så går den første skillelinje ved farven på nummerpladerne. Gulpladebiler betaler vægtafgift efter deres totalvægt (egenvægt+lastevne). De er derfor nemme at nedveje, for man kan bare begrænse lastevnen - det er det, som www.nedvejning.dk beskæftiger sig med. Hvidpladebiler (personbiler og campere) betaler vægtafgift efter deres egenvægt. Den er til gengæld meger vanskeligere at forandre. Som Jønne skriver, så er der en del tidligere varebiler, der er blevet til campere, men der er ikke registreret forandringer i egenvægten og det begrunder de urealistisk lave tal. Igennem tiderne har T3 eksisteret i en milliard forskellige versioner og der er importeret endnu flere - nogle sågar uden direkte relation til en dansk typegodkendelse. Så har det været op til den lokale DLG-vægt og synsmanden at bestemme vægten af bilen, og der blev fundet mange kreative løsninger. For et par år siden blev der strammet gevaldigt op på de regler, så nu skal en nedvejning af en personbil være begrundet i en konstruktiv ændring, og synsmanden kan forlange "ledsaget vejning" - altså at han er med, når der vejes, så alle 4 hjul kommer på vægten;-)
Det er rigtigt, som Verner skriver, at man har pligt til at lade enhver ændring i egenvægten registrere, hvis den overskrider +/-50 kg. På dette punkt er mange T3'ere måske lidt i utakt, men de fleste synes nok, at de betaler tilstrækkeligt, så hvem kører hen til synshallen for at få registreret en opadgående vægtændring?
Den helt stygge dieselafgift på 10600 i årlig vægtafgift + 1000 kr for manglende vægtafgift har sat gang i ombygningstrangen til benzinmotorer. Når man så medregner, at dieselmotorerne er noget sårbare, så kommer der - i mine øjne - aldrig økonomisk rentabilitet i at køre diesel i en T3 på hvide plader.
Bedste hilsner

Jarl

-------------------------------------------------------
http://www.jarlpaulsen.dk

Tager udenom - og nyder det!

Offline coldhawaii

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 82
    • Vis profil
Vægtafgift kan det være rigtigt?
« Svar #8 Dato: 30. Maj 2012 kl: 08:53:14 »
Tak for svar Jarl. Det var en god forklaring. Og nej, jeg har ikke tænkt mig at køre til nogen synshal for at ændre min vægtafgift i opadgående retning. Var MEGET lettet da jeg fandt ud af at bilen faktisk er billigere end den Golf jeg havde før :) :)

Mvh
Rasmus